Dofinansowanie na wymianę drzwi zewnętrznych. Jakie trzeba spełnić warunki?

Planujesz wymienić drzwi zewnętrzne, ale obawiasz się kosztów? Obecnie możesz skorzystać z dofinansowania w ramach programu “Czyste Powietrze", które może pokryć nawet całość wydatków. Warunkiem jest jednak spełnienie określonych warunków. Kto i na jakich zasadach może otrzymać dofinansowanie na wymianę drzwi zewnętrznych?

Kto może skorzystać z dofinansowania na wymianę drzwi zewnętrznych?

W ramach programu można uzyskać nawet 100 proc. dofinansowania na wymianę stolarki drzwiowej, pod warunkiem, że spełnione zostaną określone warunki. Przede wszystkim z programu "Czyste Powietrze" mogą skorzystać właściciele oraz współwłaściciele budynków mieszkalnych jednorodzinnych, a także lokali mieszkalnych wydzielonych w takich budynkach, pod warunkiem, że posiadają one oddzielną księgę wieczystą.

Reklama

W przypadku współwłasności wszyscy współwłaściciele muszą wyrazić zgodę na złożenie wniosku. Dodatkowo, aby otrzymać dofinansowanie, okres posiadania prawa własności do nieruchomości powinien wynosić minimum 3 lata, choć przepisy przewidują wyjątek dla przypadków dziedziczenia.

Aby wymiana drzwi zewnętrznych mogła zostać objęta dofinansowaniem w ramach programu "Czyste Powietrze", konieczne jest również m.in. zlikwidowanie nieefektywnego źródła ciepła (np. pieca na węgiel) oraz poprawa izolacyjności budynku. Trzeba pamiętać, że sam montaż nowych drzwi wejściowych nie wystarczy; musi być to bowiem element większego projektu termomodernizacji.

Co więcej, drzwi muszą także spełniać określone wymagania techniczne. Mianowicie ich współczynnik przenikania ciepła (Ud) nie może przekraczać 1,3 W/(m²K).

Ile można uzyskać na wymianę drzwi zewnętrznych w programie "Czyste Powietrze"?

Wysokość dofinansowania na wymianę drzwi zewnętrznych zależy od poziomu dochodów oraz przysługującego poziomu wsparcia. W programie obowiązują trzy progi.

1. Podstawowy poziom dofinansowania - do 40 proc. kosztów kwalifikowanych netto przy rocznym dochodzie nieprzekraczającym 135 000 zł.

2. Podwyższony poziom dofinansowania - do 70 proc. kosztów netto, jeśli:

  • dochód miesięczny na osobę nie przekracza 2 250 zł (w gospodarstwie wieloosobowym),
  • dochód nie przekracza 3 150 zł (w gospodarstwie jednoosobowym),
  • roczny przychód z działalności wnioskodawcy lub jego małżonka nie przekracza 40-krotności minimalnego wynagrodzenia.

3. Najwyższy poziom dofinansowania - do 100 proc. kosztów netto, jeśli:

  • dochód miesięczny nie przekracza 1 300 zł na osobę w gospodarstwie wieloosobowym lub 1 800 zł w jednoosobowym
  • lub osoba ma ustalone prawo do jednego z czterech świadczeń: zasiłku stałego, okresowego, rodzinnego albo specjalnego zasiłku opiekuńczego,
  • przy czym roczny przychód z działalności gospodarczej wnioskodawcy lub jego małżonka nie może przekroczyć 12-krotności minimalnego wynagrodzenia.

W przypadku wymiany stolarki drzwiowej obowiązują także maksymalne stawki kosztów kwalifikowanych (liczone za metr kwadratowy powierzchni drzwi) i wynoszą:

●      do 1 000 zł/m2 - przy podstawowym poziomie dofinansowania,

●      do 1 750 zł/m2 - przy podwyższonym poziomie,

●      do 2 500 zł/m2 - przy najwyższym poziomie wsparcia.

Jak złożyć wniosek o dofinansowanie na wymianę drzwi zewnętrznych?

31 marca 2025 r. wystartowała nowa edycja programu "Czyste Powietrze", w ramach której można ubiegać się o wsparcie finansowe na termomodernizację budynków, w tym także na wymianę drzwi zewnętrznych. Wniosek o uzyskanie dofinansowania składa się przez stronę http://gwd.nfosigw.gov.pl.

Do wypełnienia wniosku konieczne będzie również przygotowanie wymaganych dokumentów.  Wśród nich powinny znaleźć się m.in.:

●      audyt energetyczny wykonany przed rozpoczęciem prac wraz z dokumentem podsumowującym,

●      zaświadczenie o dochodach, w przypadku starania się o podwyższone lub najwyższe dofinansowanie,

●      numer księgi wieczystej lub inny dokument potwierdzający prawo własności,

●      zgoda współwłaścicieli (jeśli nieruchomość jest współwłasnością), zawierająca ich dane i podpisy,

●      zgoda małżonka, w przypadku wspólnoty majątkowej,

●      podpisana umowa z wykonawcą lub wykonawcami, w przypadku wyboru opcji z prefinansowaniem.

Osoby, które nie mają podpisu elektronicznego lub Profilu Zaufanego, mogą również wypełnić wniosek w serwisie GWD, wydrukować, podpisać oraz złożyć do właściwego wojewódzkiego funduszu ochrony środowiska i gospodarki wodnej (WFOŚiGW).

WB

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: drzwi | dofinansowanie | czyste powietrze | program czyste powietrze
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »