Dostałeś taki paragon? Skarbówka apeluje, masz złożyć donos
Paragon jest dowodem na to, że przedsiębiorca przeprowadził właściwie transakcję i odprowadził podatek. W ramach akcji informacyjnej "Weź paragon" skarbówka uczulała Polaków na punkcie odbierania paragonów po zakupie i uważnego ich sprawdzania. Akcja prowadzona jest zwykle w ferie i wakacje, ale paragony warto sprawdzać cały czas. Jeśli dostaniemy podejrzany paragon lub w ogóle go nie otrzymamy, zgodnie z apelem skarbówki powinniśmy to zgłosić. Donos można przekazać na kilka sposobów.
- Paragon fiskalny musi zostać wydany przez przedsiębiorcę po transakcji. Czasami nieuczciwi przedsiębiorcy zastępują go paragonem kelnerskim lub nie wydają go wcale.
- Skarbówka uczula Polaków na punkcie paragonów. Jeśli przedsiębiorca postąpił nieuczciwie, powinniśmy złożyć donos.
- Jeśli przedsiębiorca nie wydaje paragonu, uderza tym samym w budżet państwa. Do kieszeni pakuje bowiem kwotę VAT oraz podatku dochodowego.
Paragon weź po transakcji, gdy tylko sprzedawca ci go wyda - apeluje skarbówka. Jeśli jednak paragon nie trafi do twoich rąk lub sprzedawca wyda ci dziwny świstek nieprzypominający wydruku z kasy fiskalnej, powinieneś złożyć donos. O takie właśnie zachowanie w ramach akcji "Weź paragon" apelował resort finansów w wakacje. Składać donosy można jednak, a zdaniem skarbówki, nawet trzeba także i poza okresem wypoczynku.
Zdarzają się sytuacje, że klient po transakcji otrzymuje papierek, ale nie jest to paragon fiskalny, a tak zwany paragon kelnerski. Jest to spis towarów zamówionych przez klienta wraz z podsumowaniem ile ma do zapłaty. Taki paragon służy jednak wyłącznie do obiegu wewnętrznego w przedsiębiorstwie i jest jedynie informacją - to zazwyczaj notatka sporządzona przez kelnera dla kuchni (stąd w nazwie "kelnerski").
Jeśli znaleźliśmy się w sytuacji, gdy otrzymaliśmy właśnie paragon kelnerski lub wcale nie dostaliśmy papierka, skarbówka apeluje: powinniśmy natychmiast złożyć donos. Przedsiębiorca, który wyda nam taki papierek jest bowiem nieuczciwy, a swoimi działaniami powiększa szarą strefę.
Co więcej, skarbówka zwraca uwagę na jeszcze jedno działanie nieuczciwych sprzedawców. Ci zamiast paragonu wydają czasami wydruk z terminala płatniczego. Dokument w żaden sposób jednak nie równoważy paragonu - jest jedynie poświadczeniem tego, że doszło do transakcji za pomocą karty płatniczej.
Paragon fiskalny musi zawierać odpowiednie dane. W wypadku, gdy przedsiębiorca nie wystawia paragonu fiskalnego, naraża się na karę finansową w wysokości 1000 zł. Jednak ta kwota to wyłącznie standardowy wymiar kary, a sankcja może być znacznie bardziej dotkliwa. Ustawodawca na rządowych stronach wskazuje, jakie dane powinny znaleźć się na wydruku z kasy fiskalnej:
- imię i nazwisko lub nazwa podatnika, adres punktu sprzedaży, a w przypadku sprzedaży prowadzonej w miejscach niestałych - adres siedziby lub miejsca zamieszkania podatnika,
- NIP podatnika,
- kolejny numer wydruku,
- data, godzina i minuta sprzedaży,
- oznaczenie "PARAGON FISKALNY",
- nazwa towaru lub usługi, która pozwala na ich jednoznaczną identyfikację,
- cena jednostkowa towaru lub usługi,
- ilość i wartość sumaryczna sprzedaży danego towaru lub usługi z oznaczeniem literowym przypisanej stawki podatku,
- wartość opustów, obniżek lub narzutów, o ile występują,
- wartość sprzedaży brutto i wysokość podatku według poszczególnych stawek podatku z oznaczeniem literowym, po uwzględnieniu opustów, obniżek lub narzutów,
- wartość sprzedaży zwolnionej od podatku z oznaczeniem literowym,
- łączna wysokość podatku,
- łączna wartość sprzedaży brutto,
- oznaczenie waluty sprzedaży, przynajmniej przy łącznej wartości sprzedaży brutto,
- kolejny numer paragonu fiskalnego,
- numer kasy i oznaczenie kasjera - przy więcej niż jednym stanowisku kasowym,
- numer identyfikacji podatkowej (NIP) nabywcy - na żądanie nabywcy,
- centralnie umieszczone logo fiskalne oraz numer unikatowy.
Donos do skarbówki można złożyć na różne sposoby - fizycznie odwiedzając instytucję lub bez wychodzenia z domu. Mamy cztery możliwości, by złożyć donos:
- w urzędzie skarbowym,
- dzwoniąc na numer bezpłatnego telefonu interwencyjnego 800 060 000,
- pisząc na e-mail powiadomKAS@mf.gov.pl,
- za pośrednictwem aplikacji e-Paragony.
Przemysław Terlecki