Abler, czyli droga od małego punktu do lidera rynku wnętrz
Abler, dzisiejszy lider rynku dystrybucji materiałów wnętrz i produktów meblarskich jest nieco jak symbol polskiej gospodarki widzianej z perspektywy ćwierćwiecza.
Powstał z potrzeby chwili i problemów rynkowych, by dziś rozwiązywać je w skali całego kraju.
Toruń, rok 1997. Piotr Nowacki, biznesmen działający już w lokalnej branży handlowej ma spory problem ze znalezieniem prozaicznej - z dzisiejszej perspektywy - rzeczy: podestów do ekspozycji towarów. Objeżdża miast o okolice - bez skutki. Nie tylko nie znajduje dekoru, który uznałby za odpowiedni. Zauważa, że nie ma również stolarzy, którzy by materiały meblarskie odpowiednio pocięli. Jego późniejszy wspólnik, Michał Przepierski wspomina w dzienniku "Nowości": - Dzisiaj można się z tego śmiać. Natomiast w tamtym czasie było to irytujące. Skoro realia rynku były takie, że nie było szansy na to, by kupić "od ręki" płytę meblową, pociąć ją i okleić, to należało pomóc społeczeństwu i taką firmę uruchomić. Wówczas mój dzisiejszy wspólnik zaproponował wspólną realizację swojego pomysłu. I tak w 1997 roku założyliśmy firmę Adler, którą w późniejszych latach przemianowaliśmy na Abler".
Dziś Abler to firma z 25-letnią historią i 8 oddziałami w centralnej i północnej Polsce. Jako autoryzowany przedstawiciel wiodących marek w Europie, zapewnia sprzedaż detaliczną i hurtową materiałów do wnętrz. To często niszowe, wymagające wiedzy technicznej produkty, które są jednak niezbędne w kontekście nowoczesnych inwestycji.
Firma - jak zauważają - "powstawała w bólach". - Nie mieliśmy odpowiednich środków, nie byliśmy zatem partnerami dla banków, ale za to byliśmy zdeterminowani celem. Zaczęliśmy szukać dostawców. Przyjęliśmy założenie, że mają to być solidne firmy. Jeździliśmy po Polsce do czołowych producentów płyt, niestety wszędzie spotykaliśmy się z oporem. Nikt nie chciał z nami rozmawiać o podjęciu współpracy. W końcu trafiliśmy na firmę Kronopol w odległych Żarach, której przedstawiciele dali wiarę naszym słowom. Obdarzyli nas nie tylko zaufaniem, ale dali nam kredyt handlowy wraz z zapewnieniem współpracy, jeśli spełnimy standardy tego producenta. Aby prowadzić działalność, trzeba mieć stosowne lokum. Znaleźliśmy takie miejsce w starych barakach przy ulicy Batorego w Toruniu. W skrajnie trudnych warunkach przetrwaliśmy kilka lat, pamiętając o dewizie, że "z naszą firmą musi się wiązać zadowolenie klienta" - wspomina Przepierski.
Obecnie siedziba i oddział Ablera w Toruniu to wyjątkowo duża przestrzeń - zarówno ekspozycyjna jak i magazynowa.
W "Nowościach" prezes zarządu Ablera Piotr Nowacki wspominał początki firmy z lat 90.: "W tamtych czasach płytę meblową oklejano za pomocą taśmy i żelazka! Było to satysfakcjonujące na poziomie lat 90. Jednak już wówczas staraliśmy się dowiadywać, jak ten obszar działalności wygląda poza naszymi granicami, na zachód od Odry. Była to niebotyczna różnica standardów. Postanowiliśmy równać do najlepszych. Napotykane trudności nas nie osłabiły, tylko wzmocniły i doprowadziły do miejsca, w którym jesteśmy w tej chwili".
Dziś Abler to autoryzowany przedstawiciel wiodących producentów branży wnętrz. Silne związki z marką Kronopol przekształciły się w niemniej silne z następcą tej marki - koncernem SWISS KRONO. Filarem oferty sieci Abler są wszystkie produkty tej marki: podłogi laminowane, płyty meblowe, płyty budowlane czy elementy wykończeniowe. Dzięki dużej powierzchni poszczególnych oddziałów Abler, firmę charakteryzują wysokie stany magazynowe. Umożliwia to szybką realizację zamówień - wysokie stany magazynowe sprawiają, że realizacja ich odbywa się również w przypadku dużych ilości.
Abler - dziś jeden z podstawowych wyborów dla stolarzy i podmiotów działających w branży meblarskiej - to również rozbudowana gama okuć meblowych i innych materiałów niezbędnych do tworzenia ciekawej, często bardzo oryginalnej zabudowy.
Niemniej ważny jest dla firmy sektor sprzedaży detalicznej. Salony wnętrz Abler zapewniając sprzedaż podłóg i drzwi charakteryzują się kompleksowością oferty - potencjalny klient może nie tylko wybierać wśród gamy produktów z wielu źródeł, ale też zamówić usługi montażowe i transport. - Ważną kwestią jest doradztwo produktowe. W sytuacji, gdy przyszli klienci np. nie wiedzą, czym różni się w przypadku podłóg klasa AC4 a AC5 lub zastanawiają się, jak działają drzwi bezprzylgowe, do dyspozycji są zarówno ekspozycje produktów jak i specjaliści - mówi Paweł Rzekanowski, dyrektor marketingu i e-commerce sieci Abler.
Jednym z dynamicznie rozwijających się oddziałów sieci Abler jest Inowrocław.
Regularne wzrosty i rozwój firmy zaowocowały m.in. tytułami "Gazeli Biznesu" nadawanej przez Puls Biznesu oraz "Diamentów Forbes’a". Abler Sp. z o.o. znalazła się też w zestawieniu 1000 największych polskich firm rankingu dziennika "Rzeczpospolita".
Po 25 latach od czasu powstania pierwszego - wtedy niewielkiego - punkty firmy, dziś Abler to 8 dużych oddziałów, które znajdują się w Toruniu, Bydgoszczy, Inowrocławiu, Brodnicy, Płocku, Słupsku, Kaliszu i Trójmieście.
Sklepy i hurtownie Abler zapewniają kompleksową sprzedaż materiałów do wyposażenia wnętrz. Oferta obejmuje m.in.:
- podłogi: panele podłogowe, podłogi drewniane, podłogi winylowe LVT,
- akcesoria do podłóg - podkłady,
- listwy wykończeniowe: przypodłogowe, progowe, przyblatowe
- drzwi: wewnętrzne (pokojowe), zewnętrzne (antywłamaniowe), specjalistyczne, przeciwpożarowe, techniczne,
- drzwi przesuwne,
- okucia meblowe (klamki, uchwyty meblowe, gałki do mebli),
- materiały wykończeniowe (panele ścienne, sztukateria),
- wyposażenie kuchni (systemy segregacji odpadków, zlewozmywaki, armatura),
- urządzenia i środki do konserwacji podłóg (płyny, nabłyszczacze, materiały czyszczące panele).
Abler zapewnia również szeroki asortyment materiałów niezbędnych do tworzenia zabudowy meblowej, mebli na zamówienie czy innych realizacji stolarskich. Oferta to m.in.:
- blaty kuchenne,
- płyty meblowe (laminowane, akrylowe, niezapalne, MDF, SWISSCDF, sklejki, wiórowe),
- płyty budowlane - płyty OSB, płyty wiórowe i inne,
- fronty meblowe - fronty drewniane i akrylowe,
- zawiasy, podnośniki, systemy szuflad,
- obrzeża meblowe.
Fundamentem sprzedaży sieci Abler pozostaje niezmiennie obsługa klientów hurtowych - m.in. dużych sieci sprzedaży ogólnopolskiej czy zakładów produkcyjnych. Dynamicznie rozwija się również sektor sprzedaży detalicznej. Duże znaczenie w tym kontekście odgrywa zaangażowanie firmy w działalność internetową - m.in. stworzenie wewnętrznej platformy handlowej B2B oraz odrębnego e-sklepu B2C. Do dyspozycji są również duże stolarnie oraz innowacyjne systemy zamawiania płyt meblowych ciętych na wymiar - przez internet.
Więcej informacji: www.abler.pl.