Emeryturę mogą ci cofnąć, jeśli nie zdążysz przed terminem. ZUS ostrzega
Zakład Ubezpieczeń Społecznych (ZUS) ostrzega: emerytura może wpłynąć na konto beneficjenta później, a w najgorszym przypadku wcale, jeśli nie zostaną dopełnione formalności dotyczące aktualizacji kluczowych danych. Czas na wprowadzenie zmian mamy do 12. dnia przed terminem, w którym otrzymujemy pieniądze z ZUS. W przypadku, gdy się nie wyrobimy, możemy mieć problemy z wypłatą emerytury.
- Emerytury możemy się nie doczekać wcale, jeśli nasze kluczowe dane się zmieniły, a nie zgłosiliśmy tego w ZUS.
- Zakład Ubezpieczeń Społecznych daje emerytom, ale też innym klientom, czas na korektę do 12. dnia przed wypłatą świadczenia.
- ZUS przyznaje, że to wcale nie taki rzadki problem. Wystarczy zapomnieć o tym, że zmieniliśmy konto bankowe czy adres zamieszkania.
Zakład Ubezpieczeń Społecznych wypłacane przez siebie emerytury w większości przekazuje na konta bankowe. Ze statystyk wynika, że tę formę wybiera już ponad 80 proc. emerytów. W mniejszości są więc emeryci, którzy pieniądze dostają z rąk listonosza. Jednak w obydwu przypadkach niezgodność danych przekazanych do ZUS ze stanem faktycznym może spowodować kłopoty z dostarczeniem emerytury, ale także brak korespondencji informacyjnej.
ZUS przypomina, że wszelkie zmiany w obrębie danych potrzebnych do wypłat świadczenia, powinny być jak najprędzej zgłaszane - czy to w placówce ZUS czy za pomocą wirtualnego konta PUE ZUS. O tym pamiętać powinni wszyscy, którzy dostają jakiekolwiek pieniądze z ZUS.
Jeśli w trakcie przekazywania emerytury, zasiłku, renty lub innego świadczenia okaże się, że numer konta bankowego jest nieaktualny, wysłane przelewem świadczenie zostanie cofnięte. Tutaj problem nie dotyczy tych, którzy otrzymują świadczenie z rąk pocztowca, ale i w ich przypadku mogą pojawić się problemy.
Nieaktualny adres zamieszkania przypisany do świadczeniobiorcy może spowodować, że listonosz nie tylko nie doniesie emerytury, ale także nie otrzymamy ważnych listownych informacji z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, które instytucja jest zobowiązana przekazywać.
Iwona Kowalska-Matis, rzeczniczka ZUS na Dolnym Śląsku, przypomina, że klienci instytucji muszą pamiętać, by najpóźniej na 12 dni roboczych (2,5 tygodnia) przed terminem wypłaty emerytury i innych świadczeń zgłosić wszelkie zmiany dotyczące naszych danych potrzebnych do przekazania środków.
- Żeby punktualnie dostać przelew od nas powinno się każdą zmianę adresu i numeru rachunku bankowego zgłosić najpóźniej na 12 dni roboczych przed terminem, w którym wypłacamy pieniądze - podkreśla Iwona Kowalska-Matis. - Jeśli ktoś zrobi to zbyt późno lub w ogóle o tym zapomni, wypłacona przez nas emerytura lub renta wróci z powrotem do nas - ostrzega rzeczniczka.
Okazuje się, że klienci Zakładu Ubezpieczeń Społecznych zapominają o zaktualizowaniu danych częściej, niż mogłoby się wydawać. Jak ujawnia rzeczniczka, nie brak sytuacji, gdy klienci składają dyspozycję zmiany danych zbyt późno, zaledwie na kilka dni przed datą wypłaty świadczenia.
- Gdy stary rachunek bankowy przestanie być aktywny a w naszym systemie jeszcze nie pojawił się nowy - wtedy pieniądze, które my przelewamy zostają przez bank zwrócone do ZUS, a tymczasem senior nie może doczekać się comiesięcznej wypłaty - mówi rzeczniczka ZUS na Dolnym Śląsku.
ZUS przypomina, że zmiany danych można dokonać nawet bez wychodzenia z domu. Wystarczy, że zalogujemy się na swoje indywidualne konto PUE ZUS, ale możemy również odwiedzić placówkę Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, by tam zgłosić korektę. Zmianę danych adresowych, osobowych lub rachunku bankowego można wówczas złożyć na druku EZP.
Przemysław Terlecki