Wykreślenie hipoteki. Na czym polega procedura i jakie są koszty?
Wykreślenie hipoteki z księgi wieczystej jest możliwe, gdy spłacimy kredyt, podejmujemy decyzję o refinansowaniu zobowiązania. Temat ten pojawia się również przy kupnie i sprzedaży nieruchomości. Na czym polega procedura? Jak wypełnić formularz, kto powinien to zrobić oraz ile musimy zapłacić? Wyjaśniamy wszystkie kwestie.
Hipoteka ma na celu zabezpieczenie kredytu, pożyczki czy innej umowy. Hipoteką zostaje obciążona nieruchomość. Każdy potencjalny kupiec może sprawdzić, czy dane mieszkanie lub dom ma dług hipoteczny, ponieważ jest on wpisany w księgę wieczystą.
Hipotekę możemy wykreślić, gdy spłaciliśmy już ostatnią ratę zobowiązania lub w przypadku refinansowania kredytu hipotecznego. Refinansowanie polega na przeniesieniu kredytu do innego banku w celu uzyskania niższej raty.
Hipotekę możemy również wykreślić przed sprzedażą nieruchomości, która jest nią obciążona. Jest to konieczne do przeprowadzenia transakcji notarialnej.
Hipotekę z księgi wieczystej może wykreślić zarówno kredytobiorca, jak i wierzyciel hipoteczny. W praktyce jednak to właściciel nieruchomości załatwia wszelkie kwestie formalne.
Zgodnie z art. 100 ustawy o księgach wieczystych i hipotece bank ma obowiązek współpracować z wierzycielem hipotecznym. Nie musi jednak samodzielnie składać wniosku o wykreślenie nieruchomości z hipoteki.
Jak wspomniano, bank musi współpracować z wierzycielem hipotecznym. W związku z tym po spłacie ostatniej raty kredytu powinien wystawić właścicielowi nieruchomości kwit mazalny, czyli dokument poświadczający spłacenie długu i tym samym wykreślenie hipoteki.
Czasem do wykreślenia hipoteki potrzebne są podpisy notarialne poświadczone. Dzieje się tak w przypadku, gdy hipoteka zabezpieczała prywatną pożyczkę, a nie tę udzieloną przez bank. Kwestie te warto skonsultować z notariuszem.
Wystawianie kwitu mazalnego przez bank może być objęte opłatą, lecz nie każdy wierzyciel ją pobiera. Stałym kosztem jest natomiast opłata sądowa za wykreślenie hipoteki, która wynosi 100 zł od jednego właściciela. Jak uiścić opłatę?
Za wykreślenie hipoteki możemy zapłacić w kasie sądu lub elektronicznie. Przy tej drugiej opcji wystarczy wejść na stronę gov.pl w "opłaty sądowe". Innym sposobem na uiszczenie opłaty jest tradycyjny przelew. W tytule należy wpisać "wykreślenie hipoteki" oraz numer księgi wieczystej.
Do wykreślenia hipoteki niezbędny jest wniosek, który trzeba dostarczyć do sądu rejonowego prowadzącego księgę wieczystą nieruchomości. Możemy go złożyć zarówno osobiście, jak i elektronicznie.
Do wniosku należy dołączyć zgodę banku oraz dowód, że podpisana osoba może reprezentować wierzyciela. Musimy także dostarczyć potwierdzenie o uiszczonej opłacie.
CZYTAJ TAKŻE:
Duża zmiana na rynku najmu. Taka sytuacja potrwa do stycznia
Kontrowersyjny kredyt 2 proc. bliski końca. Na ile wniosków starczy środków?
Tyle kosztuje pozwolenie na budowę. Kto je wydaje i ile trzeba czekać?