Zarzuty UOKiK-u wobec Auchan i Intermarche. Chodzi o współpracę z dostawcami

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny postawił spółkom Auchan Polska i SCA PR Polska (Intermarche) zarzuty "nieuczciwego wykorzystywania przewagi kontraktowej wobec dostawców produktów rolno-spożywczych".

"Duże sieci handlowe współpracują z wieloma, często znacznie od nich mniejszymi, dostawcami produktów rolno-spożywczych. W relacji sieć handlowa - kontrahent w wielu przypadkach występuje dysproporcja w potencjale ekonomicznym, która bywa wykorzystywana przez silniejszą stronę do narzucania słabszym podmiotom niekorzystnych warunków" - zwraca uwagę UOKiK.

Zarzuty UOKiK wobec Intermarche dotyczą ustalania warunków współpracy w trakcie jej trwania oraz uzyskiwania rabatów, pomimo niespełnienia warunków, od których pierwotnie uzależniono ich udzielenie, a zarzuty wobec Auchan "nieuzasadnionego pobierania opłat od kontrahentów". 

Reklama

"Dla dostawców produktów rolno-spożywczych sprzedaż do sieci stanowi w wielu przypadkach 'być albo nie być'. Godzą się oni na narzucane warunki współpracy, nie mając rzeczywistej możliwości negocjacji" - podkreślono w komunikacie UOKiK.

UOKiK publikuje raporty rynkowe, w których wskazuje m.in. które praktyki stanowią naruszenie przepisów.

Raporty UOKiK. Sieci handlowe stosują niedozwolone praktyki

Jeden z raportów dotyczył rabatów pobieranych przez sieci handlowe. Wskazywał, że niedozwolone działania mogą polegać m.in. na uzyskiwaniu rabatów retrospektywnych, pomimo niespełnienia uprzednio określonych warunków. Niedopuszczalne jest również ustalanie warunków rabatowania na kolejny rok współpracy już po jego rozpoczęciu, z obowiązkiem uwzględnienia nowych warunków z mocą wsteczną.

Tego typu praktyki mogła dopuścić się spółka SCA PR Polska (centrala zakupowa dla sklepów Intermarche). Urząd ustalił, że sieć zawierała umowy dotyczące warunków handlowych z dostawcami produktów rolno-spożywczych na kolejny rok z opóźnieniem, oczekując od dostawców uwzględnienia nowych warunków od początku tego roku. Tym samym dostawcy, realizując zamówienia w okresie od 1 stycznia danego roku do dnia podpisania umowy, nie mieli pewności na jakich zasadach i warunkach zostanie wstecznie rozliczona sprzedaż. Ponadto występowały sytuacje, w których dostawcy byli obciążeni dodatkowymi rabatami, których nie przewidziano w pierwotnych umowach. 

Inny raport dotyczył opłat okołosprzedażowych. Jedną z praktyk opisanych jako nieuczciwe wykorzystywanie przewagi kontraktowej było żądanie od dostawcy opłat za usługę rozwożenia produktów do placówek sklepowych z magazynu centralnego, pomimo że centralna logistyka stanowi jeden z filarów nowoczesnego kanału dystrybucji i sukcesu sieci handlowych, będąc tym samym naturalnym elementem ich modelu biznesu. Zarzut stosowania takich praktyk prezes UOKiK postawił spółce Auchan. 

Zobacz również:

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: UOKiK | sieci handlowe | handel
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »