Nieudany zakup w Black Friday. Czy można oddać towar do sklepu?

Black Friday to szczególny dzień w roku, zwłaszcza dla miłośników zakupowego szaleństwa. Jednak jak wygląda sprawa zwrotu towaru zakupionego na Black Friday? Sprawdź, czy można oddać do sklepu rzeczy kupione w Black Friday oraz dowiedz się, czy produkt kupiony na promocji podlega innym zasadom reklamacji.

Co to jest Black Friday?

Jak wiele elementów kultury komercjalnej, również termin Black Friday pochodzi ze Stanów Zjednoczonych. W USA nazywany jest tak piątek następujący po Święcie Dziękczynienia. Jest to również symboliczny początek zakupów prezentów świątecznych. Większość sklepów przez cały rok przygotowuje akcje promocyjne i rabatowe właśnie na Black Friday, gdyż ilość dokonywanych w tym dniu transakcji jest jedną z najwyższych, jeśli nie najwyższą, w całym roku. 

W Polsce idea Black Friday na szeroką skalę funkcjonuje od 2011 roku i cieszy się dużą popularnością.

Reklama

Nieudany zakup na Black Friday. Czy mogę oddać towar do sklepu?

Szał przedświątecznych zakupów może udzielić się każdemu. Jednak po powrocie do domu i ponownym przeanalizowaniu kupionych rzeczy, możemy dojść do wniosku, że niektóre z prezentów nie są jednak tak idealne, jak myśleliśmy o nich w sklepie. Co w takiej sytuacji?

Zgodnie z przepisami prawa, Black Friday nie jest dniem szczególnym, jeśli chodzi o poszerzenie praw konsumenta. Oznacza to, że każdy zakup dokonany w sklepie podlega regulaminowi sprzedaży danej placówki handlowej. W takim przypadku sprzedający nie ma obowiązku przyjęcia zwrotu niewadliwego towaru.

W niektórych sklepach jednak taka możliwość istnieje. Wynika to z dobrej woli sprzedawcy. W przypadku rozmyślenia się z zakupu dokonanego w Black Friday należy sprawdzić, czy w danym sklepie dopuszczona jest możliwość zwrotu towaru, dowiedzieć się, jaki mamy czas na zwrot (najczęściej 14 lub 30 dni) i udać się do placówki z dowodem zakupu.

Zobacz również: Black Friday. Cyberprzestępcy polują na dane

Internetowy Black Friday. Czy można zwrócić przedmiot kupiony w sieci?

W przypadku zakupów internetowych sytuacja jest dużo prostsza. Zgodnie z Ustawą o prawach konsumenta, zawarcie umowy na odległość umożliwia zwrot produktu w terminie 14 dni bez konieczności podawania przyczyny. Podany termin jest oczywiście minimalnym, a w wielu sklepach obowiązuje 30 dni na zwrot, a czasem nawet jeszcze więcej.

Identyczne przepisy dotyczą umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa. Jeśli więc kupiliśmy urządzenie kuchenne na specjalnie przygotowanej prezentacji w ramach promocji na Black Friday, mamy prawo do zwrotu w ciągu 14 dni od zakupu i otrzymania pełnej kwoty.

Produkty kupione na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa nie mogą nosić śladów użytkowania i muszą być zwrócone w stanie, jakim je otrzymaliśmy, jeśli chcemy skorzystać z prawa do zwrotu.

Czy mogę skorzystać z prawa do gwarancji lub rękojmi?

Wiele rzeczy kupionych w czasie promocji na Black Friday jest przeznaczonych na prezenty świąteczne, co oznacza, że zwykle przez około miesiąc nikt ich nie sprawdza i nie używa. Co w sytuacji, gdy ofiarowany prezent będzie zepsuty? Kupno produktów w czasie Black Friday w żaden sposób nie ogranicza prawa konsumenta do reklamacji wadliwego towaru. W takim przypadku wystarczyć posiadać dowód zakupu i bez najmniejszego problemu można złożyć reklamację korzystając z gwarancji.

Analogicznie sytuacja wygląda w przypadku rękojmi, która tak samo, jak gwarancja, jest ustawowym sposobem na złożenie reklamacji wadliwego towaru. Warto znać swoje prawa w przypadku, gdy sprzedawcy będą chcieli nielegalnie je ograniczyć, powołując się na wyłączenia związane z promocjami na Black Friday.

Czytaj także:

Oszuści wyłudzili 40 tys. zł. Nazwisko znaleźli w starej książce telefonicznej

Nowe taryfy na energię elektryczną. Prezes URE: Te taryfy wzrosną

Uwaga: Środa ostatnim dniem na złożenie wniosku o wyprawkę szkolną "Dobry start"

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »