Zawsze masz prawo do reklamacji

Tryb przyjmowania i rozpatrywania reklamacji stosowany przez biura podróży, linie lotnicze oraz operatorów telefonii łamie prawa konsumentów - wynika z raportów sporządzonych przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Tryb przyjmowania i rozpatrywania reklamacji stosowany przez biura podróży, linie lotnicze oraz operatorów telefonii łamie prawa konsumentów - wynika z raportów sporządzonych przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Takie działania przedsiębiorców sprawiają, że prawo klienta do złożenia reklamacji staje się fikcją.

Za mało informacji

Przedsiębiorca musi poinformować konsumenta o przysługujących mu prawach związanych z postępowaniem reklamacyjnym.

? Jest to szczególny obowiązek informacyjny, który ciąży na profesjonaliście. Znajduje on podstawy w przepisach różnych aktów prawnych ? mówi Tomasz Olech, prawnik z Kancelarii Urowska i Wspólnicy.

Niestety, większość firm nie stosuje się do tych zasad.

? Przede wszystkim informacja sprzedawcy, że po odejściu od kasy reklamacja nie będzie uwzględniona, łamie podstawowe prawo konsumenckie i jest niezgodna z prawem ? tłumaczy Zbigniew Terach, radca prawny z Kancelarii Prawnej Gregorowicz-Ziemba, Krakowiak, Gąsiorowski. Dodaje, że przedsiębiorca jest zobowiązany w każdym przypadku do przyjęcia reklamacji zgłoszonej przez konsumenta.

Reklama

Innym przykładem działania niezgodnego z prawem jest obowiązek składania reklamacji w obcym języku.

? Przedsiębiorca dokonujący sprzedaży na terenie naszego kraju jest obowiązany udzielić kupującemu jasnych, zrozumiałych i niewprowadzających w błąd informacji ? tłumaczy Joanna Rudnicka, prawnik z Kancelarii Radców Prawnych Skoczyński Wachowiak Strykowski. Dodaje, że wszystkie informacje i dokumenty powinny być sporządzone w języku polskim.

Wynika z tego, że niedozwolone jest uzależnianie rozpatrzenia reklamacji od wniesienia jej w obcym języku.

Opłaty i formalności

Innym działaniem przedsiębiorców, które ma zniechęcić klientów do wnoszenia reklamacji, jest zastrzeżenie, że będą oni ponosić koszty jej rozpatrzenia.

? Przepisy prawa nie uzależniają rozpatrzenia reklamacji od uiszczenia opłaty przez konsumenta ? informuje Zbigniew Terach.

Czy fakt, że konsument nie uzyskał pisemnego potwierdzenia złożenia reklamacji, może pociągać za sobą utratę prawa konsumenta do dochodzenia roszczeń z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania umowy? Ile dni ma przedsiębiorca na rozpatrzenie reklamacji od momentu jej wniesienia ? Co się dzieje w przypadku braku odpowiedzi w tym terminie ? Czy przedsiębiorstwo może domagać się opłat za rozpatrzenie bezpodstawnej reklamacji złożonej przez kupującego ?

Małgorzata Kryszkiewicz - Więcej: Gazeta Prawna 28.08.2008 (168) ? str.15

Gazeta Prawna
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »