Rozwój elektromobilności w Polsce. 87 tys. punktów ładowania do 2030 roku
Podczas briefingu prasowego poświęconego tematowi "Rozwoju elektromobilności w Polsce" wiceminister klimatu i środowiska Krzysztof Bolesta przypomniał, że Rada Ministrów przyjęła Krajowe ramy polityki w zakresie rozwoju rynku paliw alternatywnych w transporcie oraz rozwoju odpowiedniej infrastruktury. - To dokument strategiczny, który pokazuje, że chcemy, by polski transport stawał się coraz mniej emisyjny. Zakłada on osiągnięcie 87 tys. punktów ładowania do 2030 roku - wskazał Bolesta. Jak dodał, biorąc pod uwagę obecną skalę rozwoju infrastruktury, oznacza to ponad ośmiokrotny wzrost w ciągu najbliższych lat.
Wiceminister poinformował również, że na rozwój infrastruktury dla pojazdów ciężkich przewidziano 6 mld zł w ramach otwartych lub planowanych naborów, natomiast 5,3 mld zł przeznaczono na wsparcie transportu publicznego i indywidualnego, głównie w ramach programu NaszEauto. - Widać, jak silny wpływ ten program wywiera na rynek nowych pojazdów elektrycznych. Obecnie 8 proc. nowo sprzedawanych samochodów w Polsce to pojazdy elektryczne, co po raz pierwszy plasuje nas w europejskiej średniej - podkreślił Bolesta.
Na popularność programu NaszEauto zwróciła uwagę również prezes zarządu Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Dorota Zawadzka-Stępniak, która podkreśliła, że złożono już niemal 20 tys. wniosków o dotację na kwotę 650 mln zł. - Przekroczyliśmy połowę alokacji - podsumowała Zawadzka Stępniak.
NaszEauto na nowych zasadach. Wyższa bazowa kwota wsparcia
Od 20 października program NaszEauto funkcjonuje na nowych zasadach. Zniesiono kryterium dochodowe, co oznacza, że o dopłaty mogą ubiegać się wszyscy nabywcy, niezależnie od wysokości zarobków. Program w najnowszej wersji obejmuje samochody osobowe (M1) kupowane przez klientów indywidualnych, prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą oraz parki narodowe. O dotacje mogą ubiegać się również jednostki samorządu terytorialnego, państwowych jednostek budżetowych i państwowych osób prawnych w zakresie placówek edukacyjnych, opiekuńczo-wychowawczych i leczniczych.
- Rozszerzyliśmy również typ samochodu. Poza standardowymi samochodami osobowymi wspieramy również zakup busów osobowych do 5 ton kategorii M2. Finansujemy te pojazdy kwotą do 600 tys. zł - dodała Zawadzka-Stępniak. Jak wyjaśniła, dotowany będzie również zakup busów towarowych do 3,5 t. W tym przypadku kwota dotacji wyniesie maksymalnie 70 tys. zł.
Podwyższono także poziom wsparcia - bazowa kwota dotacji wynosi 30 tys. zł, a w przypadku posiadaczy Karty Dużej Rodziny 35 tys. zł. Nadal obowiązuje premia za zezłomowanie starego pojazdu - 10 tys. zł lub 5 tys. zł z Kartą Dużej Rodziny. W efekcie maksymalna suma dopłaty może wynieść nawet 40 tys. zł, przy czym dotacja dotyczy samochodów o cenie netto do 225 tys. zł.
- Chcemy, żeby ten program odpowiadał na potrzeby szeroko pojętych interesariuszy - podsumowała szefowa NFOŚiGW. - Przyśpieszamy działania, chcemy, żeby te środki pracowały w gospodarce - dodała.
Elektromobilność w Polsce. 107 tys. samochodów elektrycznych
Według Licznika Elektromobilności prowadzonego przez Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności (PSNM) i Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM), na koniec lata 2025 roku w Polsce zarejestrowanych było ponad 107 tysięcy samochodów w pełni elektrycznych (BEV). Łącznie z hybrydami typu plug-in (PHEV) flota pojazdów z napędem elektrycznym przekroczyła 180 tysięcy sztuk. Dla porównania, jeszcze pięć lat wcześniej takich pojazdów było zaledwie kilkanaście tysięcy. Tempo przyrostu pozostaje wysokie: w 2025 roku liczba nowych rejestracji samochodów elektrycznych wzrosła o około 70 proc. rok do roku.
Równolegle rozwija się infrastruktura ładowania. Na koniec trzeciego kwartału 2025 roku w Polsce działało ponad 11 tysięcy ogólnodostępnych punktów ładowania, z czego coraz większą część stanowią szybkie ładowarki prądu stałego (DC).
Cele rządu w zakresie elektromobilności są ambitne. W dokumentach strategicznych takich jak Polityka Energetyczna Polski do 2040 roku (PEP2040) czy Krajowy Plan Odbudowy zakłada się, że sieć elektroenergetyczna oraz rynek transportowy powinny być przygotowane na obsługę około miliona pojazdów elektrycznych do końca dekady. Wsparcie publiczne ma obejmować nie tylko dopłaty do pojazdów, ale także rozwój infrastruktury ładowania, modernizację sieci dystrybucyjnych oraz rozwój krajowego przemysłu bateryjnego i komponentowego.












