Impreza plenerowa a VAT

Okres wiosenno-letni, to czas, w którym pracodawcy organizują dla swoich pracowników różnego rodzaju majówki, festyny pikniki i inne imprezy plenerowe.

W trakcie tych imprez zazwyczaj mają miejsce występy estradowe, przeprowadzane są konkursy i zawody sportowe. Ich głównym celem jest kreowanie pozytywnego wizerunku pracodawcy, integracja pracowników z pracodawcą, jak również integracja wśród samych pracowników. To z kolei wpływać powinno na lepszą atmosferę w firmie i przekładać się na wyniki uzyskiwane przez pracowników, a w konsekwencji zyski osiągane przez pracodawcę. Można zauważyć, iż imprezy tego rodzaju przybierają coraz bardziej profesjonalny charakter. Społeczeństwo jest bowiem coraz bardziej uświadomione i stawia określone wymagania. Dlatego też, aby sprostać oczekiwaniom pracowników i zachęcić ich do uczestnictwa w tego rodzaju przedsięwzięciach, pracodawcy (zleceniodawcy) często zlecają zorganizowanie imprezy wyspecjalizowanym podmiotom trzecim (zleceniobiorcy). To oni są odpowiedzialni za zapewnienie atrakcyjnego programu artystycznego w ciekawym miejscu, jak również bezpieczeństwa uczestnikom.

Reklama

Podmiot, któremu pracodawca zleca kompleksową organizację imprezy, otrzymuje zazwyczaj umówione wynagrodzenie, obejmujące zarówno poniesione koszty, jak również stosowną marżę. Z tytułu świadczonej usługi zleceniobiorca zobowiązany jest rozliczyć i zapłacić należny podatek VAT. Należy zwrócić uwagę, iż organizacja imprezy wiąże się z koniecznością nabywania różnorodnych towarów oraz usług, które zazwyczaj opodatkowane są różnymi stawkami VAT, jak również zwolnione z takiego opodatkowania. Dlatego też bardzo często organizatorzy imprez zastanawiają się, czy możliwe jest wyodrębnienie nabywanych w związku z realizacją zlecenia towarów i usług w oparciu o kryterium stawek podatku VAT i odsprzedanie zleceniodawcy pojedynczych usług. Dzięki bowiem przyjęciu takiego rozwiązania całkowita cena organizacji imprezy mogłaby zostać znacznie obniżona. W celu więc rozstrzygnięcia dopuszczalności takiego rozliczenia, należy dokonać analizy istotnych w tym zakresie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Niewątpliwie organizacja imprezy stanowi podlegające opodatkowaniu świadczenie usług w rozumieniu przepisu art. 8 ust.1 ustawy o VAT. W świetle powyżej przywołanych okoliczności istotny jest również przepis art. 8 ust. 3 ustawy o VAT, zgodnie z którym usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych. Klasyfikacje wydane na podstawie przepisów o statystyce publicznej określone zostały w Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), która to znajduje zastosowanie do celów podatku od towarów i usług do 31 grudnia 2006 r.

Mając na uwadze przepis art. 8 ust. 3 należy stwierdzić, iż w sytuacji gdy określona usługa została sklasyfikowana w ramach PKWiU, wówczas brak jest podstaw do wyodrębniania poszczególnych czynności składających się na taką usługę. Winna ona zostać rozliczona w zakresie podatku VAT jako jedna usługa kompleksowa, według właściwej dla niej stawki podatkowej. Stanowisko takie potwierdził również Urząd Skarbowy Warszawa ? Ursynów w postanowieniu nr 1438/443/131-97/05/PaA z dnia 11.07.2005 r. Z kolei Trzeci Mazowiecki Urząd Skarbowy w Radomiu, uznał w postanowieniu nr 1473/WV/443/28/31/2005/GW z dnia 29.04.2005r., iż co do zasady każde świadczenie dla celów opodatkowania powinno być traktowane jako odrębne i niezależne. Jednocześnie w sytuacji gdy kilka świadczeń obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia jedną usługę, usługa ta nie powinna być sztucznie dzielona dla celów podatkowych.

Mając na uwadze powyższe regulacje oraz interpretacje podatkowe należy więc ustalić, czy usługa polegająca na organizacji imprezy plenerowej została ujęta jako odrębna usługa w przepisach o statystyce publicznej. Przeglądając klasyfikację PKWiU na szczególną uwagę zasługuje grupowanie 92, które obejmuje m.in. usługi związane z kulturą, z rekreacją i sportem. Warto zaznaczyć, iż przedmiotowe usługi są zwolnione na podstawie załącznika nr 4 w zw. z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT z opodatkowania. Warunkiem zastosowania zwolnienia jest jednak wymóg, aby były one świadczone przez podmioty, które nie mają jako celu systematycznego dążenia do osiągania zysków, zaś wszelkie zyski jakie mimo wszystko osiągną, przeznaczą na utrzymanie lub poprawę świadczonych usług. W odniesieniu więc do analizowanego problemu należy stwierdzić, iż zwolnienie takie nie znajdzie zastosowania w sytuacji gdy organizacja imprezy następuje na zlecenie pracodawcy i ma charakter odpłatny. Równocześnie, jak wynika z przepisów o statystyce publicznej usługa polegająca na organizacji imprezy plenerowej ma charakter kompleksowej niemniej jednak samodzielnej usługi.

A zatem uwzględniając przepis art. 8 ust. 3 ustawy o VAT należy stwierdzić, iż opodatkowaniu VAT podlega cała usługa, a nie poszczególne czynności, które się na nią składają. W konsekwencji nie mogą one być traktowane jako oddzielne usługi. Wszelkie bowiem czynności są ściśle związane z organizacją imprezy, w związku z czym stanowią integralną część świadczonej usługi. Dlatego też podmiot świadczący w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej tego typu usługi nie powinien wyodrębniać poszczególnych czynności, wchodzących w skład świadczonej usługi. Opodatkowaniu VAT podlega bowiem cała usługa.

Europejskie Centrum Doradztwa i Dokumentacji Podatkowej sp. z o. o.
Dowiedz się więcej na temat: organizacja | impreza | pracodawcy | VAT
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »