Biedronka, Dino, Żabka, Lidl i inne. Która sieć handlowa ma najwięcej sklepów?
Biedronka, Żabka, Dino, Lidl, Auchan, Netto, Kaufland, Carefour, Intermarche, Aldi, ABC - to marki zajmujące się handlem detalicznym w Polsce, które dały się już dobrze poznać Polakom i wkomponować w krajobraz codzienności. Tysiące marketów, sklepów i punktów sprzedaży zdążyło na dobrze rozgościć w naszym kraju. Która z sieci ma jednak najwięcej sklepów w Polsce? Przyjrzeliśmy się liczebności placówek sprzedaży i od razu możemy powiedzieć, że mimo swojej popularności miejsce pierwsze nie należy do Biedronki.
- W Polsce w branży handlu detalicznego operuje wiele marek, a skala ich działalności jest bardzo różna.
- Najmniej liczne placówki należą do marek, które skupiają się na handlu w placówkach wielkopowierzchniowych.
- Z kolei im mniejsza placówka sprzedaży, tym więcej sklepów ogółem, co pokazuje przykład lidera pod względem liczby sklepów.
Biedronka obok Dino i Lidla to szczególnie popularne w Polsce marki dyskontów, ale nie jedyne podmioty na rynku handlu detalicznego. W nieco innej kategorii, bo zaliczana do sklepów typu convenience jest Żabka czy Carrefour Express. Która z sieci ma jednak najwięcej sklepów w Polsce? Choć liczebność placówek sprzedaży nie musi przekładać się jednoznacznie na potęgę danej marki, to daje pojęcie o skali jej działalności.
Biedronka, która należy do czołówki najpopularniejszych sklepów w Polsce, jest także największym pracodawcą w naszym kraju. Sieć zatrudnia ponad 80 tys. osób, które pracują nie tylko w sklepach, ale także w magazynach i biurowcach. Ile jednak sklepów w Polsce ma Biedronka? W ostatnim czasie sieć postawiła swoją placówkę w Skórzewie pod Poznaniem. Najnowszy sklep ma numer 3500. Z pewnością jednak liczba placówek Biedronki zwiększy się jeszcze do końca roku, ponieważ w ciągu miesiąca i tak otwiera się od kilku do nawet kilkudziesięciu Biedronek w Polsce. Tylko we wrześniu 2023 Biedronka postawiła 29 nowych placówek w Polsce.
Dino to sieć sklepów z Krotoszyna, która należy do najbardziej tajemniczego polskiego bogacza, Tomasza Biernackiego. Sieć rozwija się wyjątkowo prędko w ostatnich latach, zaskakując także wynikami finansowymi, które w ostatnich odczytach potrafiły zaskoczyć nawet pozytywnie nastawionych komentatorów i ekspertów rynku handlu detalicznego. Na koniec września 2023 roku Dino liczyło 2340 sklepów w Polsce. To wzrost o niemal 300 placówek w ciągu roku, ponieważ wrzesień 2022 Dino zamykało z liczbą 2069 sklepów.
Lidl, choć często wymieniany jednym tchem obok Biedronki i Dino, posiada wyraźnie mniej placówek w Polsce od wskazanych marek. Obecnie Lidl posiada niecałe 900 sklepów w Polsce, choć ta liczba ma zostać osiągnięta do końca roku. W ostatnich miesiącach sieć zaczęła pojawiać się także w mniejszych ośrodkach miejskich, co dotąd nie było tak oczywiste. Lidl zamierza utrzymać tempo wzrostu w skali 40-50 sklepów rocznie, a przedstawiciel sieci na początku października w rozmowie z WP przyznawał, że w perspektywie kilku kolejnych lat jest liczba 1500 sklepów.
Auchan posiada niewiele ponad 100 sklepów w Polsce. To głównie 70 hipermarketów i 33 supermarketów. Jest jeszcze jeden sklep autonomiczny Auchan Go oraz 29 kolejnych sklepów Auchana działających w ramach franczyzy.
Netto to sieć, która skorzystała na wyjściu Tesco z Polski. Duńska marka zainwestowała ogromne pieniądze w Polsce, rozwijając swoją siatkę placówek. Wiadomości Handlowe podają, że 2022 rok Netto zamknęło z wynikiem 417 sklepów. Sama sieć na oficjalnej stronie wskazuje jednak, że posiada już 660 sklepów i zatrudnia niemal 10 tys. osób. Ponadto Netto operuje 5 centrami dystrybucyjnymi w naszym kraju.
Carrefour pierwsze półrocze 2023 roku kończył z wynikiem 857 sklepów. Jednak już koniec trzeciego kwartału francuska sieć zamknęła z wynikiem 844 placówek, jak podaje portal DlaHandlu.pl. W sumie na liczbę tę składa się 95 hipermarketów, 151 supermarketów, 591 sklepów convenience w ramach Carrefour Express i 7 dyskontów. Liczba sklepów Carrefoura systematycznie spada w ostatnich latach. Jeszcze na koniec 2022 roku Carrefour miał 928 sklepów w Polsce.
Intermarche posiada w Polsce 189 sklepów. Francuska sieć dała się poznać Polakom w ostatnim czasie przede wszystkim jako jeden z niewielu marketów, który działa w niedziele z zakazem handlu. Sieć robi to dzięki uruchomieniu punktów czytelniczych w sklepach. Książki wypożyczyć można nawet w cukierniach Intermarche działających obok marketów.
Kaufland w Polsce posiada od połowy listopada 241 sklepów. Ostatnią placówkę otwarto w Ozimska Park w Opolu. Niemiecka sieć sprzedaży zatrudnia aż 15 tys. osób.
Żabka posiada już 10 tys. sklepów w Polsce. Te działające na zasadzie franczyzy placówki zlokalizowane są przede wszystkim w dużych miastach, ale i mniejszych ośrodkach miejskich. Sklepów Żabka nie uświadczymy natomiast na wsi i w małych miasteczkach. Żabka z 10 tys. sklepów jest siecią z najbardziej liczną siatką placówek sprzedaży w Polsce.
Aldi już od 15 lat jest na polskim rynku. Jeszcze do niedawna sieć podawała, że posiada 280 placówek w Polsce, jednak najnowsze doniesienia wskazują na to, że 2023 rok Aldi zakończy dobijając do 300 sklepów nad Wisłą.
Sklepy ABC w naszym kraju swojego czasu były bardzo popularne i też bardzo liczne. Marka skupiła się jednak na rozwoju w mniejszych miejscowościach i wschodzie kraju. Należąca do Eurocash sieć sprzedaży jeszcze na przełomie 2021 i 2022 roku liczyła 9149 sklepów, walcząc o liderowanie na rynku z Żabką. Jednak w marcu 2023 roku sklepów sieci było już jedynie 7351. Z czego wynika tak ogromny spadek? Jak przyznaje Eurocash, w ostatnim czasie zdecydowano się na porządki i "weryfikację liczby sklepów Abc aktywnie współpracujących z Eurocash".
Przemysław Terlecki