Jak zgłosić rezygnację z PPK? Jeden druk i po sprawie
Prawie 2,5 miliona Polaków oszczędza na emeryturę w Pracowniczych Planach Kapitałowych. Porównując tę liczbę do ponad 17 milionów aktywnych zawodowo osób, nie jest to wielki sukces twórców programu. Ale oszczędzających w PPK stale przybywa. Część bez wątpienia zastanawia się jednak jak zgłosić rezygnację z PPK i czy można wypłacić pieniądze ze swojego konta.
Oszczędzanie w ramach Pracowniczych Planów Kapitałowych miało być sposobem na zbieranie oszczędności przy jednoczesnym udziale pracownika, pracodawcy i państwa. Ustawa o PPK obowiązuje od 1 stycznia 2019 roku, a każdy pracodawca ma obowiązek automatycznego zapisu pracownika do planu oszczędnościowego. Warto jednak pamiętać, że uczestnictwo w Pracowniczych Planach Kapitałowych jest dobrowolne, a pracownik w każdym momencie może z niego zrezygnować.
Deklarację o rezygnacji z Pracowniczych Planów Kapitałowych może złożyć:
- pracownik, który jeszcze nie został zapisany do PPK i nie chce zostać wpisany do programu,
- uczestnik, który chce zrezygnować z dalszego uczestnictwa w programie.
Warto jednak pamiętać, że składając deklarację o rezygnacji z PPK, uczestnik traci nie tylko wpłaty dokonane na jego konto przez pracodawcę, ale również dokonaną przez państwo wpłatę powitalną w wysokości 250 złotych oraz ewentualne wpłaty roczne.
Pracownik musi pamiętać, że rezygnacja z udziału w Pracowniczych Planach Kapitałowych nie jest automatyczna. By do tego doszło, konieczne jest złożenie składającej się z dwóch części deklaracji. Najważniejsze elementy deklaracji o rezygnacji z dokonywania wpłat do Pracowniczych Plan Kapitałowych to:
- imię (lub imiona) pracownika,
- nazwisko pracownika,
- numer PESEL pracownika (data urodzenia w przypadku osób nieposiadających numeru PESEL),
- pełna nazwa podmiotu zatrudniającego (pracodawcy).
W drugiej części dokumentu znajdują się oświadczenia pracownika, który potwierdza, że ma wiedzę o konsekwencjach złożenia deklaracji o rezygnacji z PPK (zostały one wymienione we wcześniejszym akapicie).
Pracownik składający deklarację o rezygnacji z PPK musi pamiętać, że jedyną formą skutecznego jej doręczenia jest fizyczne dostarczenie dokumentu z odręcznymi podpisami do pracodawcy. Za skuteczne dostarczenie nie jest uznawane przesłanie deklaracji np. poprzez korespondencję mailową.
Jeśli wypełniłeś i dostarczyłeś do pracodawcy deklarację rezygnacji z PPK, od kolejnej wypłaty nie będzie pobierane dodatkowe 1,5% jej wysokości w celu transferu tych pieniędzy do funduszu inwestycyjnego i oszczędzania ich na czas, gdy będziesz pobierać świadczenie emerytalne.
Sama rezygnacja z PPK nie oznacza likwidacji rachunku pracownika w programie. Będzie on nadal istniał, gdyż w każdej chwili możliwy jest powrót do oszczędzania, a dodatkowo w ustawie o Pracowniczych Planach Kapitałowych został wprowadzony przepis, który nakłada na pracodawcę konieczność auto zapisu wszystkich pracowników do PPK co cztery lata. Oczywiście w tym przypadku również możliwe jest złożenie odpowiedniej deklaracji.
Jedynym przypadkiem, gdy pracownik nie ma konta w PPK, jest sytuacja, gdy zrezygnował z zapisania się do programu przed jego startem.
Każdy, kto chce odzyskać pieniądze zgromadzone na swoim koncie PPK, ma możliwość ich wypłaty. Jest to możliwe nawet bez konieczności rezygnacji z PPK. W takim przypadku przepada premia powitalna, roczna dopłata wpłacana przez państwo oraz pieniądze wpłacone przez pracodawcę. Jednak pracownik może nadal oszczędzać.
Zwrot, czyli dyspozycję wypłaty środków zgromadzonych na imiennym rachunku pracownika, można złożyć elektronicznie w instytucji, która obsługuje PPK naszej firmy. Mając dostęp do swojego konta na platformie instytucji zarządzającej PPK, wystarczy jedynie kliknąć Wypłać, by pieniądze zostały przetransferowane na nasze konto indywidualne.
Czytaj również:
Wojna, inflacja, pandemia - Polacy boją się pogorszenia sytuacji finansowej
"Maluch plus". Rząd wyda ponad 5 mld złotych
W jakim banku jest najlepsze konto oszczędnościowe? W każdym jest jakiś haczyk