Zgubiłeś kartę, co robić? Tych kilka zasad uchroni przed przykrymi konsekwencjami
Zgubienie karty płatniczej może się przytrafić każdemu. Według danych Narodowego Banku Polskiego na rynku polskim w obiegu znajdują się ponad 44 miliony kart debetowych i kredytowych łącznie. Wraz ze wzrostem ich popularności rośnie również liczba oszustw dotyczących kart. Jak się przed nimi ustrzec?
Karty płatnicze oferują bezpieczne i wygodne transakcje, pod warunkiem, że zastosujemy się do kilku podstawowych zasad. Po pierwsze, nigdy nie powinno się przechowywać PIN-u do karty w jej pobliżu: wyklucza to noszenie karteczki z PIN-em w portfelu czy torbie.
Danych z karty — jej numeru, kodu CVC lub CVV, daty wydania i ważności — nie powinno się nigdy podawać w rozmowach telefonicznych, ani pozwalać na ich zapisanie.
Jeśli płacimy kartą kredytową online, zawsze należy sprawdzić, czy dana strona www jest bezpieczna: to znaczy, czy jej adres zaczyna się od "https". Przeglądarki ułatwiają użytkownikom ocenę bezpieczeństwa połączenia wyświetlając w pasku adresu charakterystyczny symbol zamkniętej kłódki.
W miarę możliwości nie powinno się nosić ze sobą wszędzie wszystkich posiadanych kart. Jeśli jednak jest to konieczne, portfel z kartami powinien się znajdować w możliwie najbardziej ukrytym miejscu: wewnętrznej kieszeni kurtki lub torby.
Gdy zauważymy brak karty płatniczej, konieczne jest dokładne sprawdzenie, czy na pewno nie mamy jej w innym miejscu. To być może banalna uwaga, ale niekiedy potrafi zaoszczędzić sporo czasu. Warto pamiętać, że zastrzeżonej karty nie można odzyskać, co zmusza nas do wyrobienia nowej i oczekiwania kilka dni na jej otrzymanie. Nie wszystkie banki oferują możliwość tymczasowego zastrzeżenia karty.
Jeśli jesteśmy pewni, że nasza karta uległa zgubieniu lub kradzieży, koniecznie powinniśmy zabezpieczyć środki na naszym koncie. Możemy to zrobić właśnie poprzez zastrzeżenie karty.
We wszystkich bankach taka usługa jest darmowa i dostępna przez 24 godziny na dobę 7 dni w tygodniu na infolinii. Niektóre banki oferują taką usługę przez swoją aplikację bankową.
W Polsce istnieje System Zastrzegania Kart prowadzony przez Związek Banków Polskich. Dzwoniąc pod numer +48 828 828 828 możemy zastrzec kartę z dowolnego banku, podając niezbędne dane do identyfikacji.
System działa także za granicą: więc jeśli zgubiliśmy dokumenty na wakacjach, bezzwłocznie powinniśmy skorzystać z możliwości zastrzeżenia karty.
Karta płatnicza umożliwia wypłatę środków i dokonanie transakcji zbliżeniowych. Do określonej kwoty transakcje te nie wymagają podawania PIN-u, co wiąże się z wygodą, ale niestety, po kradzieży karty może okazać się problematyczne.
Z kolei karty kredytowe umożliwiają dokonanie zakupów bez podawania informacji poza tymi, które są dostępne na karcie. Dlatego złodziej znający się na rzeczy jest w stanie szybko przywłaszczyć sobie środki z karty lub dokonać za ich pomocą dużych zakupów.
Zastrzeżenie karty sprawia, że od momentu jej zastrzeżenia, wszystkie nieautoryzowane transakcje leżą w odpowiedzialności banku. Innymi słowy, jeśli karta zostanie obciążona po godzinie jej zastrzeżenia, koszt tego działania ponosi bank.
Zastrzeżenie karty sprawia, że staje się ona bezużyteczna. Jeśli ktokolwiek spróbuje nią zapłacić, na terminalu wyświetli się komunikat o tym, że karta jest nieważna.
Gdy dokonamy zastrzeżenia karty, najlepiej jest od razu wystąpić o wyrobienie nowej. Warto pamiętać, że jeśli jest to nasza jedyna karta, utracimy możliwość płacenia zbliżeniowo również telefonem.
Koszt wyrobienia nowej karty po zastrzeżeniu poprzedniej może być różny, w zależności od taryfy danego banku: waha się od kilku do kilkunastu złotych.
Banki często oferują swoim klientom ubezpieczenia na wypadek utraty karty płatniczej — debetowej lub kredytowej. Zwykle jest to wydatek rzędu kilkunastu złotych każdego miesiąca, który jest pobierany ze środków dostępnych na koncie.
Jednak przed podpisaniem umowy ubezpieczenia warto dokładnie się z nią zapoznać: w jakich sytuacjach ubezpieczenie upoważnia do ochrony, czy ubezpieczenie obejmuje okres od utraty karty do czasu jej zastrzeżenia oraz do jakiej wysokości transakcji można spodziewać się zwrotu środków.
Może się bowiem zdarzyć, że jeśli np. ubezpieczyciel zobowiązuje się do pokrycia straty powyżej 200 czy 300 złotych, koszt ubezpieczenia płacony przez kilka miesięcy przewyższa korzyści z jego utrzymywania.
Reasumując: warto sprawdzić, czy nasz bank oferuje możliwość tymczasowego zastrzeżenia karty. W sytuacji jej zgubienia, zapewni nam to czas na bezpieczne poszukiwania. Jeśli karta się nie znajdzie, konieczne będzie jej całkowite zastrzeżenie i wyrobienie nowej. Jeśli w naszym banku nie ma takiej możliwości, przed zastrzeżeniem karty dokładnie sprawdźmy, czy na pewno jej nie posiadamy. Im szybciej karta zostanie zastrzeżona, tym mniejsze prawdopodobieństwo, że osoba niepowołana zdefrauduje nasze środki. Dobrą praktyką jest również wyznaczenie niewielkich limitów np. na płatności zbliżeniowe. W ten sposób mamy pewność, że złodziej nie wykona transakcji na większą kwotę bez podania PIN-u.
KO