Ekologiczne supermarkety i u nas

Amerykańska sieć z żywnością ekologiczną wchodzi do Europy. Polskie sieci już rozpracowują potencjalnego rywala.

Notowana na Nasdaq największa na świecie sieć supermarketów z żywnością ekologiczną wyrusza na podbój naszego kontynentu. Amerykański Whole Foods Market (WFM) otworzył właśnie w Wielkiej Brytanii pierwszy sklep pod swoim szyldem. To dopiero początek.

Podglądają taktykę

- Nie jesteśmy tu po to, by otworzyć tylko jeden sklep. Mamy plany rozwoju w Wielkiej Brytanii, a także na kontynencie europejskim - mówił Walter Robb, wiceprezes WFM, w czasie otwarcia trzypiętrowego supermarketu w centrum Londynu.

Nie ujawnił szczegółów, ale jak wynika z relacji zachodnich mediów, widzi duże możliwości w Europie. Jego zdaniem, do 2010 r. WFM może w USA mieć 300 sklepów, a Wielka Brytania i Europa to rynek o podobnym potencjale.

Reklama

Polskie sieci handlowe spokojnie reagują na ruch WFM, ale nie siedzą z założonymi rękami. Przygotowują się do ewentualnej konfrontacji, podglądając taktykę przeciwnika.

- Chcemy wyprzedzać rynek, więc przyglądamy się obecnym i potencjalnym konkurentom. Niedawno oglądałem supermarkety Whole Foods Market w USA, a w tym tygodniu obejrzy je prezes naszej firmy - mówi Ivo Makówka, dyrektor marketingu w sieci delikatesów Alma Market. Do sieci Alma, podobnie jak do kilku innych polskich, wprowadzana jest oferta zdrowej żywności i produktów ekologicznych. Na razie bez rozmachu, bo popyt na nią jest jeszcze niewielki.

Poczekają na Polskę

- Nie sądzę, by Whole Foods Market wszedł szybko do Polski. Nasz rynek żywności ekologicznej jest za mały. W przyszłości pewnie urośnie na tyle, że się nim zainteresuje. Nie da się ukryć, że byłby naszym konkurentem - mówi Sławomir Chłoń, prezes i główny udziałowiec sieci sklepów Organic Farma Zdrowia.

Organic to pierwsza na polskim rozdrobnionym rynku specjalistyczna sieć ze zdrową żywnością i ekologiczną. Działa od końca 2003 r. Ma 10 sklepów, a w planach kilkadziesiąt.

W kraju jest obecnie 250-300 sklepów o takim profilu. Ich liczba rośnie 20 proc. rocznie.

Wiktor Szczepaniak

Puls Biznesu
Dowiedz się więcej na temat: supermarkety | market | ekologia | Polskie
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »