Ani Biedronka, ani Lidl. W kluczowym rankingu obydwie sieciówki przebija Media Expert

Biedronka i Lidl to dwie sieci handlowe w Polsce, które cieszą się ogromną popularnością. Polacy codziennie szczególnie tłumnie przybywają do tych sklepów na zakupy, jednak w najnowszym rankingu dotyczącym sieci sprzedaży zaskakiwać może pierwsze miejsce Media Expert. W kluczowym względzie bowiem to właśnie ta sieciówka przoduje, dystansując inne marki. Wszystko ze względu na to, że Polacy mają inne podejście do placówek Biedronki i Lidla oraz do Media Expert.

  • Nie Biedronka, ani Lidl - to Media Expert zajęło pierwsze miejsce w tym kluczowym dla biznesu rankingu.
  • Sieci sprzedaży nie osiągają rozszerzonego zasięgu zwiększaniem liczebności sklepów, a większe ich zagęszczenie obniża potencjał.
  • Choć powstają coraz to nowe lokalizacje sieci sprzedaży, liczba sklepów spożywczych spada od lat.

Biedronka to ogromna sieć sprzedaży, która na koniec pierwszego kwartału 2023 roku miała 3404 sklepy w Polsce. Natomiast Lidl, druga bardzo popularna sieciówka może pochwalić się liczbą ponad 800 sklepów w naszym kraju. Tymczasem Media Expert liczy sobie 550 lokalizacji na mapie Polski i choć jest to wyraźnie mniej względem wspomnianych sieci sprzedaży, jak wskazuje badanie firmy GFK i Nielsen IQ cytowane przez "Rzeczpospolitą", w kluczowym względzie to elektromarkety wygrywają z dyskontami.

Reklama

Media Expert przoduje. Biedronka i Lidl na dalszych pozycjach

Największa liczba sklepów, która wśród wymienionych marek należy do Biedronki, nie zapewnia jednak jej największego zasięgu w Polsce. Zgodnie z wynikami badania GFK potencjał placówek sieci Biedronka wskazywany jest na zasięg rzędu 32 mln Polaków. Może zaskakiwać, ale mniejszy zasięg dotyczy Żabki, której punkty sprzedaży to ponad 9,4 tys. w Polsce - sieć dociera bowiem do 24 mln Polaków.

Paradoksalnie im więcej sklepów, tym mniejszy zasięg pojedynczego punktu sprzedaży. Biedronki pod względem zasięgu nie przebija ani Żabka, która nominalnie ma więcej sklepów, ani Lidl. Robi to największa sieć sprzedaży elektroniki w Polsce, Media Expert. Zasięg sklepów tej marki to potencjalnie 33 mln Polaków.

Więcej sklepów, mniejszy zasięg. Dlaczego Media Expert wygrywa w tym względzie?

Dziennik cytuje autorów badania, którzy wskazują, że wszystko zależy od podejścia klientów. Ci są gotowi bowiem wybrać się dalej do sklepu Media Expert, niż angażować w dalszą podróż do Biedronki czy Lidla. Wpływa to bezpośrednio na potencjalny zasięg pojedynczego sklepu sieci.

Biedronkę, Żabkę czy sklepy sieci Lidl odwiedzamy średnio częściej niż placówki Media Expert, ale te trzy pierwsze sklepy stawia się też dość gęsto. Przekłada się to na zmniejszanie zasięgu poszczególnych placówek. Nie bez znaczenia jest też fakt, że po elektronikę skłonni jesteśmy jechać dalej niż po bułki, wędliny itd.

Kolejna Biedronka, następna Żabka, ale w tle sklepów ubywa. 500 w pół roku

Liczba sklepów największych sieci sprzedaży w Polsce wciąż rośnie. Wiele wskazuje na to, że posiadająca ponad 3400 placówek Biedronka jeszcze do końca roku przebije liczbę 3500. Jednak rywalizacja między markami sprzedażowymi w Polsce się zaostrza. Szczególnie dobrze widocznie jest to wśród sklepów spożywczych.

"Rzeczpospolita" podaje, że tylko w ciągu pierwszych 6 miesięcy tego roku zamknięto 500 sklepów, 900 kolejnych zawiesiło działalność. Znikają pojedyncze punkty sprzedaży, sklepy osiedlowe, małe prywatne biznesy. Od 2015 roku w pień wycięto 9 tys. takich placówek.Od początku roku detaliści zawiesili blisko 4,7 tys. działalności sklepów, co stanowi blisko 80 proc. wszystkich zawieszonych działalności z 2022 r. - powiedział dziennikowi Tomasz Starzyk, rzecznik firmy zajmującej się badaniami dla biznesu Dun & Bradstreet.

Przemysław Terlecki

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: media expert | Biedronka | Lidl
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »