Zwolnienia u kolejnego producenta. Pracę straci 120 osób
Producent baterii do samochodów Novo Energy ze szwedzkiego Goeteborga – należący do pogrążonego w kryzysie Northvolt i producenta samochodów Volvo Cars, zapowiedział zwolnienia. "Jest to trudna, ale konieczna decyzja" - oznajmił CEO firmy Adrian Clarke w komunikacie prasowym.
Szwedzki producent baterii do samochodów Novo Energy zwolni 120 pracowników, co stanowi 30 proc. załogi. Firma boryka się z problemami finansowymi wynikającymi z kryzysu jednego ze swoich właścicieli - Northvolt.
"Jesteśmy świadomi, jak duży wpływ będzie to miało na naszych cenionych pracowników, dlatego zaoferujemy im pomoc i wsparcie" - powiedział CEO firmy Adrian Clarke. Jak podaje Novo Energy w komunikacie prasowym, niebawem rozpoczną się również negocjacje z przedstawicielami związków zawodowych w sprawie cięć wynagrodzeń.
Spółka zaznaczyła, że celem podjętych działań jest redukcja kosztów, do której zmusiła ich sytuacji na rynku oraz konieczność dostosowanie planu biznesowego.
Novo Energy wciąż znajduje się w fazie rozwoju i rozbudowy. Firma w marcu 2024 roku rozpoczęła budowę nowej fabryki w Torslanda na przedmieściach Goeteborga, obiekt ma być gotowy w 2026 roku. Wcześniej zapowiadano, że znajdą w nim pracę 3 tys. osób.
Przedstawiciele Novo Energy oświadczyli pod koniec ub.r., że w związku z niewywiązaniem się Northvolt z umowy dotyczącej wkładu finansowego w spółkę, Volvo Cars będzie jej jedynym właścicielem. Według mediów Volvo jest w trakcie poszukiwania nowego inwestora. Gazeta "Dagens Nyheter" ujawniła w ub.r., że Novo Energy wystąpiło do szwedzkiej agencji rządowej o dofinansowanie budowy zakładu w Torslanda.
Jesienią Northvolt przekazała informacje o planowanych zwolnieniach grupowych. Pracę miało stracić około 1600 osób. W listopadzie z kolei ogłosiła, że zamyka swoją fabrykę w Gdańsku i zwolni blisko połowę z liczącej 300 osób kadry. "Podczas gdy kontynuujemy obiecujące rozmowy dotyczące sprzedaży biznesu systemów bateryjnych dla przemysłu, niestety podjęliśmy trudną decyzję o zakończeniu rozwoju i produkcji magazynów energii. Mimo naszych wysiłków nie udało się znaleźć inwestora dla tej części działalności i w związku z tym zamknięta zostanie fabryka przy ul. Andruszkiewicza w Gdańsku. Teraz najważniejszym zadaniem jest wsparcie pracowników dotkniętych tą decyzją" - powiedział cytowany przez gdansk.pl Robert Chryc-Gawrychowski, prezes Northvolt Poland.
Z kolei Volvo Cars we wrześniu ub.r. ogłosił rezygnację z planu sprzedaży do 2030 roku wyłącznie aut elektrycznych. Jako powód podano mniejsze niż przewidywano zainteresowanie klientów zakupem tych samochodów. Wskazano również na wysokie ceny energii elektrycznej, słaby rozwój infrastruktury do ładowania, a także wycofanie się rządów kilku krajów, w tym Szwecji, z programów dofinansowania zakupu elektryków.