Debiut Żabki na GPW. Jak zachował się kurs akcji?
Grupa Żabka zadebiutowała w czwartek, 17 października na warszawskiej giełdzie Papierów Wartościowych. Akcje sieci sklepów convenience zadebiutowały po cenie 23 zł za sztukę, a obrót na otwarciu wyniósł ok. 180 mln zł.
Oznacza to wzrost ceny akcji wobec ceny wyjściowej o 6,98 proc.
- Żabka wybrała Warszawę. To jest debiut w Warszawie i to jest debiut na zielono - powiedział podczas uroczystego otwarcia notowań prezes GPW Tomasz Bardziłowski.
Oferta publiczna Grupy Żabka obejmowała sprzedaż 300 mln istniejących akcji (z wyłączeniem akcji dodatkowego przydziału). Cena sprzedaży akcji dla inwestorów indywidualnych i instytucjonalnych została ustalona na 21,5 zł, czyli na maksymalnym poziomie przedziału cenowego w wysokości 20-21,5 zł za jedną akcję. Dodatkowo oferta obejmuje do 45 mln akcji dodatkowego przydziału. W przypadku pełnego wykonania opcji dodatkowego przydziału wartość oferty zwiększy się do 7,42 mld zł.
Do inwestorów detalicznych trafiło 5 proc. ostatecznej liczby akcji sprzedawanych (4,4 proc. z uwzględnieniem akcji dodatkowego przydziału). Redukcja w transzy inwestorów detalicznych wyniosła ok. 90 proc.
Giełdowy debiut Żabki jest czwartym największym w historii warszawskiego parkietu, po Allegro (debiut w 2020 r., wartość oferty 9,2 mld zł), PZU (debiut w 2010 r., wartość oferty 8,1 mld zł) i PKO BP (debiut w 2004 r., wartość oferty 7,9 mld zł).
Prezes Grupy Żabka Tomasz Suchański, przemawiając na GPW z okazji debiutu spółki na warszawskim parkiecie, określił to wydarzenie jako "niesamowitą chwilę dla firmy", a także jako "strategiczny i milowy krok w historii organizacji".
Żabka to sieć sklepów convenience. Obejmuje wiodącą w Polsce sieć sprzedaży detalicznej w formacie convenience liczącą ponad 10,5 tys. sklepów działających na zasadzie franczyzy. Uzupełnia ją sieć bezobsługowych sklepów autonomicznych pod szyldem Żabka Nano. Grupa dysponuje również ofertą cyfrową, do której należy marka Maczfit i Platforma Dietly. Działalność w zakresie internetowych zakupów spożywczych grupa realizuje za pośrednictwem marek Jush! i Delio. Ponadto Grupa Żabka niedawno rozpoczęła działalność na rynku rumuńskim poprzez przejęcie spółki DRIM.
Grupa poinformowała, że zamierza podwoić poziom sprzedaży do klientów końcowych do 2028 r. w stosunku do 2023 r. poprzez ekspansję sieci sklepów stacjonarnych Żabka, przy jednoczesnym zwiększeniu sprzedaży porównywalnej oraz dalszym rozwoju oferty cyfrowej.
Grupa zamierza otworzyć około 1,1 tys. sklepów w 2024 r. i otwierać ponad tysiąc sklepów rocznie w średnim okresie w Polsce i Rumunii. Potencjał rynku ocenia na ok. 19,5 tys. sklepów w Polsce oraz ok. 4 tys. sklepów w Rumunii. Grupa zakłada, że do 2028 r. jej sieć stacjonarna w Polsce liczyć będzie ok. 14,5 tys. sklepów.
W latach 2021-2023 średnioroczna stopa wzrostu (CAGR) sprzedaży do klientów końcowych Grupy Żabka wyniosła ponad 25 proc. Skorygowana EBITDA w latach 2021-2023 osiągnęła wzrost na poziomie 19 proc. CAGR, a skorygowana marża EBITDA w 2023 r. wyniosła 12,4 proc.
W 2023 roku sprzedaż do klientów końcowych wzrosła o 23 proc. do 22,775 mld zł. Z kolei przychody wzrosły o 24 proc. do 19,806 mld zł. Skorygowany wynik EBITDA wzrósł o 17 proc. do 2,834 mld zł.