Polska potęgą w eksporcie tego towaru. Eksport do Chin wzrósł o 392 proc.
Polska jest jednym z głównych eksporterów zabawek na świecie. Nasze produkty trafiają głównie na inne rynki unijne. Jednak to do Chin eksport zabawek wzrósł aż o 392 procent w ciągu roku. Jeszcze lepiej Polska wypada w eksporcie innych produktów.
Polska zajmuje czwarte miejsce w Europie oraz ósme na świecie pod względem wartości produkcji zabawek. Jak wynika z danych International Trade Center, w 2024 roku wartość polskiego eksportu zabawek wyniosła 2,6 mld euro. Choć oznacza to spadek o 12 proc. rok do roku, to winny temu jest przede wszystkim światowy trend, a polskie zabawki podbijają kolejne rynki na świecie.
Zabawkami z Polski bawią się przede wszystkim w Niemczech, Czechach oraz Francji i innych krajach UE. W 2024 r. Niemcy kupili zabawki z naszego kraju za 926 mln euro, Czechy za 252 mln euro, a Francja za 145 mln euro. Wśród innych krajów unijnych znajduje się także Holandia (131 mln euro) oraz Austria (103 mln euro).
Choć ogólnie handel zabawkami z czołowymi partnerami handlowymi nieco wyhamował, są jednak rynki, na których odnotowano wzrost eksportu produktów z Polski. Więcej polskich zabawek trafiło m.in. na Węgry (wzrost o 21 proc. rdr do 92 mln euro), do Stanów Zjednoczonych (13 proc. więcej, 78 mln euro) oraz Hiszpanii (wzrost o 17 proc., 73 mln euro).
Przeczytaj więcej: Polskie hity eksportowe. Jakie produkty kupuje od nas Europa?
Największy wzrost sprzedaży polskich zabawek nastąpił jednak w Chinach. Eksport do Państwa Środka wzrósł rekordowo, bo aż o 392 proc. rok do roku. Ten rynek nadal odbiera jednak stosunkowo niewielką części polskiej produkcji, bo za 23 mln euro.
Zdaniem dyrektor polskiego oddziału Akcenty, mimo umiarkowanego spadku eksportu w 2024 r. polska branża zabawkarska zachowała silną pozycję na rynkach zagranicznych. "Obniżenie wartości eksportu o 12 proc. to efekt globalnego spowolnienia, które dotknęło większość największych eksporterów na świecie. Polski sektor zabawek to dziś dojrzała branża o stosunkowo stabilnym popycie i szerokim gronie odbiorców" - stwierdził Radosław Jarema, cytowany przez "Rzeczpospolitą".
Polska jeszcze lepiej radzi sobie w eksporcie konsol i maszyn do gier wideo oraz gier stołowych i salonowych. W tych kategoriach nasz kraj zajmuje siódme miejsce na świecie i trzecie w Europie.
Przeczytaj więcej: Czesi zakupy robią w Polsce, odkryli nowy hit. "Wykupują wszystko"
Wartość eksportu w 2024 r. wyniosła 924 mln euro. Niemcy kupili aż 45 proc. z nich, co oznacza towary warte 418 mln euro.