Gwarancja według Fiata

Fiat Auto Poland jednostronnie zmienił zasady gwarancji udzielanej kupującym. Spółka zadecydowała, że samochody mają być naprawiane częściami używanymi, zamiast nowymi. Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów uznał, że spółka naruszyła zbiorowe interesy konsumentów.

Zdaniem prezesa UOKiK spółka Fiat Auto Poland nie udzieliła konsumentom prawdziwej, rzetelnej i pełnej informacji. Urząd ustalił, że 15 lipca 2002 r. spółka wysłała pisma do swoich dealerów, w których wskazała konieczność ograniczenia kosztów przy wykonywaniu napraw gwarancyjnych. Dealerzy zostali zobowiązani do korzystania, przy naprawach, z części używanych. Jednocześnie, do 1 stycznia 2003 r., klienci byli zapewniani w dokumentach gwarancyjnych, że podczas naprawy będą używane wyłącznie części nowe.

Fiat Auto Poland zmienił więc jednostronnie zasady udzielanej gwarancji, a w dodatku nie dostarczył konsumentom nowych wzorców umów. Dlatego zmienione zasady naprawy pojazdów nie wiążą klientów, którzy kupili samochody przed 1 stycznia 2003 r. Mają oni prawo domagać się wykonania naprawy, zgodnie z pierwotnymi warunkami - czyli przy użyciu nowych części zamiennych. Osoby, którym dokonano naprawy przy użyciu starych części, mogą dochodzić swoich roszczeń wobec spółki na drodze cywilnej.

Co to jest gwarancja?

Gwarancja to dokument, który zawiera oświadczenie gwaranta (zwykle jest nim producent), określające obowiązki gwaranta i uprawnienia kupującego w przypadku, gdy właściwość sprzedanego towaru nie odpowiada właściwości wskazanej w tym oświadczeniu. W gwarancji muszą znaleźć się także podstawowe dane potrzebne do dochodzenia roszczeń z gwarancji - w tym nazwa i adres gwaranta lub jego przedstawiciela w RP, czas trwania i terytorialny zasięg ochrony gwarancyjnej. W dokumencie gwarancyjnym należy zawrzeć stwierdzenie, że gwarancja na sprzedany towar nie wyłącza, nie ogranicza ani nie zawiesza uprawnień kupującego wynikających z niezgodności towaru z umową. Udzielenie gwarancji nie może następować za jakąkolwiek opłatą.

Obecnie do sprzedaży konsumenckiej stosuje się jedynie regulacje dotyczące gwarancji zamieszczone w ustawie z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie kodeksu cywilnego (Dz.U. nr 141, poz. 1176). Nie mają tu zastosowania przepisy kodeksu cywilnego, gdyż ustawa nie odsyła w kwestiach nieuregulowanych do k.c.

Spółka została zobowiązana do opublikowania w ogólnopolskim dzienniku płatnego ogłoszenia, w którym poinformuje o wynikach postępowania. Ma to zrobić w ciągu miesiąca od uprawomocnienia się decyzji prezesa UOKiK. Jeśli przedsiębiorca nie dostosuje się do decyzji prezesa UOKiK, możliwe jest nałożenie na niego kary w wysokości do 10 tysięcy euro za każdy dzień zwłoki.

Reklama

Ewa Usowicz

Gazeta Prawna
Dowiedz się więcej na temat: UOKiK | Fiat | Fiata | auto | gwarancja | samochody | naprawy
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »