U nas gigant, w świecie - krasnal
Najcenniejszą marką na Starym Kontynencie jest największy na świecie producent telefonów komórkowych - fińska Nokia. Wynika to z raportu "Eurobrand 2009" sporządzonego przez wiedeński European Brand Institute. W zeszłym roku marka Nokii warta była 3 mld euro więcej. Stale jest jednak na czele klasyfikacji.
Nokia - choć w Europie lider - ma markę wartą tylko połowę tego, co najcenniejsza na świecie Coca-Cola. Ma też bardzo silnych konkurentów w spółkach Apple (iPhone) i RIM (telefony BlackBerry). Udział w rynku spadł Finom rok do roku z 41 do 35 proc. Zaskoczeniem jest obecność w pierwszej dziesiątce browarów InBev oraz SABMiller. Ta pierwsza firma trafiła tam po przejęciu amerykańskiej spółki Budweiser.
Giganci europejskiej motoryzacji - Mercedes-Benz i BMW - nadal są w dziesiątce, lecz ich marki straciły po ok. 10 proc. Zyskały natomiast spółki brytyjskie odporne na kryzys - telekomunikacyjne (Vodafone) i wyposażenia domowego (Unilever) oraz hiszpańska Telefónica a także browary. Poza dziesiątką znalazły się przegrani ostatnich miesięcy - Fiat (porażka w boju o Opla), Porsche a także brytyjski bank RBS (znacjonalizowany, wartość marki przeceniono o połowę). Na 11. miejscu jest France Telecom Group (właściciel TP SA i polskiego Orange).
W raporcie "Eurobrand 2009" znalazło się 3 tys. marek z 24 krajów. Z naszej części Europy dopiero na 39. miejscu jest rosyjska marka Beeline (telefonia komórkowa VimpelCom), która jest teraz warta o 25 proc. więcej niż rok temu (7,9 mld euro). Najwyżej wycenianą polską marką jest Polkomtel (840 mln euro, telefonia Plus). Firma może znaleźć się w zestawie gdy minimum 45 proc. udziałów należy do krajowego kapitału.
Najcenniejsze marki w Europie (w mld euro)
Firma Branża Kraj Wartość marki (w mld euro) Nokia IT Fínlandia 35,2 LVMH Luksusowe towary Francja 32,4 InBev Przemysł spożywczy Belgia 26,9 Vodafone Telekomunikacja W. Brytania 23,8 Unilever Artykuły domowe W. Brytania 22,8 Telefónica Telekomunikacja Hiszpania 22,1 Mercedes-Benz Motoryzacja Niemcy 19,4 Deutsche Telekom Telekomunikacja Niemcy 19,1 BMW Motoryzacja Niemcy 18,8 SABMiller Przemysł spożywczy W. Brytania 18,3
Krzysztof Mrówka
Czytaj również:
PMI: Lepsze czasy dla przedsiębiorców