Zmiany w VAT od 1 kwietnia 2013 r.: Nieodpłatne przekazanie towarów z logo firmy podatnika
Od 1 kwietnia 2013 r. zmianie mają ulec zasady nieodpłatnego przekazania towarów z nadrukowanym logo firmy. W myśl nowych regulacji z ustawy o VAT zostanie całkowicie wykreślone pojęcie "drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych". Nie oznacza to jednak automatycznie konieczności opodatkowania przekazania takich materiałów podatkiem VAT. Przekazywanie drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych nadal nie będzie podlegało opodatkowaniu, jeśli towary te będą mieściły się w definicji prezentów o małej wartości.
Zgodnie z obowiązującym do końca marca brzmieniem art. 7 ust. 3 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem VAT nie podlega nieodpłatne przekazanie drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek. W związku natomiast z nowelizacją ustawy o VAT od 1 kwietnia 2013 r. drukowane materiały reklamowe i informacyjne zostaną wyłączone z katalogu towarów, których nieodpłatne przekazanie nie podlega opodatkowaniu.
Wyjaśnienia wymaga, iż zmiana ta ma charakter dostosowujący polskie regulacje w tym zakresie do przepisów unijnych. Dyrektywa 2006/112/WE nie uznaje za odpłatną dostawę towarów wykorzystania na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem towarów stanowiących prezenty o niskiej wartości i próbki (pomimo że podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od tych towarów).
Przepis art. 7 ust. 3 ustawy o VAT nie zawiera obecnie wskazania, iż warunkiem wyłączenia z opodatkowania przekazywanych prezentów o małej wartości i próbek jest przekazywanie ich na cele związane z prowadzoną działalnością gospodarczą. Poza tym ścisłe odwzorowanie art. 16 zdanie drugie dyrektywy 2006/112/WE powoduje, że w przepisie art. 7 ust. 3 ustawy o VAT nie będzie już mowy o przekazywaniu drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych. Pozostawienie wymienienia tych towarów nawet jako przykładowych powodowałoby, że przepis byłby niespójny i mógłby rodzić wątpliwości interpretacyjne w sytuacji np. konieczności odpowiedzi, czy drukowany materiał reklamowy może być przekazany na cele inne niż związane z prowadzoną działalnością.
Nie oznacza to jednak automatycznie zakazu zastosowania wyłączenie z opodatkowania w stosunku do czynności przekazania takich towarów. Ich przekazanie nadal będzie mogło podlegać wyłączeniu z opodatkowania podatkiem VAT jednak pod warunkiem, że towary te spełnią wymogi definicji prezentów o małej wartości oraz są przekazywane na cele działalności gospodarczej podatnika.
Zgodnie z przepisami ustawy o VAT przez prezenty o małej wartości rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:
1) o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł, jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób;
2) których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 10 zł.
Polecamy: PIT 2012
Końcowo, warto przypomnieć, że w początkowej fazie prac nad projektem nowelizacji ustawy o VAT, co prawda zakładano podwyższenie limitów dla prezentów o małej wartości, lecz ostatecznie z tego wycofano się. Stąd też w 2013 r. limity te nie ulęgną zmianie i będą takie same, jak w 2012 r.
Aleksandra Ogiela, Departament Doradztwa Podatkowego Małopolskiego Instytutu Studiów Podatkowych w Krakowie
Artykuł ma charakter jedynie informacyjny i stanowi publikację zainspirowaną treścią artykułów prasowych, interpretacji organów podatkowych i orzeczeń sądów administracyjnych. Nie stanowi porady ani opinii podatkowej czy prawnej w rozumieniu art. 2 ust. 1 i art. 31 ustawy o doradztwie podatkowym (Dz. U. z 1996 r. Nr 102, poz. 475, ze zm.) i jest odzwierciedleniem poglądów wyrażanych przez autorów publikacji. Małopolski Instytut Studiów Podatkowych Sp. z o.o. nie bierze odpowiedzialności za ewentualne skutki podejmowanych decyzji na ich podstawie.