Ukraińska sieć wejdzie do Polski? Kolejny etap ekspansji w Europie
Sieć dyskontów z Ukrainy - Avrora Multimarket - rozważa wejście na polski rynek. Po tym, jak rozgościła się w Rumunii, myśli nad dalszą ekspansją w Europie. Kiedy zapadnie ostateczna decyzja w sprawie debiutu nad Wisłą?
Polska jest w gronie państw rozważanych w kontekście międzynarodowej ekspansji ukraińskiej Avrory - podały "Wiadomości Handlowe", powołując się na dwa niezależne źródła.
Ukraińska sieć ma rozważać wejście na polski rynek już od jakiegoś czasu. Na razie, jesienią 2023 roku, zadebiutowała w Rumunii. Obecnie firma na tym rynku ma już ponad 30 sklepów. Firma szykuje się do debiutu również w Mołdawii - możliwe, że stanie się to jeszcze w tym roku.
Wejście Avrory do Polski ma zależeć m.in. od wyników w kolejnych krajach. Ukraińska sieć od dłuższego czasu ma w planach międzynarodową ekspansję. Co ciekawe, pierwotnie to Polska miała być pierwszym zagranicznym krajem, w którym miały otworzyć się sklepy tej sieci.
"Polska była oczywistym pierwszym wyborem. Jednak (...) ostatecznie wybraliśmy Rumunię zamiast Polski, aby skalować nasz biznes poza Ukrainą" - powiedział "The New Voice of Ukraine" Taras Panasenko, dyrektor wykonawczy Avrory. Firma przeprowadziła badania, w których okazało się, że rynek rumuński jest o wiele bardziej sprzyjający. "Polska ma niezwykle wysoki poziom konkurencji w handlu detalicznym" - dodał CEO Avrory.
"Wiadomości Handlowe" podały, że choć firma bacznie obserwuje polski rynek, to ostateczna decyzja o debiucie jeszcze nie zapadła.
Avrora jest jedną z najszybciej rozwijających się sieci handlowych nie tylko w Ukrainie, ale także w całej Europie Środkowo-Wschodniej. W samej tylko Ukrainie obecnie działa ponad 1,6 tys. sklepów sieci, a zaledwie w 2021 r. ich liczba nie przekraczała 650. W tym samym czasie firma z powodu wojny utraciła około 230 placówek.
Ukraińska Avrora została założona w 2011 roku w Połtawie. W swojej ofercie ma ponad 6 tysięcy produktów - to m.in. artykuły codziennego użytku i produkty do domu, ale także ubrania, zabawki, elektronika, narzędzia, kosmetyki i chemia gospodarcza oraz akcesoria sportowe czy produkty dla zwierząt.
Sieć należy do dyskontów non-food, jednak w jej ofercie można znaleźć ograniczoną gamę produktów spożywczych - głównie napoje, słodycze oraz przekąski.
W Polsce Avrora musiałaby stawić czoła nie tylko Pepco, ale także takim sieciom, jak Dealz, Action, Kik, Woolworth czy Tedi. Według danych PMR, nad Wisłą działa już około 3 tysięcy dyskontów non-food.
W Polsce przybywa ukraińskich sklepów. Systematycznie rośnie m.in. liczba placówek z ukraińską żywnością Best Market prowadzonych przez sieć Snacks and Dried Fish. Zaledwie dwa lata temu sieć miała zaledwie kilka sklepów w naszym kraju, a dzisiaj już około 20.
Swoje sklepy nad Wisłą otwiera także ukraińska marka Bob Snail. Sieć specjalizuje się w sprzedaży zdrowych słodyczy.
Podbój polskiego rynku zapowiedziała także założycielka ukraińskiej firmy odzieżowej One by One. Polski rynek podbija również sieć z mrożonkami - Wesoła Pani chce mieć w naszym kraju nawet 500 placówek.