Zwrot ws. przekopu Mierzei Wiślanej. "Kończymy to, czego PiS nie potrafił zrobić"

Urząd Morski w Gdyni podpisał umowę z biurem Mosty Gdańsk na wykonanie dokumentacji dla ostatniego odcinka drogi wodnej do portu w Elblągu. Jak podał w piątek Urząd, wykonawca za 0,5 mln zł ma przygotować projekt przed budową ok. 3 km toru wodnego na rzece Elbląg. "Dzięki naszym działaniom przekop Mierzei Wiślanej stanie się wreszcie użyteczny. Kończymy to, czego PiS nie potrafił zrobić" - napisał w reakcji na te doniesienia wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka.

Jak przekazał inwestor, umowa dotyczy opracowania dokumentacji projektowej dla budowy toru wodnego na rzece Elbląg na odcinku od punktu P1 do punktu Port wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego. 

Jest wykonawca dokumentacji dla ostatniego odcinka drogi wodnej do portu w Elblągu

Prace wykona biuro projektowe Mosty Gdańsk Sp. z o.o. za kwotę 497 400,00 zł. Zgodnie z zawartą umową, opracowanie dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem decyzji zatwierdzającej projekt robót geologicznych powinno nastąpić w ciągu 9 miesięcy, a uzyskanie niezbędnych decyzji administracyjnych w ciągu 11 miesięcy od podpisania umowy - przekazał inwestor. 

Urząd Morski w Gdyni wyjaśnił, że przedmiotem zamówienia jest opracowanie dokumentacji projektowej dla prac polegających na budowie około 3 km toru wodnego na rzece Elbląg o szerokości 36,0 m i gł. 5,0 m na odcinkach od punktu P1 (na wysokości oczyszczalni ścieków) do punktu P2 (przy rozwidleniu rzeki i Kanału Jagiellońskiego) oraz od punktu P2 do punktu Port (zlokalizowanego na wysokości mostu Unii Europejskiej) wraz z odcinkowym umocnieniem brzegu oraz budowie obrotnicy o średnicy 160 m na rozwidleniu rzeki Elbląg i Kanału Jagiellońskiego.

Reklama

Przeczytaj również: Paszyk o zmianach w prawie budowlanym. Chodzi o luki, z których korzysta "patodeweloperka"

Planowane pogłębienie toru wodnego na rzece Elbląg to ostatni odcinek drogi wodnej przez Mierzeję Wiślaną, której wykonanie zadeklarował rząd. Przedsięwzięcie realizowane jest w ramach Programu Wieloletniego pn. "Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską". 

Wiceszef MI: Kończymy to, czego PiS nie potrafił zrobić

W piątek po południu głos w sprawie zabrał wiceszef Ministerstwa Infrastruktury (MI). "Urząd Morski w Gdyni podpisał umowę na przygotowanie dokumentacji projektowej dla pogłębienia ostatniego odcinka toru wodnego do portu w Elblągu. Dzięki naszym działaniom przekop Mierzei Wiślanej stanie się wreszcie użyteczny. Kończymy to, czego PiS nie potrafił zrobić - pogłębiamy brakujące 900 m rzeki" - czytamy w poście udostępnionym przez Arkadiusza Marchewkę na platformie X. 

"I to w znacznie lepszych parametrach tak, aby statki mogły wpływać do portu bez holowników. Brak konieczności użycia holowników wpływa bezpośrednio na wzrost atrakcyjności portu. Armatorzy nie będą musieli ponosić dodatkowych kosztów" - dodał wiceminister.

Całkowita długość drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to prawie 23 km, w tym samo przejście przez Zalew Wiślany ma nieco ponad 10 km, na rzece Elbląg - także ponad 10 km. Pozostałe ok. 2,5 km to odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. Kanał oraz cały tor wodny będą miały docelowo 5 m głębokości. 

INTERIA.PL/PAP
Dowiedz się więcej na temat: przekop mierzei wiślanej
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »