Zwrot towaru bez paragonu a VAT
Podatnicy prowadzący działalność w zakresie handlu detalicznego coraz częściej umożliwiają nabywcom dokonanie w określonym terminie (np. w ciągu 30 dni od zakupu) zwrotu uprzednio zakupionego towaru.
Zdarza się, że klient zwracający towar nie dysponuje paragonem, który otrzymał w momencie dokonania zakupu. W takim przypadku sprzedawca często odmawia przyjęcia towaru obawiając się, iż brak ww. paragonu pozbawi go prawa do obniżenia podstawy opodatkowania na gruncie przepisów o podatku VAT. Zatem należy odpowiedzieć na pytanie, czy powyższe obawy są uzasadnione.
Zgodnie z brzmieniem art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (dalej ustawa o VAT), podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Przy czym żaden przepis ustawy o VAT jak i wydanych do niej przepisów wykonawczych nie wskazuje sposobu zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku zwrotu towarów udokumentowanych uprzednio za pomocą kasy rejestrującej. Co więcej, zaewidencjonowanie sprzedaży za pomocą kasy fiskalnej uniemożliwia późniejsze skorygowanie transakcji z zastosowaniem tego urządzenia (sprzedaż taka jest na trwale zarejestrowana w pamięci kasy).
Powyższe jednak nie może uniemożliwić podatnikowi wykazania rzeczywistej wartości/ceny sprzedaży lub czynności zwrotu wartości towarów, a tym samym narazić go na poniesienie ekonomicznego kosztu podatku VAT. W tych przypadkach podatnik również ma prawo dokonać odpowiedniego zmniejszenia podstawy opodatkowania w VAT. Bowiem podstawę opodatkowania zgodnie z wykładnią art. 29 ust. 4 ustawy o VAT zmniejsza się m.in. o wartość zwróconych towarów. W zakresie powyższego uprawnienia bez znaczenia jest fakt czy osoba fizyczna przekłada sprzedawcy paragon fiskalny, czy de facto z innych okoliczności wynika, że towar zwrócony należał do podatnika (np. z wydruku zapłaty za pomocą karty płatniczej, przedłożenia gwarancji, etc). Należy bowiem podkreślić, iż oryginał paragonu nie jest jedynym dokumentem zwrotu towaru. I tak w przypadku jego braku właściwym postępowaniem będzie stworzenie przez podatnika dokumentu zawierającego wszystkie istotne dane związane ze zwrotem towaru. tj.:
1.nazwa towaru,
2.data zakupu towaru,
3.wartość sprzedaży netto
4.stawka VAT,
5.wartość VAT,
6.wartość sprzedaży brutto,
7.data zwrotu towaru.
Pożądane jest również umieszczenie na powyższym dokumencie danych adresowych nabywcy oraz potwierdzenie przez kupującego zwrotu towaru (podpis klienta).
W podobnym tonie wypowiedział się Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z dnia 12 lutego 2009 r. (sygn. ITPP1/443-1085/08/MN), wskazując: "Zatem w sytuacji, gdy brak jest dowodów zakupu towaru - butelek w postaci paragonu fiskalnego, a Wnioskodawca ma pewność, że towar został przez Niego sprzedany, strony transakcji mogą podpisać protokół zwrotu towaru, ze wskazaniem wartości, za który towar został sprzedany oraz kwoty podatku należnego. Powyższe zdarzenie winno znaleźć się również odzwierciedlenie w prowadzonej ewidencji korekt. Mając na uwadze przywołane przepisy prawa podatkowego oraz opis zdarzenia przyszłego przedstawiony we wniosku, stwierdzić należy, że zgromadzenie przez Wnioskującą dowodów stanowiących dowód przeciwny do dowodu, jakim jest zapis z kasy rejestrującej, przy uwzględnieniu wyjątkowego charakteru zdarzeń, może stanowić podstawę do skorygowania obrotu i kwot podatku należnego. Reasumując stwierdzić należy, że w związku z opisanym we wniosku zdarzeniem, przysługuje uprawnienie do korekty sprzedaży i podatku należnego zarówno w przypadku zwrotu przez klienta oryginału paragonu fiskalnego, jak i w razie jego braku (jednakże, gdy zdarzenia te, zostały odpowiednio i wiarygodnie udokumentowane)."
Podsumowując, podatnik rejestrujący sprzedaż przy zastosowaniu kasy fiskalnej ma prawo do skorygowania obrotu o wartość zwróconych towarów nawet w przypadku braku oryginału paragonu. W takim przypadku będzie jednakże spoczywał na nim ciężar udowodnienia, że faktycznie doszło do zwrotu towaru.
Małgorzata Breda
ECDDP Sp. z o.o.
Biznes INTERIA.PL na Facebooku. Dołącz do nas i bądź na bieżąco z informacjami gospodarczymi