Firmy popełniają błąd? "Opieramy się na stereotypach"
Jak wynika z badania firmy IQS, którego wyniki przedstawiła "Rzeczpospolita", co trzeci ankietowany Polak po pięćdziesiątce chce dalej cieszyć się życiem, a firmy popełniają więc błąd marketingowy traktując pięćdziesięciolatków jak emerytów z kłopotami finansowymi.
Polacy, którzy ukończyli 50 lat lubią robić zakupy - przyznaje się do tego 60 proc. z nich, a co czwarty deklaruje, że chętnie próbuje nowych marek i produktów.
"Tymczasem handlowcy wrzucają ich wszystkich do jednego worka i traktują starsze pokolenia jako osoby stopniowo wyłączające się z życia, z kłopotami finansowymi. Marketerzy stawiają na nich krzyżyk i koncentrują się na pokoleniu Z oraz rodzinach z dziećmi" - czytamy w artykule.
Zdaniem ekspertów firmy popełniają błąd próbując trafić ze swoją ofertą do najmłodszych. "Kto inny ma dziś pieniądze - właśnie pokolenie 50+" - pisze "Rzeczpospolita". Mimo to dla wielu marketerów osoby te są "przezroczyste", a ich postrzeganie opiera się na stereotypach.
"Opieramy się na stereotypach dotyczących poziomu ich zamożności, podejścia do technologii cyfrowych, otwartości na nowe produkty i usługi" - wskazuje w rozmowie z "Rzeczpospolitą" Beata Sadowska, szefowa marketingu IQS.
Zdaniem ekspertki warto pamiętać, że co piąta osoba 66+ deklaruje bardzo dobrą sytuację finansową, co oznacza, że w skali kraju mamy ponad 1,3 mln seniorów z dużą siłą nabywczą, a w całej grupie osób 50+ to ok. 2 mln osób, do których można kierować produkty i usługi.
Wydatki Polaków pod lupą. Inwestujemy w zdrowie, podróże i remonty
Polacy przed 34. rokiem życia wydają pieniądze głównie na konsumpcje - wynika z raportu Autopay "Finanse Polek i Polaków 2025", przytaczanego przez "Dziennik Gazetę Prawną". Młodzi dorośli w wieku 18-34 lat największą część swojego budżetu przeznaczają na ubrania i kosmetyki (43 proc.) oraz jedzenie na mieście (39 proc.). Istotną rolę w ich wydatkach odgrywają również hobby (22 proc.), aktywność fizyczna i elektronika.
W grupie osób w wieku 35-54 lat struktura wydatków jest bardziej zróżnicowana. To pokolenie najczęściej inwestuje w podróże, które dla wielu są największym jednorazowym wydatkiem w ciągu ostatniego roku. Ważną część ich budżetu zajmują również koszty związane z dziećmi, ich edukacją i zajęciami dodatkowymi, a także elektronika i wydatki hobbystyczne.
Zaskakujące okazują się wyniki dotyczące osób powyżej 55. roku życia. Choć znaczącą część ich budżetu pochłania leczenie (23 proc. wskazań), to jeszcze więcej ankietowanych (26 proc.) przyznało, że największym obciążeniem finansowym są dla nich domowe remonty. Zmienia się również podejście do podróżowania - wśród najstarszego pokolenia Polaków to właśnie wycieczki stanowią największy udział w wydatkach - seniorzy przeznaczają na nie nawet 39 proc. środków.











