Problemy sieci Duka. Zamknięto 30 sklepów
Szwedzka sieć Duka przez kilka lat borykała się z problemami finansowymi, wynikającymi zarówno ze zmian rynkowych, jak i wewnętrznych błędów strategicznych spółki. Trudności zaczęły się w momencie, gdy po pandemii firma nie zdołała dostosować się do rosnącej konkurencji w segmencie wyposażenia wnętrz ze strony rozwijającego się handlu internetowego. W efekcie sprzedaż w tradycyjnych sklepach zaczęła systematycznie spadać, a liczba sklepów zmniejszyła się z 60 do 29 w ciągu zaledwie dwóch lat.
Od listopada 2024 roku sieć znajduje się w postępowaniu sanacyjnym prowadzonym przez RZMK Restructuring. Podmiot ten odpowiada m.in. za opracowanie planu restrukturyzacyjnego, w którym rekomendowano dywersyfikację kanałów sprzedaży, optymalizację kosztów magazynowania i logistyki oraz - przede wszystkim - pozyskanie inwestora zdolnego zapewnić finansowanie dalszej działalności.
Biesiada Invest przejmuje szwedzką markę. Takie ma plany
W połowie 2025 roku inwestorem tym został polski holding Biesiada Invest, który przejął markę Duka, obowiązujące umowy z galeriami handlowymi oraz cały zespół pracowników. Dzięki tej transakcji udało się uratować firmę i utrzymać 250 miejsc pracy objętych przejęciem, mimo, że dane rejestrowe wskazywały, iż Duka miała ogromne ryzyko niewypłacalności - pisze radiozet.pl.
"W 2024 roku spółka osiągnęła stratę z działalności operacyjnej w wysokości 138,9 mln zł i stratę netto w wysokości 153 mln zł. Znaczny wpływ na poniesioną stratę z działalności miały odpisy aktualizujące wartość inwestycji w obce środki trwałe, pożyczki, należności handlowe oraz zapasy towarów" - czytamy w komunikacie, który syndyk przesłał portalowi.
Jak podaje Forbes.pl, Grupa Biesiada Invest przejęła prawa do marki DUKA na całą Europę, część asortymentu oraz obowiązujące umowy pracownicze. Nowa strategia rozwoju zakłada równoległe inwestowanie w sprzedaż stacjonarną i online, zacieśnienie współpracy ze skandynawskimi projektantami oraz tworzenie nowych kolekcji we współpracy z polskimi twórcami.
W planach jest również dynamiczna odbudowa sieci sprzedaży. W ciągu pięciu lat DUKA ma ponownie otworzyć 60-70 salonów, w tym punkty franczyzowe w Europie Środkowo-Wschodniej. Pierwszym widocznym efektem zmian będzie otwarcie konceptowego sklepu Studio DUKA w warszawskiej Fabryce Norblina.












