Ulga na sponsoring
Polski Ład zawiera również pakiet ulg podatkowych dla przedsiębiorców, którzy angażują się w działalność społecznie pożyteczną (CSR). Jest to nowa propozycja zachęty podatkowej – dotychczas w podatku dochodowym w ogóle nie było takiego rozwiązania. Ulga polega na możliwości dodatkowego odliczenia od podstawy opodatkowania (podstawy obliczenia podatku) 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych na określone cele.
Materiały informacyjne Ministerstwa Finansów i Krajowej Administracji Skarbowej
Polski Ład to również zachęta podatkowa dla przedsiębiorców, którzy angażują się w działalność społecznie pożyteczną (CSR) i wspierają działalność sportową, kulturalną, szkolnictwo wyższe oraz naukę, i w ten sposób wspierają rozwój lokalnych społeczności. Firmy mogą odliczać 100 proc. kosztów uzyskania przychodów, oraz - w ramach dodatkowej ulgi sponsoringowej- zyskują możliwość odliczenia dodatkowych 50 proc. kosztów.
Ulga sponsoringowa jest skierowana do przedsiębiorców - podatników PIT osiągających przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej, z której dochody są opodatkowane na ogólnych zasadach według skali podatkowej lub podatkiem liniowym, a także do podatników CIT, uzyskujących przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych. Z preferencyjnego rozwiązania będą mogły zatem skorzystać różne grupy firm np. osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą czy też spółki osobowe.
Ulga polega na odliczeniu od podstawy obliczenia podatku (podstawy opodatkowania) 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych na działalność sportową, kulturalną oraz szkolnictwo wyższe i naukę, przy czym kwota odliczenia nie może przekroczyć kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym:
- z pozarolniczej działalności gospodarczej - PIT,
- z przychodów z innych niż przychody z zysków kapitałowych - CIT.
W praktyce ulga pozwoli podatnikowi rozliczyć w podatku dochodowym 150% poniesionych kosztów:
- 100% jako koszt uzyskania przychodów,
- 50% jako odliczenie w ramach ulgi.
W przypadku skorzystania z ulgi sponsoringowej odliczeniu będą podlegały koszty, które nie zostały podatnikowi zwrócone w jakikolwiek sposób. Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono koszty. Podatnik korzystający z odliczenia składa w terminie złożenia zeznania, w którym dokonuje tego odliczenia informację, według ustalonego wzoru, zawierającą wykaz poniesionych kosztów podlegających odliczeniu.
Przedsiębiorca (podatnik PIT) finansuje imprezę sportową (zawody sportowe) w zamian za usługi reklamowe . Poniesiony koszt to kwota 30 tys. zł wynikająca z umowy sporządzonej na piśmie i przelana na rachunek organizatora zawodów sportowych.
Przedsiębiorca kwotę 30 tys. zł rozlicza w kosztach uzyskania przychodów. Dodatkowo 15 tys. zł odlicza od podstawy opodatkowania w ramach ulgi.
Przy założeniu, że przedsiębiorca opłaca podatek liniowy według 19% stawki i wykazuje dochód z działalności w kwocie 100 tys. to:
- bez ulgi zapłaci podatek w kwocie 19 tys. zł,
- z ulgą zapłaci podatek w kwocie 16 150 zł.
Korzyść uzyskana przez przedsiębiorcę to 2850 zł.
Baza wiedzy na temat Polskiego Ładu znajduje się na portalach: wiecejwportfelach.gov.pl i podatki.gov.pl
Materiały informacyjne Ministerstwa Finansów i Krajowej Administracji Skarbowej