Skazany kierowca będzie miał problem. "Wykluczenie z rynku pracy"

Ministerstwo Sprawiedliwości (MS) chce wprowadzić przepisy, które na lata lub dożywotnio pozbawią skazywanych kierowców możliwości pracy w zawodach, w których wymagany jest próg niekaralności - pisze środowa "Rzeczpospolita". Chodzi m.in. o urzędników, nauczycieli i strażników granicznych. "To jest nieporozumienie i strzelanie na oślep" - podkreśla prof. Włodzimierz Wróbel z Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Resort sprawiedliwości pracuje nad projektem ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z poprawą bezpieczeństwa ruchu drogowego. "Jednym z kluczowych elementów przygotowywanych zmian jest zaostrzenie sankcji wobec kierowców, którzy łamią sądowe zakazy prowadzenia pojazdów. W przypadku naruszenia zakazu sąd powinien co do zasady orzekać dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów. Także możliwość przepadku pojazdu oraz minimalne świadczenie pieniężne w wysokości 10 tys. mają pełnić rolę środków odstraszających" - czytamy w cytowanym przez dziennik uzasadnieniu. 

Reklama

Problem z dożywotnim zakazem prowadzenia pojazdów. MS planuje zmiany dla kierowców

Jak zauważa "Rzeczpospolita", łamanie sądowego zakazu prowadzenia pojazdu stanowi przestępstwo z art. 244 kodeksu karnego, za które grozi kara do pięciu lat pozbawienia wolności. Z policyjnych statystyk wynika, że z roku na rok liczba takich incydentów rośnie - w 2018 r. było to 7014 przypadków, a w 2024 r. już 16 534. Do tego należy doliczyć kierowców, którzy nie zostali skontrolowani przez funkcjonariuszy. 

"Dlatego zgodnie z projektowanym nowym brzmieniem art. 42 § 3 k.k., sąd będzie orzekał zakaz prowadzenia wszelkich pojazdów mechanicznych dożywotnio nie tylko jak obecnie za jazdę w stanie nietrzeźwości w warunkach recydywy, ale też m.in. w razie popełnienia przestępstwa z art. 244 k.k., jeżeli czyn sprawcy polegał na niezastosowaniu się do zakazu prowadzenia pojazdów" - dodaje gazeta. Takie rozwiązanie budzi wątpliwości ekspertów. 

Eksperci punktują propozycję MS. Nie tędy droga, a problemów jest więcej

"Sprawca, w stosunku do którego sąd orzekł dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów, ma już niewiele do stracenia. On i tak będzie podejmował próbę złamania tego zakazu. Jako państwo jesteśmy w stanie sensownie monitorować sposób wykonania zakazu przez rok, może dwa lata, ale nie jesteśmy w stanie tego robić dożywotnio" - mówił podczas jednej z dyskusji zorganizowanych przez RPO prok. Przemysław Cychosz z Prokuratury Rejonowej Kraków Nowa Huta.  

W podobnym tonie wypowiedział się dyrektor Instytutu Transportu Samochodowego, prof. Marcin Ślęzak, podkreślając, że "tym sposobem nie wyeliminujemy tej osoby z ruchu". Jego zdaniem warto zastanowić się nad wprowadzeniem odpowiednich kursów, które mogłyby prowadzić do zmiany zachowań ukaranych kierowców

Dożywotni zakaz uniemożliwi wykonywanie niektórych zawodów

Dziennik zwraca również uwagę na inny "efekt uboczny stosowania dożywotniego zakazu" - zatarcie skazania, czyli instytucję prawa karnego, która powoduje uznanie skazania za przestępstwo za niebyłe po upływie określonego czasu. "Zgodnie z art. 76 §. 2 k.k., jeśli wobec sprawcy orzeczono m.in. środek karny, to zatarcie skazania nie może nastąpić bez jego wykonania. Środek karny w postaci dożywotniego zakazu prowadzenia pojazdu co do zasady nie będzie wykonany nigdy. W takim wypadku wyrok nigdy nie ulegnie zatarciu" - wyjaśnia "Rzeczpospolita".  

A to może mieć opłakane konsekwencje. Chodzi o wykonywanie zawodów, co do których wymagany jest wymóg niekaralności - nauczyciela, urzędnika, pracownika ochrony, strażnika granicznego czy policjanta. 

"To jest nieporozumienie i strzelanie na oślep. Projektodawca chyba nie do końca zdaje sobie sprawę, ile konsekwencji później łączy się z orzeczeniem dożywotniego środka karanego. Mamy mnóstwo ustaw, które osobę skazaną wykluczają z rynku pracy" - podkreśla prof. Włodzimierz Wróbel z Uniwersytetu Jagiellońskiego. Odpowiadając na pytania dziennika, przedstawiciele resortu sprawiedliwości stwierdzili, że nie przewidują żadnych zmian w zakresie wpływu dożywotniego zakazu prowadzenia pojazdu na termin potrzebny do zatarcia.

INTERIA.PL/PAP
Dowiedz się więcej na temat: kierowcy | praca
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »