Czeski RegioJet na polskich torach rywalizuje z PKP Intercity. Krajowemu przewoźnikowi rośnie prawdziwy konkurent. Przewoźnik naszego sąsiada planuje w Polsce przewieźć już 1,5 mln pasażerów w 2026 roku.
Czeski RegioJet otwarcie konkuruje z PKP Intercity
Pierwsze pociągi czeskiego RegioJet pojawiły się w Polsce we wrześniu 2025 roku na trasie Warszawa - Kraków. Tylko do połowy listopada ten przewoźnik przewiózł już 33 tys. pasażerów, deklarując średnie obłożenie pociągów na poziomie ponad 60 proc.
"Mamy wielkie ambicje. W Polsce w przyszłym roku chcemy przewieźć ponad 1,5 miliona pasażerów. Wierzymy, że gdy pasażerowie wypróbują nasze pociągi i usługi, staniemy się dla nich oczywistym wyborem dzięki niskim cenom i wysokiej jakości obsługi" - przekonuje Radim Jancura, właściciel RegioJet cytowany przez serwis rynekkolejowy.pl.
A ceny biletów bywają naprawdę niskie. W debiucie RegioJet proponował stawkę 9 zł za przejazd między Warszawą a Krakowem. Firma chce, aby Polska stała się dla niej drugim największym rynkiem transportu dalekobieżnego. Na te ruchy zaczyna reagować PKP Intercity. Już we wrześniu zaczęły spadać ceny niektórych biletów na Pendolino kupione w ostatniej chwili.
A jak kolejowy monopolista w Polsce wypada w kwestii wynagrodzeń? Czeski przewoźnik nie ukrywa proponowanych pensji.
RegioJet szuka kierowników pociągów w Polsce
RegioJet na swoich stronach udostępnia najnowsze oferty pracy. Jak informuje "Fakt", poszukuje obecnie m.in. kierowników pociągów, którym oferuje pensję rzędu ponad 10 tys. zł brutto, co "na rękę" daje ok. 7,3 tys. zł w ramach umowy o pracę.
Tego typu oferty dostępne są w Poznaniu, Gdyni czy Warszawie. Praca dotyczy jednak całego kraju oraz tras międzynarodowych.
Przewoźnik wymaga przede wszystkim uprawnień na stanowisko kierownika pociągu i znajomości przepisów ruchu kolejowego, a także doświadczenia w zarządzaniu zespołem. Poza solidną stawką na umowie o pracę oferuje również zniżki na pociągi i autobusy tego przewoźnika.
Nawet 14 tys. zł dla maszynisty RegioJet
Również umowę o pracę RegioJet proponuje maszynistom. Tym specjalistom oferuje wynagrodzenie na poziomie 12-14 tys. zł brutto, co oznacza pensję rzędu od 8,5 tys. zł do nawet blisko 10 tys. zł netto. Wśród wymagań RegioJet wymienia:
- ważną licencję i świadectwa maszynisty uprawniających do prowadzenia pociągów pasażerskich,
- minimum 6 miesięcy doświadczenia zawodowego,
- gotowości do pracy zmianowej, również w weekendy i święta.
Mile widziana jest również znajomości języka czeskiego, słowackiego lub angielskiego. Takie oferty pracy dostępne są w Poznaniu, Gdyni, Warszawie i Krakowie.
W PKP Intercity mniej konkurencyjne pensje?
Nie brakuje także podobnych ofert pracy u krajowych przewoźników, jednak POLregio i PKP Intercity nie publikują danych o widełkach wynagrodzeń. Z kolei serwis wynagrodzenia.pl w badaniu ankietowym podsumowuje, że średnio kierownik pociągu w naszym kraju zarabia 6960 zł brutto, co oznacza ok. 5000 zł "na rękę".
Z kolei maszyniści w Polsce mogą liczyć na pensję od 7 tys. zł do blisko 11 tys. zł brutto, a więc zarobki rzędu 5-8 tys. zł netto.
Rozwijająca się w Polsce czeska marka wyraźnie próbuje wygrać wyścig o polskie tory także w sektorze wynagrodzeń. Póki co mierzyć musi się jednak z wieloma bardzo przyziemnymi problemami. Jak już informowaliśmy w Interii, RegioJet zdarzyło się już "zgubić" wagon.











