Meta się poddaje. Nie będzie skargi w sprawie Rafała Brzoski i Omeny Mensah

Meta cofnęła skargi na postanowienia Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych ws. Rafała Brzoski i Omeny Mensah - poinformowano w komunikacie. Big tech (Meta Platforms Ireland Limited ) ostatecznie poddał się w sporze z Rafałem Brzoską i Omeną Mensah dotyczącym wielokrotnego wyświetlania na platformach Facebook i Instagram zmodyfikowanych przy pomocy technologii deepfake reklam i informacji, (z wykorzystaniem postaci Brzoski i Mensah).

Urząd przypomina, że prezes UODO Mirosław Wróblewski zobowiązał spółkę Meta do wstrzymania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej wyświetlania przez trzy miesiące na Facebooku i Instagramie fałszywych reklam wykorzystujących prawdziwe dane oraz wizerunek Rafała Brzoski i Omeny Mensah. Wizerunek Rafała Brzoski, zmodyfikowany za pomocą technologii deepfake, był wykorzystywany w reklamach zachęcających do skorzystania z platform inwestycyjnych. Reklamy z wizerunkiem Omeny Mensah zawierały zaś nieprawdziwe informacje o pobiciu jej przez męża, śmierci czy zatrzymaniu przez policję.

Reklama

Spółka (Meta), nie zgadzając się z treścią postanowień, wniosła skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego z żądaniem stwierdzenia ich nieważności albo uchylenia.

Jak poinformowano, teraz jednak zdecydowała się na cofnięcie skarg, a WSA w Warszawie, uwzględniając to żądanie, umorzył postępowania.
UODO zwraca uwagę na problem rozpowszechniania tzw. fake newsów, które mogą przyjmować bardzo krzywdzący charakter i naruszać godność osobistą, a w przypadku Rafała Brzoski dodatkowo mogło doprowadzić do podjęcia niekorzystnych inwestycji finansowych przez odbiorców prezentowanych treści.

UODO zwraca uwagę na problem fake newsów z wykorzystaniem postaci znanych osób

W komunikacie UODO podkreślono też, że fałszywe materiały specjalnie stawiają sobie za cel znane osoby i wykorzystują ich popularność, aby wzbudzać większe zainteresowanie i klikalność ze strony użytkowników, co "godzi jednak w społeczny odbiór działalności osób publicznych i podważa ich reputację".

Przypomnijmy: prezes InPostu Rafał Brzoska oraz jego małżonka Omena Mensah (dziennikarka i prezenterka) już w ubiegłym roku poinformowali spółkę Meta o reklamach używających ich wizerunku (zmodyfikowanych na użytek reklam), rozpowszechnianych na Facebooku i Instagramie.

UODO wydał postanowienie o wstrzymaniu emisji materiałów z R.Brzoską i O.Mensah, jednak Meta broniła się przed wykonaniem tej decyzji. W grudniu ub. roku Sąd Administracyjny odrzucił skargo Mety - ostatecznie Meta właśnie zrezygnowała ze swoich dalszych skarg.

***

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »