Polska firma podpisała megakontrakt. Jej "smoki" pojadą do Francji
Nowosądecki producent taboru kolejowego Newag podpisał umowę z francuską firmą Akiem na dostawę 30 lokomotyw Dragon 2 z opcją na domówienie kolejnych 50. Szacunkowa wartość całego kontraktu to blisko pół miliarda euro. Tym samym jest to największy kontrakt w historii firmy.
Akiem to firma, która zajmuje się wynajmem pojazdów szynowych. Francuski podmiot umowę z Newagiem podpisał 16 listopada. Obejmuje ona dostawę 30 sześcioosiowych lokomotyw elektrycznych z platformy Dragon 2 ("dragon" to po angielsku smok - red.) z opcją na kolejne 50 jednostek. 10 lokomotyw będzie wielosystemowych, a 20 kolejnych jednosystemowych (DC), wyposażonych w moduł dojazdowy. Umowa przewiduję też prawo opcji na zakup dodatkowych 50 lokomotyw. Zamawiający, czyli Akiem, może skorzystać z tego prawa w całości lub w części w terminie do dnia 31 grudnia 2025 r.
Kontrakt obejmuje też utrzymanie pojazdów przez okres 8 lat od daty dostawy każdego z nich. Newag udziela gwarancji jakości na każdą dostarczoną Lokomotywę na okres 24 miesięcy od daty odbioru przez Zamawiającego.
10 lokomotyw wielosystemowych posiadać będzie dopuszczenie do eksploatacji w Polsce, Czechach i na Słowacji, a 20 lokomotyw jednosystemowych będzie z homologacją wyłącznie na terytorium Polski. Dzięki temu firma Akiem wzmocni swoją pozycję na rynkach Europy Środkowej.
Szacowana wartość kontraktu, z uwzględnieniem wykorzystania przez Akiem prawa opcji w całości (tj. w razie rozszerzenia zamówienia o dostawę pięćdziesięciu dodatkowych lokomotyw wraz ze świadczeniem usług utrzymania) wynosi 445 mln 536 tys. euro - podał Newag w raporcie giełdowym.
Sama podstawa umowy opiewa na 164 mln 075 tys. euro, na co składa się wynagrodzenie za dostawę lokomotyw w łącznej kwocie 128 mln 100 tys. euro oraz kwota 35 mln 976 tys. euro stanowiąca szacunkowe wynagrodzenie z tytułu świadczenia usług utrzymania. Wszystkie podane kwoty są kwotami netto.
"Jesteśmy bardzo zadowoleni za faktu, że jeden z największych podmiotów ROSCO (z ang. rolling stock leasing companies, czyli firmy wynajmujące tabor - red.) w Europie wybrał naszą platformę sześcioosiowych elektrycznych lokomotyw towarowych Dragon 2, składając największe wartościowo zamówienie na nasze pojazdy w historii naszej firmy. Z prawdziwą przyjemnością witamy Akiem w gronie naszych strategicznych klientów. Wierzymy, że niezawodne lokomotywy tej platformy spełnią oczekiwania biznesowe klientów firmy Akiem z Europy Środkowej" - powiedział cytowany w komunikacie prasowym Zbigniew Konieczek, prezes Newagu.
"Lokomotywy Dragon-2, utrzymywane przez Newag, umożliwią naszym środkowoeuropejskim klientom rozwój nowych usług kolejowych przewozów towarowych, w których cięższe pociągi będą kursować z większymi prędkościami i zapewnią najwyższe standardy niezawodności i bezpieczeństwa. Natomiast moduły dojazdowe 0.5 MW HVO ready przyspieszą przejście z diesla na bardziej ekologiczną trakcję elektryczną w przypadku eksploatacji na trasach częściowo zelektryfikowanych" - powiedział z kolei Fabien Rochefort, prezes Akiem.
Newag notowany jest na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. Wchodzi w skład indeksu sWIG80, skupiającego spółki o małej kapitalizacji. Ostatnio miliarder Zbigniew Jakubas i powiązane z nim podmioty - Multico, Jakubas Investment i FIP 11 FIZAN, które aktualnie posiadają 54,18 proc. głosów na walnym zgromadzeniu akcjonariuszy Newagu - ogłosiły wezwanie do sprzedaży pozostałych akcji spółki po 18,55 zł za akcję. Miliarder chciałby objąć pełną kontrolę nad spółką i wycofać ją z GPW.