Orlen podpisał ważną umowę. "Pozwoli nam to eksportować gaz do sąsiednich krajów"

Gaz-System i Orlen podpisały w piątek umowę na usługi regazyfikacji terminalu FSRU w Zatoce Gdańskiej. Umowa ta została podpisana w ramach procedury Open Season, w której Orlen złożył zamówienie obejmujące 100 proc. usług regazyfikacji udostępnianych przez Gaz-System. Umożliwi to odbiór większej ilości skroplonego gazu, dostarczanego do Polski drogą morską.

Podpisane porozumienie oznacza nawet 58 dostaw skroplonego gazu ziemnego w roku, które będzie mógł odebrać Orlen. 

- Dzięki połączeniu z Lotosem, PGNiG i Energą mamy potencjał, aby angażować się w kolejne projekty istotne z punktu widzenia niezależności energetycznej kraju i regionu. Takim projektem jest pływający terminal LNG, który powstanie w Zatoce Gdańskiej i w którym Orlen zarezerwował całą moc regazyfikacyjną - powiedział prezes Orlenu Daniel Obajtek. 

Łącznie z terminalem w Świnoujściu umożliwi to Orlenowi odbiór całego LNG, które ma być dostarczane w ramach podpisanych przez płocki koncern kontraktów długoterminowych. 

Reklama

- Obecnie to prawie 14 mld m sześc. gazu. Taka ilość surowca, uzupełniona dostawami z Norwegii i własnym wydobyciem w kraju, pozwoli nam nie tylko w pełni zaspokoić potrzeby polskich odbiorców, ale także oferować gaz na sąsiednie rynki - powiedział Obajtek. 

Dostawy skroplonego gazu ziemnego zwiększają się nie tylko w Polsce

Projekt budowy terminalu FSRU zakłada umiejscowienie w rejonie Gdańska pływającej jednostki FSRU (ang. Floating Storage Regasification Unit), przystosowanej do prowadzenia procesu regazyfikacji na poziomie 6,1 mld m sześc. paliwa gazowego rocznie. 

- Ubiegły rok, poprzez wydarzenia polityczne związane z wojną w Ukrainie, zupełnie odmienił kierunki dostaw gazu ziemnego do Unii Europejskiej. Obserwujemy wzrost dostaw LNG z rynku światowego o ponad 60 proc. Polska korzysta z tego trendu i ma ambicje stać się gazowym hubem dla Europy Środkowo-Wschodniej - powiedziała Anna Łukaszewska-Trzeciakowska, sekretarz stanu i pełnomocnik rządu do spraw strategicznej infrastruktury energetycznej. 

Obecnie Gaz-System obserwuje coraz większe zapotrzebowanie rynku na dostawy skroplonego gazu ziemnego, w związku z czym - w odpowiedzi na rosnące zainteresowanie - już teraz prowadzi działania zmierzające do zwiększenia mocy regazyfikacyjnej Terminalu FSRU. 

- Mając na uwadze rosnące zainteresowanie całego regionu Europy Środkowo-Wschodniej dywersyfikacją źródeł dostaw gazu w oparciu o LNG - prowadzimy obecnie procedurę Open Season dla FSRU 2. W przypadku jej pozytywnego przebiegu moglibyśmy uruchomić drugą jednostkę FSRU, która pozwoliłaby na zwiększenie mocy regazyfikacji o 4,5 mld m sześc. paliwa gazowego rocznie - powiedział Andrzej Kensbok, wiceprezes Gaz-System. 

Zaawansowane etapy inwestycji. Budowa ruszy w przyszłym roku

Obecnie Terminal FSRU w Gdańsku jest na zaawansowanym etapie projektowym. W lipcu Gaz-System zakończył proces pozyskiwania decyzji administracyjnych dla wszystkich trzech gazociągów lądowych realizowanych w ramach projektu FSRU: Kolnik - Gdańsk, Gardeja - Kolnik i Gustorzyn - Gardeja, które będą miały łączną długość ok. 250 km i średnicę 1000 mm.

Budowa tych połączeń ma ruszyć w 2024 roku. W ramach części morskiej projektu FSRU trwają prace nad zaprojektowaniem stanowiska postojowego dla pływającego terminalu FSRU wraz z odcinkiem podmorskim gazociągu, który będzie zlokalizowany na dnie Zatoki Gdańskiej.  

PAP
Dowiedz się więcej na temat: Orlen | Gaz-System S.A | terminal LNG | gazoport
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »