PKP ma ambitne plany. 10 mld zł tylko na początku 2025 r
PKP ma ambitne plany na 2025 r. Piotr Wyborski, prezes PKP PLK w rozmowie z Polską Agencją Prasową ogłosił, że w nadchodzącym roku wartość planowanych przetargów ma osiągnąć nawet 20 mld zł. W planach są nie tylko modernizacja dworców, ale skupienie się na kwestii umożliwienia pociągów osiągania większej prędkości i przebudowa ważnych i popularnych linii kolejowych. "Nie zwalniamy tempa" - oświadczył prezes PKP PLK.
Polacy w 2025 r. doświadczą całkowitej zmiany w kwestii postrzegania PKP? Plan spółki Skarbu Państwa oferującej przewozy w ramach sieci kolejowej jest ambitny i nie można wykluczyć, że pasażerowie będą zmieniać sposób postrzegania państwowego przewoźnika. Jednym z ważniejszych planów na nadchodzący rok jest poprawa jakości i szybkości podróżowania pociągów, chociaż Piotr Wyborski, prezes PKP PLK, zadeklarował, że już w 2024 r. doszło do sporych zmian w tej kwestii.
PKP chce utrzymać trend modernizacji i zmian w zakresie oferowanych usług. Piotr Wyborski, prezes PKP PLK w rozmowie z Polską Agencją Prasową potwierdził, że 2025 r. będzie rokiem, gdy ogłoszone zostaną przetargi opiewające na wiele miliardów złotych. Mają one realnie wpłynąć na to, jak wygląda sieć kolejowa w Polsce i jakiego standardu podróży doświadczają pasażerowie korzystający z pociągów państwowego przewoźnika.
Wśród "największych tematów" wyszczególnionych przez prezesa PKP PLK wskazana została modernizacja linii Bydgoszcz-Kościerzyna-Gdynia, a także nowa linia oferująca przejazd na trasie od Krakowa do Zakopanego i Nowego Sącza. W planach przewoźnika znajduje się również ogłoszenie przetargu na modernizacji stacji Warszawa Wschodnia. Już na początku roku należy spodziewać się ogłoszenia dużych przetargów. Wiemy, czego będą dotyczyć.
Piotr Wyborski wskazał, że już początek 2025 r. przyniesie ze sobą wielkie finansowe ogłoszenia. Spółka już niedługo ogłosi bowiem przetarg między innymi na przebudowę linii Białystok-Ełk. Tylko ten przetarg będzie opiewał na równowartość około 6 mld zł. Natomiast kolejne przetargi za około 3-4 mld zł to przetargi dotyczące budowy ostatnich odcinków linii łączącej Kraków z Nowym Sączem i Zakopanem.
PKP nie chce również oszczędzać na wprowadzaniu modernizacji wpływających na czas przejazdu pociągów na danych trasach. Spółka ma w planach zwiększyć prędkość przejazdów składów i nie jest to jedynie myślenie życzeniowe. "Myślę, że za kilka miesięcy będziemy w stanie powiedzieć, jakie mogą być główne efekty" - zapowiedział w rozmowie z PAP Piotr Wyborski. Niemniej już po 2024 r. PKP chwali się zakończeniem dużych modernizacji, które wpłynęły na "rekordowe czasy przejazdu od Warszawy do Białegostoku". Czas podróży zmalał również w przypadku trasy Warszawa-Poznań, Poznań-Szczecin oraz Kraków-Zakopane.
Stacja Warszawa Wschodnia ma niedługo podzielić los stacji Warszawa Zachodnia. Stołeczny punkt na kolejowej mapie ma bowiem przejść modernizację, a dokumentacja projektowa jest nieustannie opracowywana. Niemniej przetarg i same prace muszą zaczekać na zakończenie prac na stacji Warszawa Zachodnia.
"Uruchomienie pełnych funkcjonalności dworca Warszawa Zachodnia, związanych z przejściem podziemnym i komercjalizacją, nastąpi na przełomie trzeciego - czwartego kwartału przyszłego roku. Mniej więcej w tym czasie ogłosimy przetarg na modernizację dworca Warszawa Wschodnia" - wyjaśnił Piotr Wyborski.
Modyfikacje i modernizacje warte miliardy złotych to nie tylko kwestie modernizacji starych dworców, czy skupienie się na tym, jak szybko przemieszczają się pociągi. Polskie linie już za jakiś czas mogą zacząć korzystać z sieci GSM-R, który ma zastąpił system radiołączności VHF wdrożony do użytku 40 lat temu.
Prace nad systemem łączności cyfrowej do komunikacji w transporcie kolejowym trwają od dwóch lat, jednak postęp w tej kwestii, jak zaznaczył prezes PKP PLK, "jest bardzo znikomy". "Oczekujemy, że w ciągu kilku tygodni będziemy mieć spójną decyzję, czy ten projekt będzie kontynuowany, czy będziemy musieli wybrać alternatywne rozwiązania" - dodał Piotr Wyborski.