Kiriłł Dmitrijew, dyrektor Rosyjskiego Funduszu Inwestycji Bezpośrednich, który reprezentuje Kreml w rozmowach gospodarczych z administracją USA, zasugerował, że przedsiębiorstwo Elona Muska mogłoby wybudować podmorski "tunel Putin-Trump" biegnący przez Cieśninę Beringa, który jego zdaniem byłby "symbolem jedności". Tunel ten połączyłby Alaskę z Syberią.
Tunel Trump-Putin? Wysłannik Kremla: Zbudujmy razem przyszłość!
Dmitrijew napisał na platformie X, że budowa takiego tunelu tradycyjnie kosztowałaby około 65 miliardów dolarów - ale firma The Boring Company dzięki technologiom, które wykorzystuje, mogłaby potencjalnie obniżyć te koszty do 8 miliardów dolarów i ukończyć projekt w ciągu ośmiu lat.
"Zbudujmy razem przyszłość!" - zaapelował Kiriłł Dmitrijew.
Nawiązał przy tym do planów budowy mostu Kennedy-Chruszczow z czasów zimnej wojny - wzmianki o nim znajdują się w dokumentach z 1963 r. dotyczących zamachu na amerykańskiego prezydenta Johna F. Kennedy'ego, przekazanych kilka dni temu przez ambasadora Rosji w USA kongresmence Annie Paulinie Lunie. Dokumenty te pochodzą z odtajnionych archiwów radzieckich.
Serwis CNBC zauważa, że propozycja Dmitrijewa pojawiła się po czwartkowej rozmowie telefonicznej Władimira Putina z Donaldem Trumpem. Jej najważniejszym wątkiem miało być omówienie możliwości zakończenia wojny w Ukrainie, ale sam Donald Trump na swojej platformie społecznościowej Truth Social napisał, że duża część konwersacji obu przywódców była poświęcona współpracy gospodarczej Rosji i USA po zakończeniu tej wojny.
Elon Musk wymownie milczy. Czy skusi go propozycja Kremla?
Elon Musk nie odniósł się w żaden sposób do próśb o skomentowanie tej propozycji.
The Boring Company (TBC) to firma inżynieryjno-budowlana, którą Musk założył w 2016 roku. Specjalizuje się w budowie tuneli.
CNBC zwraca uwagę, że budowa podmorskiego tunelu w Cieśninie Beringa wymagałaby od TBC prowadzenia działań w temperaturach poniżej zera, w rejonie pozbawionym infrastruktury, w którym dodatkowo występują silne i częste trzęsienia ziemi. Tymczasem firma Muska ma doświadczenie jedynie w inwestycjach tunelowych realizowanych w gorących, suchych lokalizacjach, w pobliżu których znajdowała się bogata infrastruktura i usługi.












