Z jakich lat pracy naliczana jest emerytura? Tyle trzeba pracować

Warunkiem uzyskania minimalnej gwarantowanej emerytury w Polsce jest nie tylko uzyskanie wieku emerytalnego, ale również przepracowanie odpowiedniej liczby lat. ZUS przy wyliczaniu świadczenia będzie bowiem brał pod uwagę tzw. staż pracy oraz staż ubezpieczeniowy. Ile trzeba pracować, żeby dostać emeryturę?

Jak wyliczyć lata pracy do emerytury?

Prawo do najniższej emerytury w Polsce przysługuje kobietom, które ukończą 60. rok życia i mają udokumentowane 20 lat okresów składkowych i nieskładkowych oraz mężczyznom, którzy ukończyli 65. rok życia i mają udokumentowane 25 lat okresów składkowych i nieskładkowych.

Okres składkowy to czas, podczas którego pracownik opłacał w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych składki na ubezpieczenie społeczne. Okresy nieskładkowe z kolei to okresy, w których składki na ubezpieczenie społeczne nie były opłacane, m.in. jest to okres pobierania zasiłku chorobowego lub zasiłku rehabilitacyjnego. Przy uwzględnianiu prawa do emerytury ważne jest jednak, by okresy nieskładkowe nie przekraczały ⅓ okresów składkowych.

Długość stażu pracy nie decyduje jednak o prawie do emerytury. Mianowicie, aby otrzymać emeryturę, wystarczy podlegać obowiązkowym ubezpieczeniom społecznym przez co najmniej 1 dzień. Długość stażu pracy będzie natomiast miała wpływ na wysokość świadczenia, zwłaszcza jeżeli emerytura będzie niższa od minimalnego świadczenia.

Reklama

Jeżeli staż pracy będzie krótszy niż ustalone 20 lat dla kobiet i 25 lat dla mężczyzn, to wówczas wysokość emerytury będzie proporcjonalna do wysokości składek zgromadzonych w ZUS-ie. Oznacza to, że jeśli wysokość emerytury będzie niższa niż najniższa gwarantowana emerytura w Polsce, to wtedy ZUS nie podwyższy świadczenia do gwarantowanej kwoty.

Co wlicza się do lat pracy do emerytury?

Do stażu pracy potrzebnego do ustalenia wysokości emerytury wlicza się okresy składkowe i nieskładkowe. Do okresów składkowych zalicza się m.in.:

  • okres ubezpieczenia, czyli najczęściej okres pracy na podstawie umowy o pracę,
  • inne okresy ubezpieczenia i opłacania składek na ubezpieczenie społeczne,
  • okres czynnej służby wojskowej,
  • okres działalności kombatanckiej,
  • okres urlopu wypoczynkowego, wychowawczego,
  • okres służby pełnionej w m.in. policji, straży granicznej, służbie więziennej itd.,
  • okres pobierania zasiłku macierzyńskiego.

Do okresów nieskładkowych z kolei można zaliczyć:

  • okres pobierania wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy,
  • czas pobierania zasiłku chorobowego, opiekuńczego oraz świadczenia rehabilitacyjnego,
  • okres nauki w szkole wyższej,
  • okres studiów doktoranckich,
  • okres pobierania zasiłku i/lub świadczenia przedemerytalnego.

Do stażu pracy zalicza się dodatkowo czas pobierania nauki, który łącznie może wynosić 8 lat:

  • okres zasadniczej lub innej równorzędnej szkoły zawodowej - maksymalnie 3 lata,
  • okres średniej szkoły zawodowej - maksymalnie 5 lat,
  • okres średniej szkoły ogólnokształcącej - maksymalnie 4 lata,
  • okres szkoły policealnej - maksymalnie 6 lat,
  • okres szkoły wyższej - maksymalnie 8 lat.

Co nie wlicza się do stażu pracy?

Zgodnie z obecnymi przepisami do stażu pracy liczonego do emerytury nie wlicza się okresu pracy na podstawie umów cywilnoprawnych oraz okresu prowadzenia własnej działalności, jeżeli nie odprowadzano od nich składek społecznych.

WB

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Emerytura | staż pracy | składki emerytalne
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »