Gigantyczna kara od UOKiK. Ekspresy do kawy i zmowa cenowa znanych sklepów

Prezes UOKiK nałożył w sumie 66 mln zł kar na Jura Poland i właścicieli sklepów Media Markt, Media Ekspert oraz RTV Euro AGD za zmowę cenową dotyczącą sprzedaży ekspresów do kawy- poinformował w środę urząd.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) poinformował w środę, że postępowanie antymonopolowe wykazało, iż spółka Jura Poland wraz z oficjalnymi dystrybutorami, którzy jednocześnie byli sprzedawcami detalicznymi, zawarła porozumienie ograniczające konkurencję

Spółka Jura oraz właściciele sklepów Media Markt, Media Expert i RTV Euro AGD ukarani przez UOKiK

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył w efekcie łącznie ponad 66 mln zł na Jura Poland i jej czterech kontrahentów: Euro-net (m.in. sklepy RTV Euro AGD), Media Saturn Holding (sklepy stacjonarne Media Markt), Media Saturn Online (sklep internetowy Media Markt) i Terg (m.in. sklepy Media Expert).

Reklama

Kary nałożone na poszczególnych przedsiębiorców przedstawiają się następująco:

  • Terg - 30 065 250 zł;
  • Jura Poland  - 12 212 000 zł;
  • Euro-net - 10 500 450 zł;
  • Media Saturn Online - 6 772 000 zł;
  • Media Saturn Holding Polska - 6 549 000 zł.

Niedozwolone porozumienie trwało co najmniej od lipca 2013 do listopada 2022 r. W pierwszym roku do zmowy, oprócz Jura Poland, należały spółki Media Saturn Holding i Media Saturn Online. W 2014 r. dołączyła spółka Terg, natomiast w 2019 r. spółka Euro-net.

Zmowa cenowa w Polsce. Konsumenci nie mogli kupić taniej ekspresów do kawy

"Przedsiębiorcy ustalali wspólnie ceny ekspresów do kawy marki Jura, przez co konsumenci nie mogli kupić taniej tych produktów" - wyjaśnia UOKiK na swojej stronie internetowej.

Jak informuje urząd, z materiału dowodowego, uzyskanego m.in. podczas przeszukania w siedzibie kliku spółek, wynika, że przedsiębiorcy uzgodnili minimalne ceny odsprzedaży ekspresów Jura oraz akcesoriów do nich. 

"Tych produktów nie można było kupić taniej niż w cenach ustalanych przez importera. Dotyczyło to zarówno sklepów stacjonarnych, jak i internetowych. Przedsiębiorcy zmówili się również co do wysokości cen  stosowanych w promocjach i podczas wyprzedaży, a także rodzajów i wartości gratisów dla konsumentów. Jura Poland monitorowała ceny stosowane przez dystrybutorów i interweniowała, jeśli próbowali sprzedawać ekspresy w niższych cenach" - czytamy.

Jura Poland jest wyłącznym importerem ekspresów do kawy marki Jura.

Decyzja UOKiK nie jest prawomocna, a ukaranym podmiotom przysługuje możliwość odwołania się od niej do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

INTERIA.PL/PAP
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »