Zapadła ważna decyzja w sprawie CPK. "Kluczowy element projektu"

W czwartek o godz. 13 w Mazowieckim Urzędzie Wojewódzkim w Warszawie rozpoczął się briefing prasowy z udziałem ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka oraz wiceministra infrastruktury, pełnomocnika rządu do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) Macieja Laska. Podczas wystąpienia przedstawiono kolejne decyzje dotyczące budowy centralnego lotniska. - Mamy decyzję lokalizacyjną dla budowy najnowocześniejszego lotniska w Europie, które powstanie w środkowej Polsce - powiedział Dariusz Klimczak. Dodał, że "jej uzyskanie jest kluczowym elementem projektu CPK".

- Szanowni państwo, Ministerstwo Infrastruktury objęło działania dotyczące spółki CPK od lipca zeszłego roku. Przez te pół roku uzyskaliśmy nowy program wieloletni, zmodyfikowaliśmy harmonogram, mamy pieniądze i ziemię na budowę tego lotniska. Jesteśmy gotowi do rzeczywistych działań budowlanych - stwierdził szef MI. 

- Dzięki uzyskaniu decyzji lokalizacyjnych, otwierają nam się drzwi do rzeczywistego procesu budowlanego. Procesu, na który czekaliśmy dosyć długo, ponieważ nasi poprzednicy bardzo wiele opowiadali o realizacji tego projektu, natomiast nie udało im się w rzeczywisty sposób przejść od słów do czynów. Dzisiaj państwo jesteście świadkami realizacji kamienia milowego, związanego z realizacją projektu CPK - dodał.

Reklama

CPK to również budowa kolei dużych prędkości. "Udało nam się podpisać 60 ważnych umów"

Zwrócił uwagę, że projekt CPK polega na budowie nie tylko lotniska, ale także kolei dużych prędkości. - W ostatnim czasie udało nam się podpisać 60 ważnych umów opiewających na kwotę ponad 8 mld zł i przed nami rok 2025, który będzie obfitował w wiele różnego rodzaju ważnych wydarzeń. Jeszcze w tym miesiącu spółka CPK wystąpi o finansowanie europejskie na budowę tunelu dla Kolei Dużych Prędkości w Łodzi - wyjaśnił minister infrastruktury. 

Dodał, że w tym roku spółka będzie występować o pozwolenie na budowę na określone odcinki KDP między Łodzią a Warszawą. - Mamy na ręku projekt budowlany dotyczący terminala, węzła przesiadkowego, mamy gotowe dokumenty i stosowne umowy dotyczące różnego rodzaju inwestycji, m.in. lotniskowych służb utrzymania i ratowniczo-gaśniczych - powiedział Klimczak. 

Podkreślił, jak trudnym do zrealizowania projektem jest projekt CPK. - To jest niezwykle skomplikowany projekt. CPK jest najbardziej skomplikowanym projektem, z jakim mieliśmy do czynienia po transformacji ustrojowej po 1989 r. To jest ogromne wyzwanie, lecz także wielka szansa dla Polski, żebyśmy mogli pokazać, że to my jesteśmy liderem Europy - stwierdził szef MI. 

Wyjaśnił, że Mazowiecki Urząd Wojewódzki w Warszawie i Łódzki Urząd Wojewódzki w Łodzi będą obciążone ogromną pracą. Wspomniał też o wybudowaniu dodatkowych pasów na autostradzie między Łodzią a Warszawą oraz budowie sieci dróg dookoła lotniska. - Przed nami jest naprawdę bardzo wiele pracy - podkreślił. - Dzisiaj jesteśmy na dobrej drodze do tego, żeby budowa CPK jak najszybciej powstała - dodał.

Maciej Lasek o lotnisku w Baranowie. "Będzie dedykowane przede wszystkim liniom sieciowym"

Wiceminister infrastruktury Maciej Lasek poinformował w trakcie konferencji, iż Centralny Port Komunikacyjny będzie przeznaczony głównie dla przewoźników sieciowych, a lotniska w Modlinie i Radomiu dla niskokosztowych.

Wiceminister zapewnił jednocześnie na konferencji prasowej, że lotnisko w Modlinie będzie rozbudowane, aby docelowo mogło obsłużyć do 7,5 mln pasażerów rocznie. Obecnie maksymalna przepustowość lotniska w Modlinie to 4,2 mln podróżnych.

Lasek przekazał, że nowe lotnisko w Baranowie będzie dedykowane przede wszystkim liniom sieciowym, tym klasycznym, "które zapewniają najwyższy standard podróżowania".

- Oprócz tego, co widać w Polsce bardzo mocno, prawie 65 proc. ruchu pasażerskiego obsługiwane jest przez przewoźników niskokosztowych. Dla takich przewoźników niskokosztowych będziemy mieli przygotowaną ofertę w Modlinie, oraz będziemy proponowali wykorzystanie lotniska w Radomiu - powiedział Lasek.

Decyzja lokalizacyjna dla CPK. Otwarto drogę do składania pozwoleń na budowę

Na początku konferencji głos zabrał wojewoda mazowiecki Mariusz Frankowski. - W dniu wczorajszym wydałem decyzję lokalizacyjną dla inwestycji o nazwie CPK. Nie boję się użyć słów, że jest to nie tylko największa, ale też pewnie najważniejsza w historii Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego inwestycja - powiedział. Wyjaśnił, że do tej pory wydano około 20 decyzji w kontekście CPK. Dotyczyły one m.in. prac wstępnych, wejścia w teren czy przeprowadzenia badań geologicznych. 

Odniósł się również do tego, co dalej. - Wydanie decyzji lokalizacyjnej otwiera drogę do składania pozwoleń na budowę dla spółki CPK, de facto do przejścia do procesu decyzyjnego - dodał. 

O tym, że wojewoda mazowiecki ma wydać w czwartek decyzję lokalizacyjną dla CPK, jako pierwsze informowało RMF FM. Podkreślono, że to kluczowy dokument w procesie planowania projektu, który rozpoczęło PiS, a - po znacznych zmianach - kontynuuje obecny obóz rządzący. Decyzja wojewody dotknie również zwykłych obywateli. "Po jej uprawomocnieniu ruszyć mogą wywłaszczenia właścicieli gruntów, którzy dobrowolnie nie chcieli sprzedać działek, na których ma powstać port" - czytamy na stronie RMF FM. 

Ogłosili kluczową decyzję w sprawie CPK. Chodzi o wywłaszczenia właścicieli gruntów

Przypomnijmy, że negocjacje w ramach lotniskowego Programu Dobrowolnych Nabyć, w ramach którego spółka mogła kupować nieruchomości z obszaru położonego na zachód od Warszawy, zakończyły się pod koniec listopada 2024 r. Prezes spółki CPK Filip Czernicki przekazał w grudniu w rozmowie z PAP, że dopiero prawomocna wersja administracyjnej decyzji lokalizacyjnej upoważni spółkę do prowadzenia procesów wywłaszczeniowych.

- Mamy decyzję lokalizacyjną dla budowy najnowocześniejszego lotniska w Europie, które powstanie w środkowej Polsce - powiedział Dariusz Klimczak. Dodał, że "jej uzyskanie jest kluczowym elementem projektu CPK".

Pierwszy etap lotniska CPK zostanie uruchomiony do 2032 r.

Kancelaria Prezesa Rady Ministrów informowała pod koniec grudnia, że zaktualizowany łączny koszt programu CPK do 2032 r. jest szacowany na 131,7 mld zł. Dodano, że pierwszy etap Lotniska CPK i Kolei Dużych Prędkości między Warszawą, CPK i Łodzią zostanie uruchomiony do końca 2032 r. 

Inwestycja w CPK będzie realizowana przy wykorzystaniu środków Skarbu Państwa, pieniędzy unijnych, a także środków zewnętrznych - w tym m.in. długu bankowego oraz obligacji emitowanych przez spółkę CPK. Więcej na temat zmian w programie CPK przeczytasz tutaj

Zwrócono uwagę, że uruchomienie lotniska CPK będzie równoznaczne z przeniesieniem ruchu komercyjnego z lotniska Chopina w Warszawie. Pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek zdradził we wtorek w wywiadzie dla "Dziennika Gazety Prawnej", że obecnie trwają prace nad tym, żeby w 2032 r. polski przewoźnik LOT odgrywał dominującą rolę na nowym lotnisku. 

INTERIA.PL/PAP
Dowiedz się więcej na temat: CPK | lotnisko
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »