Wciąż dla wielu podróżnych niespodzianką jest, że bilety kolejowe zakupione w pociągu bywają droższe od tych w kasach i na stronach internetowych przewoźników. Konduktor przy sprzedaży ma prawo doliczyć dodatkową opłatę. Kiedy tak się dzieje?
Dodatkowa opłata za bilety kolejowe w PKP. W tej sytuacji trzeba dopłacić
Wejście do pociągu bez biletu, a następnie zwrócenie się po niego do konduktora, może skutkować naliczeniem dodatkowej opłaty. Bilety kolejowe w cenach regularnych wskazanych przez przewoźnika obowiązują bowiem zazwyczaj tylko w kasach biletowych, automatach i na stronach internetowych.
W przypadku zakupu biletu u konduktora już na pokładzie pociągu czekać może dodatkowa opłata 20 zł za jego wydanie. Doliczenie odpowiedniej stawki ma miejsce w pociągach PKP Intercity, gdy na stacji początkowej pasażer mógł kupić bilet w inny sposób, a mimo to po zakup udał się do konduktora już na pokładzie pojazdu.
"Jeśli kupujesz u konduktora, to zapłacisz za bilet (lub inny dokument przewozu) oraz za jego wydanie w pociągu. Opłata wynosi 20 zł - od każdej odprawianej osoby" - czytamy na oficjalnej stronie PKP Intercity.
Co ciekawe, nie jest to tylko polski wymysł. We Włoszech pasażerowie muszą liczyć się z dopłatą 5 euro do biletu kolejowego, jeśli nie kupią go na stacji, a u konduktora już w pociągu.
Dodatkowa opłata nie zostanie naliczona każdemu. Komu konduktor jej oszczędzi?
Jeśli okaże się, że na danej stacji, na której pasażer wsiadał do pociągu, nie była prowadzona sprzedaż biletów, a jedynym wyjściem był zakup u konduktora, dodatkowa opłata 20 zł nie zostanie doliczona. Części podróżnych jednak w ogóle dodatkowa opłata nie dotyczy i to nawet jeśli na stacji początkowej była możliwość zakupu biletu.
Zwolnienie z opłaty w PKP Intercity dotyczy szerokiej grupy osób. Sam przewoźnik wskazuje na swojej stronie, że poniżej wymienieni nie dopłacą do biletu, nawet jeśli na stacji początkowej mogli go kupić. Są to osoby:
- z niepełnosprawnością lub o ograniczonej możliwości poruszania się (dotyczy także opiekuna albo przewodnika tej osoby) - pod warunkiem, że pokażą konduktorowi dokument potwierdzający niepełnosprawność, lub niepełnosprawność albo ograniczona możliwość poruszania się są widoczne,
- które ukończyły 70 lat pod warunkiem, ze pokażą konduktorowi dokument potwierdzający wiek,
- które rozpoczynają przejazd ze stacji, na której nie ma kasy biletowej lub jest ona nieczynna,
- które chcą kupić albo pobrać rezerwację miejsca, a mają bilet jednorazowy bez rezerwacji miejsca kupiony w innym pociągu, Kartę Intercity lub dokument potwierdzający prawo do bezpłatnego przejazdu,
- które mają bilet jednorazowy wystawiony w innym pociągu PKP Intercity wraz z adnotacją "Dalej w pociągu z obowiązkową rezerwacją - w miarę wolnych miejsc",
- które mają bilet jednorazowy wystawiony w pociągu innego przewoźnika bez opłaty za jego wydanie wraz z adnotacją "Zmiana przewoźnika", a czas na przesiadkę jest krótszy niż 30 minut,
- które mają bilet kupiony w biletomacie, w aplikacji lub serwisie internetowym i chcą kupić bilet na przewóz bagażu lub psa,
- które mają bilet międzynarodowy z rezerwacją miejsca w pociągu EIP i chcą kupić dopłatę do pociągu EIP,
- które zmieniają umowę przewozu,
- którym wydawany jest bilet jednorazowy z ulgą 100% wraz z ewentualnymi rezerwacjami i dopłatami,
- które kupują dopłatę do posiadanego biletu albo nowy bilet, w przypadku gdy nie mają ważnego dokumentu potwierdzającego prawo do ulgi, ale oświadczają, że mają uprawnienie do tej ulgi.











