Ważą się losy dyrektywy platformowej, jest apel do D. Tuska. "Zwracamy się o poparcie"
Pyszne.pl i Związek Zawodowy OPZZ Konfederacja Pracy opublikowały list otwarty do premiera Donalda Tuska ws. dyrektywy platformowej mającej uregulować status kurierów w platformach dowozowych. "Współpraca między stroną społeczną a firmą w tym obszarze jest dowodem wspólnej determinacji do zmiany obecnego kształtu branży" - piszą i apelują o poparcie tymczasowego porozumienia między Parlamentem Europejskim, Komisją Europejską i hiszpańską prezydencją Rady. Rozwiązania budzą jednak kontrowersje w branży. Swoje stanowisko w sprawie do minister rodziny i polityki społecznej Agnieszki Dziemianowicz-Bąk przesłali także Pracodawcy RP i Federacja Przedsiębiorców Polskich.
W Brukseli ważą się losy dyrektywy o pracy platformowej, która ma uregulować status zarobkowy osób pracujących w platformach dowozowych, takich jak Uber, Wolt, Glovo czy Pyszne.pl.
W ubiegłym tygodniu wstępne porozumienie, co do kształtu dyrektywy zawarły Rada UE i europarlament. Teraz tekst musi zostać zaakceptowany przez każdą z tych instytucji. Parlament Europejski może zająć się tym najwcześniej w połowie stycznie. Jeśli chodzi o Radę, decydujące dla jej stanowiska będzie zdanie Coreper (Komitetu Stałych Przedstawicieli Rządów Państw Członkowskich przy UE) - posiedzenie zaplanowano na piątek 22 grudnia.
Podstawowym zadaniem dyrektywy platformowej jest uregulowanie statusu pracy kurierów - wyeliminowanie tzw. pozornego samozatrudnienia i nadanie takim osobom uprawnień pracowników etatowych.
Oznaczałoby to domniemanie istnienia stosunku pracy w relacji platform cyfrowych z podwykonawcami, przy spełnieniu sześciu kryteriów, wśród nich są: zobowiązanie usługodawcy pracującego na rzecz platformy do określonego sposobu wykonywania pracy, narzucanie czasu pracy lub okresów wykonywania usług, a także możliwość jej stałego nadzorowania czy weryfikowania wyników za pośrednictwem platformy cyfrowej.
Nowe rozwiązania są potrzebne, ponieważ szacuje się, że w 2025 roku w Unii Europejskiej na rzecz platform cyfrowych będzie pracowało nawet 43 mln osób, przez niespełna 28 mln w 2021 roku. Nowe prawo ma gwarantować prawa pracownicze tzw. gig-workerom, m.in. prawo do minimalnego wynagrodzenia, świadczeń chorobowych, norm pracy czy płatnego urlopu.
Nowe prawo już budzi obawy niektórych przedsiębiorców. Platformy starszą, że z pracy może zrezygnować nawet 70 proc. dostawców, a ceny usług mogą wzrosnąć nawet o połowę.
- Zamknięcie pracy platformowej w ramach etatu może spowodować odpływ pracowników z branży, co stworzyłoby spore trudności w dostępie do usług przewozowych dla mieszkańców europejskich miast - ostrzegała na łamach "Financial Times" Anabel Díaz, szefowa działu mobilności Ubera w Europie już we wrześniu.
Polska ma szczególny problem, jak rozwiązać kwestię dyrektywy. Obecnie w kraju nie ma przyjętego domniemania etatu. Z uwagi na zarzuty dotyczące dyskryminacji trudno sobie wyobrazić, że nowe rozwiązanie ograniczy się jedynie do pracowników Ubera, Pysze.pl czy Glovo. Pracodawcy zdają sobie sprawę, że dyrektywa może skłonić do wprowadzenia zmian w Kodeksie pracy, co oznaczałoby ustanowienie domniemania etatu dla wszystkich osób na umowach B2B, pod warunkiem spełnienia kryteriów przewidzianych dla umów o pracę.
Do tej pory polski rząd unikał jednoznacznego stanowiska w tej sprawie, ale szanse na wdrożenie dyrektywy rosną po zmianie władzy, zwłaszcza że Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej przejęła Lewica, która na swoich sztandarach niesie walkę z tzw. umowami śmieciowymi.
Zrzeszenia pracodawców - Pracodawcy RP i Federacja Przedsiębiorców Polskich - wysłały list z apelem w tej sprawie do minister rodziny i polityki społecznej Agnieszki Dziemianowicz-Bąk z Lewicy. - Prace nad dyrektywą odbywają się obecnie pod presją prezydencji hiszpańskiej, która kończy się wraz z końcem roku. Rozumiemy polityczny kalendarz i zdajemy sobie sprawę, że pojawiają się naciski na "domknięcie" sprawy jeszcze w tej prezydencji, ale praca platformowa to zbyt ważny temat, mający skutki nie tylko dla platform internetowych, ale potencjalnie dla całego krajowego rynku pracy - uważa Robert Lisicki, dyrektor departamentu pracy Konfederacji Lewiatan.
Nie wszystkie platformy dowozowe są przeciwne nowym rozwiązaniom proponowanym przez Brukselę. - Zmiany są potrzebne. W Polsce dochodzi do takich sytuacji, że kurier nie jest wynagradzany za swoją pracę, a za wynajem pojazdu, przez co firmy oszczędzają na podatkach, oczywiście z pewną konsekwencją dla samych kurierów. Mamy do czynienia z dzikim zachodem - mówił w rozmowie z Interią Arkadiusz Krupicz, współzałożyciel i dyrektor zarządzający Pyszne.pl. Według niego, zmiany mają sens tylko wtedy, kiedy przepisy byłby takie same dla wszystkich i skutecznie egzekwowane.
Teraz Pyszne.pl wraz z OPZZ Konfederacją Pracy opublikowały list otwarty adresowany do nowego premiera. "Zwracamy się do Pana i całej Rady Ministrów o poparcie tymczasowego porozumienia między Parlamentem Europejskim, Komisją Europejską i hiszpańską prezydencją Rady w sprawie dyrektywy o pracy platformowej" - czytamy w liście Arkadiusza Kurpicza i Michała Lewandowskiego (Przewodniczącego Zarządu Krajowego OPZZ Konfederacja Pracy, Przewodniczący branży handel, Usługi, Kultura i Sztuka) do Donalda Tuska.
"Wierzymy, że istotne będzie także merytoryczne i przejrzyste wdrażanie prawa UE w Polsce. Naszym zdaniem jako przedstawicieli Pyszne.pl oraz zdaniem przedstawicieli związków zawodowych, odpowiednie regulacje UE są dla Polski rozwiązaniem, które przynosi obopólne korzyści: wzmocni innowacyjność branży dostaw żywności, a jednocześnie zapewni kurierom odpowiednie prawa i bezpieczeństwo" - czytamy dalej. "Zawód kuriera zostanie zauważony i doceniony, co niestety nie zawsze ma obecnie miejsce. Jesteśmy otwarci na wsparcie krajowego procesu wdrażania przyjętej dyrektywy o pracy platformowej" - dodają.
Jak zapewniają sygnatariusze listu, opublikowane stanowisko ma pełne poparcie Związków Zawodowych - m.in. OPZZ Konfederacja Pracy, który operuje w Pyszne.pl, ale także przedstawicieli Branży Handel, Usługi, Kultura i Sztuka Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych.