Nieudany zakup w Black Friday. Czy można oddać towar do sklepu?
Black Friday to szczególny dzień w roku, zwłaszcza dla miłośników zakupowego szaleństwa. Jednak jak wygląda sprawa zwrotu towaru zakupionego na Black Friday? Sprawdź, czy można oddać do sklepu rzeczy kupione w Black Friday oraz dowiedz się, czy produkt kupiony na promocji podlega innym zasadom reklamacji.
Jak wiele elementów kultury komercjalnej, również termin Black Friday pochodzi ze Stanów Zjednoczonych. W USA nazywany jest tak piątek następujący po Święcie Dziękczynienia. Jest to również symboliczny początek zakupów prezentów świątecznych. Większość sklepów przez cały rok przygotowuje akcje promocyjne i rabatowe właśnie na Black Friday, gdyż ilość dokonywanych w tym dniu transakcji jest jedną z najwyższych, jeśli nie najwyższą, w całym roku.
W Polsce idea Black Friday na szeroką skalę funkcjonuje od 2011 roku i cieszy się dużą popularnością.
Szał przedświątecznych zakupów może udzielić się każdemu. Jednak po powrocie do domu i ponownym przeanalizowaniu kupionych rzeczy, możemy dojść do wniosku, że niektóre z prezentów nie są jednak tak idealne, jak myśleliśmy o nich w sklepie. Co w takiej sytuacji?
Zgodnie z przepisami prawa, Black Friday nie jest dniem szczególnym, jeśli chodzi o poszerzenie praw konsumenta. Oznacza to, że każdy zakup dokonany w sklepie podlega regulaminowi sprzedaży danej placówki handlowej. W takim przypadku sprzedający nie ma obowiązku przyjęcia zwrotu niewadliwego towaru.
W niektórych sklepach jednak taka możliwość istnieje. Wynika to z dobrej woli sprzedawcy. W przypadku rozmyślenia się z zakupu dokonanego w Black Friday należy sprawdzić, czy w danym sklepie dopuszczona jest możliwość zwrotu towaru, dowiedzieć się, jaki mamy czas na zwrot (najczęściej 14 lub 30 dni) i udać się do placówki z dowodem zakupu.
Zobacz również: Black Friday. Cyberprzestępcy polują na dane
W przypadku zakupów internetowych sytuacja jest dużo prostsza. Zgodnie z Ustawą o prawach konsumenta, zawarcie umowy na odległość umożliwia zwrot produktu w terminie 14 dni bez konieczności podawania przyczyny. Podany termin jest oczywiście minimalnym, a w wielu sklepach obowiązuje 30 dni na zwrot, a czasem nawet jeszcze więcej.
Identyczne przepisy dotyczą umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa. Jeśli więc kupiliśmy urządzenie kuchenne na specjalnie przygotowanej prezentacji w ramach promocji na Black Friday, mamy prawo do zwrotu w ciągu 14 dni od zakupu i otrzymania pełnej kwoty.
Produkty kupione na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa nie mogą nosić śladów użytkowania i muszą być zwrócone w stanie, jakim je otrzymaliśmy, jeśli chcemy skorzystać z prawa do zwrotu.
Wiele rzeczy kupionych w czasie promocji na Black Friday jest przeznaczonych na prezenty świąteczne, co oznacza, że zwykle przez około miesiąc nikt ich nie sprawdza i nie używa. Co w sytuacji, gdy ofiarowany prezent będzie zepsuty? Kupno produktów w czasie Black Friday w żaden sposób nie ogranicza prawa konsumenta do reklamacji wadliwego towaru. W takim przypadku wystarczyć posiadać dowód zakupu i bez najmniejszego problemu można złożyć reklamację korzystając z gwarancji.
Analogicznie sytuacja wygląda w przypadku rękojmi, która tak samo, jak gwarancja, jest ustawowym sposobem na złożenie reklamacji wadliwego towaru. Warto znać swoje prawa w przypadku, gdy sprzedawcy będą chcieli nielegalnie je ograniczyć, powołując się na wyłączenia związane z promocjami na Black Friday.
Czytaj także:
Oszuści wyłudzili 40 tys. zł. Nazwisko znaleźli w starej książce telefonicznej
Nowe taryfy na energię elektryczną. Prezes URE: Te taryfy wzrosną
Uwaga: Środa ostatnim dniem na złożenie wniosku o wyprawkę szkolną "Dobry start"