Znany market zamyka sklepy w Polsce. Placówki znikają coraz szybciej
Carrefour wyraźnie nie ma najlepszego okresu w swojej historii działalności w Polsce. Z doniesień medialnych wynika, że liczba placówek francuskiej sieci znika w rosnącym tempie, a nadziei na polepszenie się sytuacji nie dają też wyniki finansowe, które nie są najlepsze w ostatnim czasie. Czy te czarne chmury nad Carrefourem to zapowiedź zbliżającego się poważnego kryzysu marki w naszym kraju?
- Carrefour zamyka kolejne sklepy w Polsce, tempo zamknięć wyraźnie w ostatnim czasie urosło.
- Z danych sieciówki wynika, że najszybciej znikają sklepy Carrefoura typu convenience.
- Choć sprzedaż w pierwszym półroczu urosła, to w drugim kwartale 2023 roku odnotowano jej spadek.
Carrefour to jedna z najbardziej rozpoznawalnych sieci sprzedaży w Polsce. Francuskie markety znaleźć możemy w centrach handlowych, ale także w wolnostojących placówkach wielkopowierzchniowych. Poza nimi Carrefour zajmuje się także prowadzeniem placówek typu convenience oraz marketów pod szyldem Supeco. Biorąc pod uwagę ogół placówek prowadzonych przez francuską sieć, Carrefour w ciągu roku pożegnał kilkadziesiąt sklepów.
Topnieje liczba sklepów, które Carrefour posiada w Polsce. W ramach upublicznionych ostatnio przez sieciówkę wyników finansowych za pierwsze półrocze 2023 roku wskazano liczbę sklepów, jaka należy do sieci w naszym kraju. Z zestawienia wynika, że pierwsze półrocze bieżącego roku Carrefour zamknął z wynikiem 857 sklepów. Tymczasem pierwszą połowę 2022 roku Carrefour zamykał z wynikiem 937 sklepów, co wprost oznacza, że w ciągu ostatnich 12 miesięcy Carrefour zamknął 80 placówek.
Mało tego, jak uwagę zwraca portal Bankier, liczba sklepów Carrefoura maleje od dłuższego czasu. Wyraźnie jednak trend nasila się w ostatnim okresie. W końcu 2021 roku Carrefour operował 955 sklepami, co oznacza, że w pierwszej połowie 2022 roku zamknięto 18 sklepów. Następnie do końca 2022 roku zamknięto kolejnych 9 placówek, a liczba sklepów zmniejszyła się do 928 lokalizacji. W końcu w pierwszej połowie 2023 roku Carrefour pożegnał następnych 71 sklepów.
Na koniec pierwszego półrocza 2023 roku Carrefour miał w Polsce 857 sklepów. Nie są to jednak tylko markety, ale także i placówki innego rodzaju. W sumie na całą pulę sklepów Carrefour w Polsce składa się obecnie (w nawiasie porównanie do końca pierwszego półrocza 2022 roku):
- 95 hipermarketów (93),
- 153 supermarkety (150),
- 602 sklepów convenience (685),
- 7 dyskontów Supeco (9).
W pierwszym półroczu 2023 roku Carrefourowi udało się osiągnąć w Polsce wynik 1,098 mld euro sprzedaży. Wedle aktualnego kursu walut i paliw to 1,7 proc. wzrostu. Jednak jeśli wziąć pod uwagę tylko drugi kwartał 2023 roku, odnotowano 572 mln euro sprzedaży. A to już oznacza 0,5 proc. spadku.
Przemysław Terlecki