O decyzji spółki poinformował zarządca masy sanacyjnej. Ma to być odszkodowanie za szkodę wynikającą z realizacji zadań nałożonych na PKP Cargo na podstawie Decyzji Prezesa Rady Ministrów z 25 lipca 2022 r.
PKP Cargo ucierpiało na embargu na węgiel z Rosji?
Ponad trzy lata temu Mateusz Morawiecki jako ówczesny premier polecił przewoźnikowi transport węgla kupionego za granicą przez PGE Paliwa oraz Węglokoks. Według informacji, pełniącego wówczas funkcję ministra aktywów państwowych, Jacka Sasina z wiosny 2023 r., import tego węgla wyniósł prawie 12,5 mln ton, przywiozły go 242 statki, a z portów wyruszyło 3300 pociągów i 50 tys. ciężarówek z węglem.
W 2024 r. ówczesny zarząd PKP Cargo ogłosił, że wykonanie tzw. decyzji węglowej premiera Morawieckiego wiązało się ze szkodą dla przewoźnika, który musiał porzucić komercyjne i rentowne zlecenia i skierować tabor do bałtyckich portów, gdzie oczekiwał na importowany węgiel.
Spółka argumentuje wystąpienie o odszkodowanie niewykonaniem przez Skarb Państwa obowiązku zawarcia odpowiedniej umowy dotyczącej finansowania tego zadania.
Skarb Państwa nie zapłaci? PKP Cargo pójdzie z pozwem do sądu
W połowie lipca 2022 r. premier Morawiecki w związku z wprowadzeniem przez rząd embarga na import węgla z Rosji, zobowiązał spółki PGE Paliwa i Węglokoks do sprowadzenia z innych krajów węgla odpowiedniego dla gospodarstw domowych.
W sytuacji gdy wnioskowana kwota we wskazanym przez spółkę terminie nie zostanie zapłacona, PKP Cargo planuje przed końcem 2025 r. wystąpić do sądu powszechnego z powództwem przeciwko Skarbowi Państwa - poinformował zarządca masy sanacyjnej.
Trwa restrukturyzacja w PKP Cargo. Spółka szuka pieniędzy
W lipcu 2024 r. sąd otworzył postępowanie restrukturyzacyjne spółki PKP Cargo. Także w lipcu ub.r. zarząd zdecydował o przeprowadzeniu zwolnień grupowych przez zakłady i centralę spółki, w efekcie czego zatrudnienie spadło o 3665 pracowników.
Obecnie PKP Cargo zatrudnia ok. 10 tys. osób. Na początku czerwca br. spółka po raz kolejny poinformowała, że zamierza przeprowadzić zwolnienia grupowe. Tym razem zwolnienia miałyby objąć do 1041 pracowników w 2025 r. oraz do 1388 w 2026 r. W połowie września tego roku PKP Cargo podało, że ostatecznie w 2025 r. zwolni do 500 osób w ramach zwolnień grupowych.
PKP Cargo jest spółką akcyjną notowaną na GPW. Największym jej akcjonariuszem jest PKP SA, który ma 33,01 proc. udziału w kapitale.












