Zwrot nadpłaty za ciepło dla odbiorców wrażliwych. Oświadczenie należy złożyć do 8 marca
W środę 1 marca br. weszły w życie znowelizowane przepisy dotyczące ochrony odbiorców ciepła systemowego. Maksymalny wzrost ceny za dostawę ciepła systemowego nie może przekroczyć 40 proc. ceny obowiązującej 30 września 2022 r. Do 8 marca odbiorcy wrażliwi muszą złożyć oświadczenia o spełnieniu warunków pozwalających na uznanie ich jako uprawnionych do zwrotu nadpłaty za ciepło. Dostawca w ciągu 7 dni skoryguje faktury.
Przepisy dotyczą odbiorców ciepła systemowego takich jak takich jak gospodarstwa domowe; szpitale; żłobki; przedszkola; szkoły; domy pomocy społecznej i inne instytucje użyteczności publicznej; wspólnoty mieszkaniowe; spółdzielnie mieszkaniowe, które zapewniają dostawy ciepła do lokali mieszkalnych i lokali instytucji użyteczności publicznej.
"Gwarancja obejmuje pełną cenę płaconą przez odbiorcę, czyli wartość całego rachunku za ciepło wraz ze wszystkimi jego elementami składowymi" - poinformowała PGE Energia Ciepła (PGE EC).
Spółka wskazała także, że system wsparcia obejmuje wszystkich odbiorców wrażliwych objętych nadzwyczajnymi rozwiązaniami rządu. "Spółka dla każdej grupy taryfowej i dla każdego m-ca będzie badać ten warunek i jeżeli jest spełniony to będzie stosować cenę maksymalną" - dodała PGE Energia Ciepła.
Wyjaśniono, że aby ze wsparcia skorzystać, odbiorcy wrażliwi, tj. ich pełnomocnicy (np. zarządca wspólnoty mieszkaniowej) muszą złożyć bezpośrednio do swojego sprzedawcy ciepła (dystrybutor ciepła) do 8 marca 2023 r. oświadczenia o spełnieniu warunków pozwalających na uznanie odbiorcy, jako podmiotu uprawnionego (z wyłączeniem odbiorców fizycznych). PGE EC dodała, że oświadczenia złożone w ramach poprzedniej ustawy (z 15/09/2022) zachowują ważność i nie ma potrzeby składania ich ponownie. "Mieszkańcy nie muszą nic w tym zakresie robić" - podkreśliła PGE EC.
"Ustawa obowiązuje od 1 marca 2023 r., ale obniżone ceny obowiązują z mocą wsteczną od 1 października 2022 r. Nadpłaty powstałe za okres od października do końca lutego zostaną rozliczone poprzez korekty faktur" - podała spółka.
"Ustawodawca przewidział czas do połowy kwietnia na złożenie wniosku przez przedsiębiorstwo o wyrównanie za okres od października 2022 r do lutego 2023 r. do zarządcy rozliczeń, który ma 14 dni na wypłatę świadczenia dla przedsiębiorstwa, a następnie przedsiębiorstwo w ciągu 7 dni od otrzymania wyrównania od zarządcy rozliczeń ma skorygować faktury dla odbiorców (spółdzielnie, wspólnoty)" - wyjaśniła PGE Energia Ciepła.
PGE EC zwróciła też uwagę, że stawki płacone za ciepło z sieci ciepłowniczych znacząco różnią się w poszczególnych miastach i gminach w zależności od szeregu czynników, takich jak sposób wytwarzania ciepła, rodzaj paliwa, wydajność i wielkość jednostki wytwórczej, a także wielkość i stan techniczny systemu dystrybucji ciepła.
"Oszczędności dla odbiorców będą wynikać z obowiązujących cen ciepła w danym mieście, ograniczonych do ceny maksymalnej określonej zgodnie z ustawą" - zaznaczyła spółka.
Zgodnie z ustawą o wsparciu odbiorców ciepła, Prezes Urzędu Regulacji Energetyki opublikował 23 lutego br. maksymalne ceny dostaw ciepła poszczególnych dostawców, które będą obowiązywać od 1 marca 2023 r. Są to ceny obowiązujące 30 września 2022 r. powiększone o 40 proc. Zestawienie wartości cen i stawek opłat wszystkich koncesjonowanych firm ciepłowniczych - wytwórców i dystrybutorów będzie podstawą do wyliczenia przez sprzedawców ceny maksymalnej dla odbiorców ciepła - podkreślił wówczas URE.