Gigant w porcie w Świnoujściu. Potężny statek przywiózł kluczowy ładunek

Terminal LNG w Świnoujściu nie może narzekać na brak dostaw - właśnie do polskiego gazoportu zawinął kolejny gazowiec z ładunkiem z USA. To Asklipios (Eskulap) - statek mierzący prawie 300 metrów długości i ponad 45 metrów szerokości. To nie pierwsza wizyta Asklipiosa w Świnoujściu - przypłynął on do polskiego gazoportu po raz czwarty.

Terminal LNG w Świnoujściu jest już stałym portem docelowym w siatce gazowych połączeń światowej floty LNG. Obecna wizyta Asklipiosa to 289. transport LNG do gazoportu (21. w tym roku).

LNG "filarem" zaopatrzenia Polski w gaz

Terminal w Świnoujściu jest głównym ogniwem w łańcuchu dostaw gazu do Polski, powstałym w procesie dywersyfikacji i uniezależniania się od importu surowca z Rosji.

Terminal LNG eksploatowany jest od 2016 roku. Obecna zdolność regazyfikacyjna terminalu wynosi ponad 6 mld metrów sześciennych rocznie. Po rozbudowie przepustowość gazoportu będzie wynosić ponad 8 mld m sześciennych gazu rocznie (po regazyfikacji).

Reklama

Na terenie terminala zlokalizowane są dwa kriogeniczne zbiorniki do procesowego magazynowania LNG o pojemności 160 tys. m sześciennych każdy (widoczne na zdjęciu).

Terminal gazowy w Świnoujściu pozwala na import gazu z dowolnego kierunku

Powstanie Terminalu LNG pozwoliło na odbieranie skroplonego gazu ziemnego drogą morską praktycznie z dowolnego kierunku na świecie.

Asklipios przywiózł gaz z amerykańskiego terminala wysyłkowego Sabine Pass. Podróż trwała nieco ponad dwa tygodnie.

To właśnie USA i Katar są głównymi dostawcami skroplonego gazu do Polski (dostawy z USA i Kataru to zasadnicza część gazu, z którego obecnie korzysta nasz kraj). Terminal w Świnoujściu i gaz transportowany przez rurociąg Baltic Pipe to główne drogi zaopatrzenia Polski w gazowy surowiec.

Polska już nie importuje gazu z Rosji

W 2023 r. import gazu do Polski wyniósł 14,1 mld m sześc., podczas gdy krajowe zużycie wyniosło 17 mld m sześc. Polska już nie importuje gazu z Rosji. Dostawy do Polski gazu LNG i gazu transportowanego przez Baltic Pipe zostały uzupełnione produkcją krajową gazu, która wyniosła ponad 3,3 mld m sześc.

Niemal 46 proc. importu gazu do Polski w 2023 roku zrealizowano za pośrednictwem gazoportu w Świnoujściu. Drugi filar importu - Baltic Pipe - to ok. 44 proc. importu gazu do naszego kraju. Reszta to transporty transgraniczne z kierunków zachodniego i południowego oraz Litwy.

***

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: LNG | gazoport | gaz ziemny | Świnoujście | terminal
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »