Termin otwarcia ofert na tunel KDP pod Łodzią wydłużony. "Duże zainteresowanie"

Z informacji przekazanych spółkę Centralny Port Komunikacyjny (CPK) wynika, że nie brakuje firm, które wyraziły zainteresowanie udziałem w przetargu na budowę tunelu dla Kolei Dużych Prędkości (KDP) pod Łodzią. Choć początkowo otwarcie ofert zaplanowano na koniec września, to ostatecznie termin ten wydłużono do 8 listopada br.

Pod koniec lipca spółka CPK ogłosiła przetarg na budowę tunelu dla KDP w rejonie Łodzi Fabrycznej o długości 4,6 km. Tunel ten jest kluczowym elementem pierwszego etapu rozwoju KDP - połączenie Warszawy z Poznaniem i Wrocławiem przez Łódź. Więcej na temat transportowej rewolucji w Polsce przeczytasz TUTAJ.

"Jest zainteresowanie rynku ogłoszonym przetargiem"

Jak przekazała spółka, w toku trwającego postępowania przetargowego na budowę tunelu dla KDP pod Łodzią wpłynęły odwołania do treści Specyfikacji Warunków Zamówienia (SWZ), odbyły się rozprawy w Krajowej Izbie Odwoławczej, przez co zaszła konieczność modyfikacji specyfikacji

Reklama

"Jednocześnie z uwagi na skalę przedsięwzięcia oraz zapytania potencjalnych oferentów, aby zapewnić właściwy czas oferentom na zapoznanie się z odpowiedziami na pytania, zamawiający wydłużył termin otwarcia ofert. (...) Złożone odwołania oraz pytania do przetargu wskazują, że jest zainteresowanie rynku ogłoszonym przetargiem" - dodano.  

Spółka CPK poinformowała 29 lipca br., że ogłosiła przetarg na budowę 4,6-km tunelu dla KDP w rejonie Łodzi Fabrycznej. Otwarcie ofert zaplanowano wtedy na koniec września. Ostatecznie otwarcie ofert w przetargu ma nastąpić 8 listopada br. 

Tunel dalekobieżny pod Łodzią to kluczowy element tzw. Y

Jak poinformowała w komunikacie spółka CPK, tunel dalekobieżny jest kluczowym elementem tzw. Y, czyli projektowanej trasy KDP między Warszawą, Centralnym Portem Komunikacyjnym, Łodzią, Wrocławiem i Poznaniem. Po zakończeniu budowy trasy z Łodzi do Warszawy, co ma nastąpić w 2032 roku, podróż między tymi miastami skróci się do ok. 40 minut. 

Tunel pod centrum Łodzi, który zostanie wydrążony tarczą zmechanizowaną TBM o średnicy ok. 14 metrów, będzie miał ok. 4,6 km długości. Wewnątrz znajdą się dwa tory umożliwiające jazdę pociągów w obu kierunkach. Na realizację zamówienia wykonawca będzie miał 46 miesięcy od podpisania umowy

Jak podała spółka, pociągi jadące linią kolejową nr 85 (LK85) od strony Warszawy będą wjeżdżać do tunelu z dworca Łódź Fabryczna. Wyjście tunelu na powierzchnię znajdzie się na południowy zachód od Łodzi Kaliskiej, w okolicach osiedla Retkinia i istniejącej LK14. Dalej trasa poprowadzi na zachód - w stronę Sieradza, za którym znajdzie się rozwidlenie "Y" na Wrocław i Poznań. 

Komora startowa, umożliwiająca start drążenia za pomocą tarczy zmechanizowanej TBM, powstaje w okolicach osiedla Retkinia - na południowy zachód od Łodzi Kaliskiej. Prace prowadzone są przez firmę Budimex, z którą w grudniu 2023 r. spółka CPK podpisała umowę wartą 147 mln zł netto. Zgodnie z kontraktem prace powinny zakończyć się jeszcze w tym roku. 

W ramach Programu CPK ma powstać m.in. centralne lotnisko, zlokalizowane pomiędzy Warszawą i Łodzią, oraz system kolei dużych prędkości. Nowy port lotniczy ma być przystosowany początkowo do obsługi 34 mln pasażerów rocznie i zaprojektowany w taki sposób, by w perspektywie długoterminowej mógł być elastycznie rozbudowywany, zgodnie z potrzebami i prognozami rozwoju rynku. Szacowany koszt inwestycji do 2032 r. wynosi 131,7 mld zł. 

INTERIA.PL/PAP
Dowiedz się więcej na temat: Kolej Dużych Prędkości | CPK | przetarg
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »