Terminal LNG w Świnoujściu mocną kartą Polski

Przepustowość terminala LNG w Świnoujściu po prowadzonej rozbudowie sięgnie 7,5 mld metrów sześciennych gazu - zapowiedział w minionym tygodniu pełnomocnik rządu ds. strategicznej infrastruktury energetycznej Piotr Naimski.

"Gazoport w Świnoujściu funkcjonuje od trzech lat w sposób rutynowy" - powiedział Naimski podczas posiedzenia sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej poświęconej funkcjonowaniu terminala.

"Ma możliwą średnią roczną przepustowość na poziomie 5 mld metrów sześciennych gazu w przeliczeniu już na gaz, który wtłaczany jest do krajowego systemu przesyłowego. To jest bardzo istotny element naszej strategii dywersyfikacji źródeł i kierunków dostaw gazu do Polski. Jako taki jest komplementarny z innym projektem równoległym, tj. gazociągiem łączącym Norwegię z Polską" - dodał.

Reklama

- Rozbudowa terminala w Świnoujściu to inwestycja, która w tej chwili jest już prowadzona. Przepustowość, czyli moc regazyfikacyjna tego rozbudowanego terminala to będzie 7,5 mld metrów sześciennych gazu - powiedział Naimski.

Według niego zakończenie trwającej rozbudowy planowane jest w 2023 r. Już w 2021 r. możliwości regazyfikacyjne powinny być na poziomie 7,5 mld metrów sześciennych. - Trzeci zbiornik gazu, który powstanie do 2023 r., umożliwi przy kolejnym etapie rozbudowy dostawienie elementów, które zwiększą moc regazyfikacyjną do 10 mld metrów sześciennych - dodał Naimski.

Trwający program rozbudowy terminala składa się z czterech elementów - powiedział prezes Polskiego LNG Paweł Jakubowski. - To są elementy, które pozwolą w przyszłości na dalszą rozbudowę tej infrastruktury. Pierwszy z elementów to projekt obejmujący tzw. regazyfikatory, który zakończy się w listopadzie 2021 r. On umożliwi nominalnie na zwiększenie mocy regazyfikacyjnych terminala - dodał.

- Oprócz tego terminal będzie wyposażony w trzeci zbiornik; teren jest przewidziany w projekcie pierwotnym. (...) Będzie on nieco większy niż dwa istniejące - mówił.

Przewidujemy także budowę drugiego nabrzeża statkowego, które będzie umożliwiało rozładunek - kontynuował Jakubowski. - Będzie pełniło także inną ważną funkcję, dlatego że dzięki nowemu nabrzeżu będziemy w stanie również statki ładować. Umożliwimy polskim podmiotom, polskim graczom rynkowym na funkcjonowanie w basenie Morza Bałtyckiego.

W takich miejscach jak Szwecja czy Finlandia są realizowane w tej chwili projekty LNG małej skali, które potrzebują dużego źródła LNG. Stworzymy takie warunki biznesowe, aby nasi gracze mogli również wejść na rynek Morza Bałtyckiego - podkreślał prezes LNG.

Wszystkie cztery elementy są na bardzo zaawansowanym etapie realizacji - ocenił Jakubowski. - Projekt obejmujący regazyfikatory w tej chwili już posiada pozwolenie na budowę wydane w ub.r. Ponadto, jeżeli chodzi o zakres studium wykonalności czy decyzji środowiskowych lub lokalizacyjnych, tutaj też mamy pełen komplet - dodał.

IAR

- Jeżeli chodzi o złożenie przetargowe, to mamy dwa duże przetargi. Jeden osobny przetarg na część lądową - on został uruchomiony w połowie grudnia ub. r. - oraz drugi przetarg na część morską. Ten z kolei został uruchomiony w pierwszych dniach stycznia br. - powiedział.

- Na część lądową otrzymaliśmy dziewięć wniosków od potencjalnych wykonawców. Jeżeli chodzi o część morską, uzyskaliśmy sześć wniosków. Obecnie trwa ich weryfikacja; podmioty są zapraszane do składania dodatkowych dokumentów. Planujemy zakończenie prekwalifikacji oferentów jeszcze w tym miesiącu. Zakładamy podpisanie kontraktów z końcem bieżącego roku - dodał Jakubowski.

W marcu br. wojewoda zachodniopomorski wydał decyzję o ustaleniu lokalizacji dla budowy stanowiska do załadunku, rozładunku i bunkrowania statków w porcie zewnętrznym w Świnoujściu.

W styczniu br. wojewoda wydał decyzję o ustaleniu lokalizacji dla rozbudowy terminala regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu oraz decyzję na budowę infrastruktury przesyłowej LNG. Decyzja dotyczy inwestycji, w ramach której zostanie wybudowany trzeci zbiornik LNG o pojemności około 180 tys. metrów sześciennych wraz z instalacjami i połączeniami do dwóch istniejących zbiorników LNG, a także lądowy system załadunku LNG na kolej.

Terminal w Świnoujściu ma najwyższy spośród 22 lądowych terminali regazyfikacyjnych w Europie poziom wykorzystania, sięgający około 60 proc. mocy regazyfikacyjnych. W przypadku większości europejskich gazoportów średnia to 30 proc.

Polskie LNG realizuje Program Rozbudowy Terminalu, zakładający wykonanie czterech komponentów: zwiększenie mocy regazyfikacyjnych z 5 do 7,5 mln metrów sześciennych, budowę drugiego nabrzeża przeznaczonego dla mniejszych jednostek pływających, postawienie trzeciego zbiornika na LNG o pojemności 180 tys. metrów sześciennych, jak również skonstruowanie bocznicy kolejowej do przeładunku gazu skroplonego na cysterny kolejowe i kontenery ISO.

Pobierz za darmo program PIT 2018

PAP
Dowiedz się więcej na temat: LNG | rynek gazu | Gazprom | gazoport
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »