Dziedziczysz spadek? Zapłać 100 złotych i lepiej złóż bez zwłoki ten wniosek

Dziedziczenie spadku wiąże się z wieloma formalnościami. Nawet jeśli już wiemy, że coś dziedziczymy, nie powinniśmy siedzieć z założonymi rękoma. Warto złożyć wniosek o stwierdzenie nabycia spadku. Kosztuje niewiele, a przyda się w wielu życiowych sytuacjach. Wyjaśniamy, co powinno zawierać takie pismo oraz gdzie złożyć wniosek o stwierdzenie nabycia spadku

Wniosek o stwierdzenie nabycia spadku - co to jest?  

Spadek to nie tylko majątek, ale również prawa, długi i zobowiązania osoby zmarłej. Sprawę spadkową może przeprowadzić notariusz, jeśli stawią się u niego wszyscy spadkobiercy i wyrażą zgodę na zaproponowany podział majątku. Notariusz wydaje wszystkim stronom akt poświadczenia dziedziczenia. Jest w nim ujęte, kto i w jakiej części spadek dziedziczy. Jeśli wśród spadkobierców nie ma zgody co do dziedziczenia lub nie są w stanie wszyscy stawić się w tym samym czasie u notariusza, pozostaje droga sądowa.  

Reklama

Procedurę sądową inicjuje złożenie wniosku o stwierdzenie nabycia spadku. Na taki wniosek sąd uruchamia postępowanie, którego efektem jest stwierdzenia nabycia spadku. Ma ono taką samą moc prawną jak notarialny akt poświadczenia dziedziczenia.

Dlaczego warto złożyć wniosek o stwierdzenie nabycia spadku?

Stwierdzenie nabycia spadku nie jest konieczne, ale bardzo przydatne. W wielu sytuacjach nie wystarczy oświadczenie o przyjęciu spadku, trzeba mieć jeszcze na to dowód. Takim dowodem jest stwierdzenie nabycia spadku, dzięki któremu:  

  • wypłacisz pieniądze z konta zmarłego; 
  • odzyskasz pieniądze od jego dłużników; 
  • zmienisz wpisy w księgach wieczystych; 
  • sprzedasz nieruchomość po zmarłym. 

Warto więc złożyć wniosek o stwierdzenie nabycia spadku, by w przyszłości uniknąć komplikacji urzędowych. 

Czytaj też: Intercyza i spadek. Kto dziedziczy, gdy jest rozdzielność majątkowa? 

Gdzie i jak złożyć wniosek? Ile to kosztuje?

Wniosek o stwierdzenie nabycia spadku może złożyć tylko spadkobierca, którego sytuacja po nabyciu spadku się polepszy. Pismo należy złożyć do Wydziału Cywilnego Sądu Rejonowego w miejscu, gdzie ostatnio zamieszkiwał zmarły. Złożenie wniosku o stwierdzenie nabycia spadku to koszt 100 zł, ta opłata jest stała.  

Jeśli stwierdzenie nabycia spadku ma się zrealizować w okresie pół roku od daty śmierci spadkodawcy, każdy ze spadkobierców dodatkowo płaci 100 zł. Jest to koszt opłaty sądowej od oświadczenia o przyjęciu lub odrzuceniu spadku, na które jest czas do 6 miesięcy od daty zgonu spadkodawcy. Do tego dochodzi opłata za rejestr spadkowy w wysokości 5 zł.

Wniosek o stwierdzenie nabycia spadku składamy na piśmie. Można to zrobić osobiście, w biurze podawczym - wtedy opłaty uiszczamy w znaczkach skarbowych, dostępnych w kasie sądowej. Jeśli nie mamy możliwości złożenia wniosku osobiście, można to zrobić drogą pocztową. Najlepiej wysłać papiery listem poleconym, dołączając do wniosku potwierdzenie przelewu opłaty sądowej na konto odpowiedniego sądu.

Co powinien zawierać wniosek o stwierdzenie nabycia spadku?

Wniosek o stwierdzenie nabycia spadku powinien spełniać wszelkie formalności. Należy też do niego dołączyć odpisy odpowiednich dokumentów. We wniosku powinny się znaleźć następujące dane:  

  • imię, nazwisko i adres osoby składającej wniosek 
  • imiona, nazwiska i adresy wszystkich spadkobierców ustawowych i testamentowych; 
  • imię i nazwisko spadkodawcy, datę i miejsce jego śmierci oraz jego ostatnie miejsce stałego zamieszkania; 
  • wymienione wszelkie testamenty pozostawione przez spadkodawcę; 
  • oświadczenie, czy w skład masy spadkowej wchodzi gospodarstwo rolne, a jeśli tak, to określenie jego wielkości i położenia.

Sam wniosek jednak nie wystarczy. Aby postępowanie sądowe ruszyło bez przeszkód, do wniosku o stwierdzenie nabycia spadku należy dołączyć:  

  • odpis akt zgonu oraz inne akty stanu cywilnego wskazujące na pokrewieństwo spadkobierców ze zmarłym (odpis skrócony aktu urodzenia, odpis skrócony aktu małżeństwa);  
  • oryginały testamentów pozostawionych przez spadkodawcę; 
  • kopie wniosku w takiej ilości, odpowiadającej ilości spadkobierców. 

W przypadku niedostarczenia jakiegoś dokumentu sąd będzie się domagał uzupełnienia wniosku pod rygorem nie podjęcia prac nad wnioskiem.

Czytaj też:

Otwarcie i ogłoszenie testamentu u notariusza. Kto musi być obecny?

Spadek u notariusza. Co to jest akt poświadczenia dziedziczenia i jak go załatwić?

Jak wydziedziczyć dzieci i wnuki? Jest sposób, by zrobić to skutecznie 

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: spadek | dziedziczenie | spadkobierca
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »