Milionowa kara za kryptoreklamę w sieci. Dostało się też gwiazdom z branży fitness

Prezes UOKiK nałożył ponad 5 mln zł kary na Olimp Laboratories, jednego z liderów branży suplementów diety. Firma została ukarana za kryptoreklamę w mediach społecznościowych - poinformował w poniedziałek urząd. Karę otrzymało także troje sportowców-influencerów z branży fitness - Katarzyna Dziurska, Piotr Lisek oraz Katarzyna Oleśkiewicz-Szuba.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) zdecydował o milionowej karze dla firmy z branży suplementów. Ponad 5 milionów złotych ma zapłacić spółka Olimp Laboratories. Firma została ukarana za kryptoreklamę w mediach społecznościowych - poinformował w poniedziałek urząd.

Olimp Laboratories produkuje leki, wyroby medyczne, suplementy diety i żywność specjalnego medycznego przeznaczenia. Od 2015 r. korzysta z reklamy w mediach społecznościowych i ze współpracy z influencerami, którzy mają setki tysięcy obserwatorów - podał UOKiK.

Reklama

Influencerzy z karą od UOKiK

Karę wyznaczono także dla trojga influencerów, współpracujących z firmą. Pierwsza z nich to trenerka Katarzyna Dziurska, znana także z programów "Taniec z gwiazdami" i "Dance Dance Dance". 

Drugim ukaranym jest Piotr Lisek, polski lekkoatleta specjalizujący się w skoku o tyczce. To medalista mistrzostw świata, halowych mistrzostw świata oraz dwukrotny medalista halowych mistrzostw Europy. Trzecia osoba to kulturystka Katarzyna Oleśkiewicz-Szuba, dwukrotna mistrzyni Polski w kategorii bikini fitness.

- Opinie i polecenia influencerów mają wpływ na decyzje zakupowe konsumentów. Z badań wynika, że wśród najmłodszych konsumentów (15-24 lata) blisko 90 proc. zapoznaje się z relacjami influencerów, a ponad połowa kupiła produkt lub usługę po poleceniu obserwowanego twórcy. Odsetek ten wzrasta do 63 proc. w grupie, która regularnie ogląda relacje influencerów - mówi, cytowany w komunikacie, prezes UOKiK Tomasz Chróstny.  

Jak wskazuje urząd, tak właśnie działali Piotr Lisek (z karą ponad 23 tys. zł), Katarzyna Dziurska (ukarana kwotą 16 tys. zł) i Katarzyna Oleśkiewicz-Szuba (z karą 5 tys. zł). 

"Każde z nich o współpracach komercyjnych informowało używając znaczników odwołujących się wyłącznie do marek poszczególnych reklamodawców lub innych określeń, które nie świadczą o reklamowym charakterze publikacji" - wyjaśnia UOKiK. Niektóre treści miały pojawiać się bez żadnego wskazania mogącego choćby sugerować, że są sponsorowane. 

Urząd podkreśla, że troje influencerów zaniechało już stosowania kwestionowanych praktyk.

UOKiK zabiera się za Instagrama

UOKiK dodaje, że to pierwsze kary nałożone zarówno na twórców, jak i na reklamodawcę za nieprawidłowe oznaczanie treści reklamowych. Rok temu urząd opublikował rekomendacje w tej sprawie.

"Po niespełna roku od opublikowania Rekomendacji w sprawie oznaczania reklam w social mediach, licznych działaniach i cyklach edukacyjnych w ramach kampanii #OznaczamReklamy, prezes UOKiK Tomasz Chróstny nakłada pierwsze kary za kryptoreklamę i wprowadzanie konsumentów w błąd" - podał urząd.

PAP/INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: branża fitness | UOKiK | influencerzy | suplementy diety
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »