Chcesz anulować swoje zakupy? Na Allegro możesz to zrobić, ale są warunki
Zdarzyło ci się zrobić zakupy pod wpływem chwili i już po zapłaceniu za zamówienie (albo jeszcze szybciej), żałowałeś swojej decyzji? W wielu przypadkach prawo konsumenckie zapewnia ci w takiej sytuacji możliwość dokonania zwrotu. Na Allegro – jednej z najpopularniejszych polskich platform zakupowych online (ponad 14,5 mln aktywnych kupujących) – możesz dodatkowo anulować zamówienie. Jak to zrobić? Poszukaliśmy odpowiedzi u źródła.
Anulowanie zakupu na Allegro jest możliwe, ale tylko w określonych sytuacjach. Jeśli zrobiłeś zakupy jako konsument w firmie (a nie jako firma u prywatnego użytkownika), sprawdź status swojego zamówienia. Dopóki sprzedawca:
- nie zmieni statusu zamówienia na: w realizacji, przygotowane do wysyłki lub wysłane
- nie nada numeru pozwalającego śledzić przesyłkę,
możesz anulować zakup na Allegro. Będzie to równoznaczne z odstąpieniem od umowy.
Załóżmy, że w twojej sytuacji możliwe jest anulowanie zakupu i zamierzasz o to zawnioskować. To bardzo proste, a my przedstawiamy ci instrukcję w kilku krokach:
- Zaloguj się do swojego konta na Allegro i przejdź do zakładki "Moje zakupy".
- Znajdź zamówienie, które chcesz anulować.
- Wybierz opcję "Anuluj zakup".
- Zostaniesz poproszony o wskazanie powodu rezygnacji — z listy rozwijalnej wybierz argument, dla którego chcesz anulować zakup (np. zakup przez pomyłkę, rozmyśliłem się, problem z dostawą czy znalazłem ten przedmiot taniej).
- Anulowanie zostanie potwierdzone, a na ekranie wyświetli się komunikat "Gotowe. Zakup anulowany". Zostaniesz też poinformowany o terminie i sposobie, w jaki nastąpi zwrot środków.
Możesz anulować opłacony zakup na Allegro. W takiej sytuacji słusznie oczekujesz zwrotu pieniędzy. Otrzymasz go od sprzedającego w ciągu 2 dni roboczych. W zależności od tego, jak płaciłeś za zamówienie, zwrot nastąpi przelewem na numer rachunku lub zostanie wykonany na kartę płatniczą.
Jeśli nie jesteś pewien, czy możesz anulować zakup na Allegro, sprawdź szczegóły zamówienia. Powinna widnieć w nim opcja anulowania — jej brak prawdopodobnie oznacza, że takiej możliwości po prostu nie masz. Dlaczego? Kiedy nie można anulować zakupu z Allegro? Dotyczy to kilku sytuacji:
- kupiłeś produkt z listy, która jest wykluczona i nie pozwala na anulowanie — są to leki, produkty inwestycyjne, gry internetowe, kody i karty podarunkowe, audiobooki i ebooki,
- wybrałeś sposób dostawy przez email,
- zbyt późno chciałeś anulować zakup (nie bezpośrednio po złożeniu zamówienia, lecz po upływie co najmniej 3 dni od niego),
- sprzedawca zaczął realizować twoje zamówienie i zmienił już jego status,
- kupowałeś jako firma i poprosiłeś o fakturę,
- kupowałeś od osoby prywatnej.
Kupujący na Allegro mogą jeszcze spotkać się z sytuacją, w której ich zakupy zostaną przez portal anulowane automatycznie. Najczęstszym tego powodem jest nieuregulowanie płatności za przedmiot w ustalonym terminie (dotyczy to płatności z góry).
Allegro podaje konkretne daty — po jakim czasie może automatycznie anulować twoje zamówienie?
- Po 7 dniach, jeśli kupowałeś przez opcję "Kup teraz".
- Po 14 dniach, jeśli kupowałeś przez kup teraz i wybrałeś płatność z góry przelewem tradycyjnym.
- Minimum po 30 dniach, jeśli kupiłeś w wyniku wygranej licytacji.
Sprzedający też ma prawo ustalić własne warunki, na których anuluje zakupy. Jednak w tym zakresie obowiązują go ograniczenia narzucone przez Allegro.
Nadal możesz skorzystać ze swojego prawa do odstąpienia od umowy. Zwrotu dokonasz w terminie do maksymalnie 14 dni (liczone od dnia następującego po dniu, w którym odebrałeś przesyłkę) i zrobisz to poprzez formularz zwrotu na Allegro. Otrzymasz adres, możesz spakować swój produkt, a następnie wysłać go w taki sposób, jak ustalisz ze sprzedającym.
Przeczytaj także:
Nowe etykiety na warzywach i owocach. Zmiany mają objąć wszystkie sklepy
Kto najchętniej sprowadza towary z Chin? Miejsce Rosji może zaskoczyć
Powyżej tego limitu nie zapłacisz gotówką. UE chce zmian, dziś głosowanie