Awaria systemu e-zdrowie. Problemy z receptami i skierowaniami

Centrum e-Zdrowia poinformowało w poniedziałek, 9 czerwca o mogących występować opóźnieniach w działaniu systemu e-zdrowia, w tym o okresowych trudnościach z wystawianiem recept i skierowań. Jak przekazano, jest to związane z usługami świadczonymi przez zewnętrznego dostawcę. Rzecznik e-zdrowia poinformował Interię Biznes, że po 10:00 przywrócono funkcjonowanie systemu e-zdrowie.

Centrum e-Zdrowia zapewniało w porannym komunikacie, że jego eksperci monitorują sytuację i pozostają w stałym kontakcie z zewnętrznym podmiotem odpowiedzialnym m.in. za utrzymanie systemów IKP (Internetowe Konto Pacjenta) i mojeIKP (aplikacja mobilna do Internetowego Konta Pacjenta). Podmiot ten zidentyfikował problemy mające wpływ na płynność funkcjonowania systemów.

Ogólnopolska awaria e-zdrowia. Były trudności z wystawianiem recept i skierowań

"Centrum e-Zdrowia współpracuje z zewnętrznym dostawcą oraz producentem urządzeń, w których odnotowano problemy techniczne, w celu jak najszybszego usunięcia występujących trudności" - przekazano.

Reklama

Centrum dodało, że awaria nie wpływa na bezpieczeństwo danych w systemie e-zdrowia (P1) w Polsce. 

Awaria systemu e-zdrowia. Co, gdy musimy pilnie wykupić receptę?

Centrum e-zdrowia poinformowało również, że w przypadku trudności, pilne recepty mogą być realizowane bez wykorzystania systemu P1 (czyli właśnie systemu e-zdrowia), zgodnie z procedurą wystawienia i realizacji e-recept w razie braku dostępu do systemu e-zdrowie. 

Natomiast w przypadku braku konieczności realizacji recepty w poniedziałek, Centrum e-Zdrowia zachęca do jej wykupienia w kolejnych dniach.

Awaria systemu e-zdrowia. Czy można wystawić i zrealizować receptę?

Ustawodawca przewidział sytuację, w której - wobec braku dostępu do systemu e-zdrowia z przyczyn technicznych (a więc w przypadku awarii takiej, jak 9 czerwca) - lekarz może wystawić receptę w formie papierowej lub w formie elektronicznej, ale poza systemem P1. Apteka ma obowiązek taką receptę zrealizować. Reguluje to rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 13 kwietnia 2018 r. w sprawie recept.

W powyższej awaryjnej sytuacji lekarz może wystawić receptę papierową lub e-receptę poza systemem P1, wpisując odpowiedni kod uprawniający do jej późniejszej realizacji. Jeśli recepta została wystawiona prawidłowo, farmaceuta ją zrealizuje. Wystarczy, że pacjent zna swój numer PESEL.

Co, jeśli mamy już wystawioną e-receptę, a system e-zdrowia nie działa?

Na stronie internetowej resortu zdrowia znajdujemy też kompleksową informację nt. realizacji e-recept wystawionych wcześniej w razie braku dostępu do systemu e-zdrowie. W przypadku braku dostępu do systemu e-zdrowie (P1), pacjent może otrzymać produkt przepisany na e-recepcie jeżeli (łącznie): 

  • udostępni informację o wystawionej e-recepcie (którą otrzymał od osoby, która wystawiła e-receptę) w postaci wydruku informacyjnego; w postaci elektronicznej (dokument dostępny na Internetowym Koncie Pacjenta (IKP) albo otrzymany na wskazany na IKP adres e-mail); w innej uzgodnionej postaci (np. odręczny dokument, e-mail) zawierającej co najmniej 44-cyfrowy klucz dostępu do e-recepty lub 4-cyfrowy kod dostępu oraz nazwę produktu (dopuszczalne w przypadku udzielania świadczenia w miejscu wezwania lub w modelu telemedycznym i braku możliwości przekazania informacji o wystawionej e-recepcie w postaci wydruku); 
  • okaże dokument potwierdzający tożsamość;
  • złoży oświadczenie, że nie dokonał realizacji recepty, której dotyczy informacja o wystawionej e-recepcie (oświadczenie powinno zawierać m.in. klauzulę: "Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.").

Po awarii e-zdrowia. Przywrócono działanie systemu, w tym wystawianie recept

Centrum e-Zdrowia po 10:00 poinformowało, że przywrócone zostało funkcjonowanie systemu e-zdrowia (P1), wraz z usługami realizowanymi w ramach systemu, takimi jak realizacja e-recept. 
"Trwa jeszcze pełne przywracanie funkcjonowania strony pacjent.gov.pl, usługi IKP i aplikacji mojeIKP" - dodano. Rzecznik Centrum e-Zdrowia Tomasz Kulas zapewnił naszą redakcję w wiadomości, która dotarła do nas około południa, że "w ciągu najbliższych godzin będzie zupełnie dobrze".

INTERIA.PL/PAP
Dowiedz się więcej na temat: e-zdrowie | Internetowe Konto Pacjenta | recepty | awaria
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »