Świnoujście, znane z najszerszych plaż w Polsce, od dekady pełni kluczową rolę w bezpieczeństwie energetycznym kraju. Terminal LNG to ogromny atut finansowy i strategiczny, ale także źródło napięć. Ochrona obiektu ogranicza dostęp do części miasta, a dalsze inwestycje przemysłowe rodzą sprzeciw mieszkańców i ekologów.
Gazoport w Świnoujściu to filar bezpieczeństwa i wyzwania dla miasta
Terminal LNG w Świnoujściu został uruchomiony w grudniu 2015 r., a w 2024 r. przeszedł rozbudowę. Jak relacjonuje Polska Agencja Prasowa, obiekt może obecnie odbierać rocznie 8,3 mld m³ gazu, co znacząco zwiększa bezpieczeństwo energetyczne Polski.
Ochrona strategicznego obiektu wiąże się jednak z utrudnieniami dla mieszkańców i turystów. W kwietniu 2023 r. wojewoda wyznaczył 200-metrową strefę ochronną wokół terminalu, co zamknęło dostęp do wschodniej plaży w dzielnicy Warszów, latarni morskiej i Fortu Gerharda.
"Zamknięcie dróg prowadzących do plaż, odcięcie lądowego dostępu do najatrakcyjniejszych zabytków, a także poczucie zagrożenia wynikające z wojny w Ukrainie i bliskości zbiorników względem zabudowy mieszkalnej - to tylko niektóre z wielu problemów, z którymi boryka się lokalny samorząd" - mówi PAP prezydent miasta Joanna Agatowska. "Bez pomocy i zaangażowania państwa nie da się ich skutecznie rozwiązać" - dodaje.
Miasto znalazło doraźne rozwiązania. W sezonie wakacyjnym uruchamiany jest plażowy autobus, a dzięki wsparciu Gaz-System organizowane są rejsy do latarni morskiej.
Rozbudowa portu budzi protesty
Plany dalszej rozbudowy infrastruktury portowej, w tym budowy portu zewnętrznego o powierzchni 186 ha z dużym terminalem kontenerowym, wywołują sprzeciw ekologów z polsko-niemieckiego pogranicza. Decyzje środowiskowe były już zaskarżane do Wojewódzkiego i Naczelnego Sądu Administracyjnego.
Prezydent Agatowska podkreśla, że mieszkańcy kilkanaście lat temu zaakceptowali terminal LNG w nadziei, że będzie to "ostatnia tak znacząca inwestycja przemysłowa" w sąsiedztwie domów.
"Państwo polskie, ustami swoich przedstawicieli, dziesięć lat temu zawarło umowę społeczną, która - w ocenie wielu mieszkańców - jest dziś łamana przez plany budowy terminala kontenerowego" - dodaje w rozmowie z PAP.
Gazoport jako motor finansowy miasta
Terminal LNG to także istotne źródło dochodów dla Świnoujścia. Gaz-System podał PAP, że w 2024 r. roczny podatek od nieruchomości wzrośnie do ponad 60 mln zł. W ciągu 10 lat gmina uzyskała z tego tytułu prawie 400 mln zł, przy rocznym budżecie miasta wynoszącym ok. 570 mln zł.
"Terminal LNG w Świnoujściu jest - obok gospodarki turystycznej - największym płatnikiem podatków do budżetu miasta. To środki, które realnie umożliwiają samorządowi rozwijanie usług publicznych, infrastruktury oraz inwestowanie w jakość życia mieszkańców" - przyznaje Agatowska.
Gaz-System przypomina, że inwestuje również w infrastrukturę miejską. W 2024 r. przeznaczono 44 mln zł na rozbudowę wiaduktu, parkingów i nowej jednostki Państwowej Straży Pożarnej. Od 2010 r. spółka przekazała miastu 4,7 mln zł na wsparcie szpitala, policji i domu kultury.











