U nas gigant, w świecie - krasnal

Najcenniejszą marką na Starym Kontynencie jest największy na świecie producent telefonów komórkowych - fińska Nokia. Wynika to z raportu "Eurobrand 2009" sporządzonego przez wiedeński European Brand Institute. W zeszłym roku marka Nokii warta była 3 mld euro więcej. Stale jest jednak na czele klasyfikacji.

Nokia - choć w Europie lider - ma markę wartą tylko połowę tego, co najcenniejsza na świecie Coca-Cola. Ma też bardzo silnych konkurentów w spółkach Apple (iPhone) i RIM (telefony BlackBerry). Udział w rynku spadł Finom rok do roku z 41 do 35 proc. Zaskoczeniem jest obecność w pierwszej dziesiątce browarów InBev oraz SABMiller. Ta pierwsza firma trafiła tam po przejęciu amerykańskiej spółki Budweiser.

Giganci europejskiej motoryzacji - Mercedes-Benz i BMW - nadal są w dziesiątce, lecz ich marki straciły po ok. 10 proc. Zyskały natomiast spółki brytyjskie odporne na kryzys - telekomunikacyjne (Vodafone) i wyposażenia domowego (Unilever) oraz hiszpańska Telefónica a także browary. Poza dziesiątką znalazły się przegrani ostatnich miesięcy - Fiat (porażka w boju o Opla), Porsche a także brytyjski bank RBS (znacjonalizowany, wartość marki przeceniono o połowę). Na 11. miejscu jest France Telecom Group (właściciel TP SA i polskiego Orange).

Reklama

W raporcie "Eurobrand 2009" znalazło się 3 tys. marek z 24 krajów. Z naszej części Europy dopiero na 39. miejscu jest rosyjska marka Beeline (telefonia komórkowa VimpelCom), która jest teraz warta o 25 proc. więcej niż rok temu (7,9 mld euro). Najwyżej wycenianą polską marką jest Polkomtel (840 mln euro, telefonia Plus). Firma może znaleźć się w zestawie gdy minimum 45 proc. udziałów należy do krajowego kapitału.

Najcenniejsze marki w Europie (w mld euro)

Firma                   Branża                     Kraj                      Wartość marki
                                                                              (w mld euro)
Nokia                    IT                       Fínlandia                      35,2 
LVMH                     Luksusowe towary         Francja                        32,4 
InBev                    Przemysł spożywczy       Belgia                         26,9 
Vodafone                 Telekomunikacja          W. Brytania                    23,8 
Unilever                 Artykuły domowe          W. Brytania                    22,8 
Telefónica               Telekomunikacja          Hiszpania                      22,1 
Mercedes-Benz            Motoryzacja              Niemcy                         19,4 
Deutsche Telekom         Telekomunikacja          Niemcy                         19,1 
BMW                      Motoryzacja              Niemcy                         18,8 
SABMiller                Przemysł spożywczy       W. Brytania                    18,3

Krzysztof Mrówka

Czytaj również:

PMI: Lepsze czasy dla przedsiębiorców

Czy pracodawcy są przygotowani na nadchodzące ożywienie?

Gazele zapominają o kryzysie

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: firma | Wielka Brytania | gigant | telekomunikacja | Niemcy | Nokia
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »